Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort fil genom php?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 11:50

Sitter och jobbar lite med en databas med bilder. Tänkte först lägga bilderna direkt i en databas, men det fick jag inte till. Dess utom läste jag att det inte var direkt effektivt. Varför jag la filerna externt. Allt var frid och fröjd, man kan nu ladda upp filer och info. till dessa.

Så till mitt problem: Hur tar man bort filerna igen? Testade att skriva en funktion

function tabort_fil($bild, $path){
	$file = $path."/".$bild;
	if (is_file($file)){
	     unlink($file);
	}

Denna ropas på med [PHP] call_user_func('tabort_fil', $bild, $path);

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 11:55

Men ack,

is_file()

returnerar att filen inte finns, vilket den gör, ser den genom Finder. Vad kan tänkas vara fel?

hmm, verkar inte vara helt lätt att få in php kod här i forumet, texten blir sönder tuggad.

du måste formodligen ange absolut säkväg, dvs /Users/foo/bar.. en enkel genväg är php's realpath()... Så i ditt fall retunerar realpath($file) den absoluta sökvägen till filen..

http://se2.php.net/realpath

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 12:07

Fick till det. Brukar ju vara så när man väl formulerar en fråga. Sökvägen var fel, trots att jag tyckte mig vara säker på att den var rätt. När jag väl skrev ut den hade jag tagit fel variabel. Skäms nästa.

1
Bevaka tråden