Du har förvirrat ihop begreppen. Jag ska försöka att förklara lite förenklat.
Du måste skilja på vad du gör när du spelar in en signal och vad du gör med signalen när den redan är inspelad.
Gain brukar det ofta stå på ratten högst upp på mixerbordet. Den anger hur mycket förstärkaren i mixerbordet förstärker tex signalen från en sångmick innan du spelar in signalen i datorn. Om du ej förstärkt signalen tillräckligt blir den kanske för svag när du sedan lyssnar på den/använder den. Om du då förstärker signalen efter att du spelat in den (antingen analogt via mixerbord eller digitalt direkt i datorn) kommer även bruset att förstärkas, vilket inte är bra. Du måste därför alltid eftersträva att ha rätt nivå in i datorn från början. Men om olyckan är framme så tycker jag du ska förstärka signalen direkt i datorn eftersom den då ej behöver passera ljudkort-mixerbord-ljudkort igen, vilket bara adderar ännu mer brus till inspelningen. Sen kan man såklart även jobba med kompressorer och olika brusreduceringsverktyg för att ytterligare snygga till signalen.
Det är alltså viktigt att förstärka signalen innan den går in i datorn (så att man slipper dessa problem). Målet är att ligga nära 0dB. Om du gör det och det ändå brusar mycket är det för att du har dålig hårdvara (tex mick, sladdar, mixerbord etc). prova i så fall att felsöka lite för att hitta din "bruskälla" och byt ut den istället för att försöka fixa en redan dålig signal när den är inspelad.
Jag säger som man brukar säga: SKIT IN, SKIT UT !
Hoppas du blev lite klokare.
/Conny