Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple - IBM

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 14:26

Läste just en Macnyhet på någon sida där det var en reklam för IBM's nya BladeCenter™ JS20 server.

Så jag blev ju lite nyfiken när det i texten stod 64Bit Power 32Bit price. Kom ju direkt att tänka på någon nyhet jag läst här om att dom skulle släppa någon server med 970 processorn. Efter att kollat lite så visar det ju sig självklart vara just den. Det står ju också på sidan att den säljs utan operativsystem vilket gör en lite frågande.

Är det möjligt att installera Mac OS X & X server? Någon som vet eller till och med kanske har läst något om det, eller kanske försökt?

Är ju väldigt intressant på många sätt om det skulle gå.

Länk till IBM's sida om servern.

http://www-1.ibm.com/servers/eserver/bladecenter/campaigns/power.html?ca=blade&met=banner&me=A

Ursprungligen av Albert:

Är det möjligt att installera Mac OS X & X server? Någon som vet eller till och med kanske har läst något om det, eller kanske försökt?

Nej, så vitt jag vet så är skillnaden (bl.a.) att apple har ett litet pram/bios/"lämplig beskrivning" minneskrets som innehåller just det som gör en mac till en mac. Dvs att osx installleraren kollar efter om en sådan finns och om den innehåller rätt info. Finns det inte en sådan, då går det helt enkelt inte att installera osx.

• Oregistrerad
  • 2004-03-17 15:48
Ursprungligen av johan dansk:

Nej, så vitt jag vet så är skillnaden (bl.a.) att apple har ett litet pram/bios/"lämplig beskrivning" minneskrets som innehåller just det som gör en mac till en mac. Dvs att osx installleraren kollar efter om en sådan finns och om den innehåller rätt info. Finns det inte en sådan, då går det helt enkelt inte att installera osx.

Jo, så är det säkerligen (även om inte gestalt finns längre...)
Men var det inte dom IBM-bladisarna som det satt apples brygga till minnet i???

• Medlem
  • 2004-03-17 14:54

Möjligt är det kanske...

Frågan är varför man skulle köra ett operativsystem som inte är supportat på sådan hårdvara. Det är ju inte så att man köper en bara för att testa.

Dessutom kan det väl bli lite maklemang med drivrutiner och sånt. Men testa gärna någon så får vi veta...

Apple måste ändra sin affärsmodell rätt rejält för att dom skulle tillåta något sådant. Apple tjänar sin stora andel pengar på att sälja hårdvara. Programvaran är till stor del subventionerad av hårdvaruförsäljning. När Apple accepterade kloner (när Jobs var ute i kylan) så fungerade det på så sätt att klontillverkarna licensierade Mac OS (betalade pengar till Apple) och Mac OS ingick med köpet av din klon. Jag är mycket tveksamt om Apple kommer att tillåta kloner igen. Och om dom, hemskt mycket mot förmodan, skulle det blir det nog på det gamla sättet. Vi kan nog vara säkra på att man aldrig kan göra motsvarande som i PC-världen. Köpa en noname-PC utan OS och pirata XP.

1
Bevaka tråden