Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljudspår

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 20:52

Hej!

Jag vet inte ifall det här passar sig här. Men jag skriver det ändå för att det har med ljud att göra. Jag har filmat ett bröllop och upptäckt att ljudet blev inte inspelat korrekt. Den ena ljudkanalen blev kraftigt nedsatt. Jag sitter i iMovie nu och inser att det här är ett problem. I Final Cut Express är detta inget problem då man kan dublicera ljudspåren. Men i iMovie så är man begränsad med ljud och videospår. Så min fråga lyder: går det att fixa till i iMovie eller något annat Appleprogram (tex garageband?

Jag äger inget ljudprogram och har inte råd att köpa ett just nu. Finns det gratisprogram som skulle kunna fixa ljudet? Eller har Apple en lösning med de gratis medföljda programmen i OS X?

Jonas

• Oregistrerad
  • 2004-03-18 00:19
Ursprungligen av Panaga:

Hej!

Jag vet inte ifall det här passar sig här. Men jag skriver det ändå för att det har med ljud att göra. Jag har filmat ett bröllop och upptäckt att ljudet blev inte inspelat korrekt. Den ena ljudkanalen blev kraftigt nedsatt. Jag sitter i iMovie nu och inser att det här är ett problem. I Final Cut Express är detta inget problem då man kan dublicera ljudspåren. Men i iMovie så är man begränsad med ljud och videospår. Så min fråga lyder: går det att fixa till i iMovie eller något annat Appleprogram (tex garageband?

Jag äger inget ljudprogram och har inte råd att köpa ett just nu. Finns det gratisprogram som skulle kunna fixa ljudet? Eller har Apple en lösning med de gratis medföljda programmen i OS X?

Jonas

Först ett tips för framtiden, använd alltid lurar för korrekt ljudupptagning, och självklart också en extern mikrofon.

Vad gäller ljudkanalen som är inspelad för lågt, jag tror inte att det bör lösas mjukvaruvägen. I alla fall inte om du vill ha bästa möjliga ljud. Då tror jag att du bör köra genom någon hårdvara där du kan reglera gain (vad sånt nu heter på svenska) separat för varje kanal. Det går ju säkert att fixa mjukvarumässigt, säkert med GB, men risken är att ev. brus och andra artefakter då också ökar i styrka.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-18 14:04

Om du inte är beroende av stereo så kan du ju alltid lägga ljudet i mono dvs använda den kanalen som blev bra. Vill du vara riktigt anvancerad akn du ju sen "fejka" stereo genom att lägga upp samma kanal i både L oci R och sedan förskjuta den ena kanalen lite (några millisek så att du inte får fasfel).

Det är klart att det är roligast med äkta stereo men för att rädda upptagningen på ett bröllop är det helt ok.

/Conny

Ursprungligen av Jörgen U:

Vad gäller ljudkanalen som är inspelad för lågt, jag tror inte att det bör lösas mjukvaruvägen. I alla fall inte om du vill ha bästa möjliga ljud. Då tror jag att du bör köra genom någon hårdvara där du kan reglera gain (vad sånt nu heter på svenska) separat för varje kanal. Det går ju säkert att fixa mjukvarumässigt, säkert med GB, men risken är att ev. brus och andra artefakter då också ökar i styrka.

Gain = förstärkning

Hmm, jag håller nog inte med dig riktigt. Jag betvivlar starkt att det är någon skillnad på mjukvara och hårdvara vad gäller signal/brus-förhållande. Och om det är det så är det till mjukvarans fördel.
Detta tror jag därför att hårdvara _alltid_ lägger på mer brus men det finns ingen anledning till att mjukvaran skulle göra det (om den är ordentligt skriven).

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-19 15:15

I det här fallet så är det ju inte det brus som uppkommer av den använda förstärkaren som blir problemet (eller mjukvaran). Det är ju marginellt i jämförelse med det brus som uppkommit vid själva inspelningen. Om du förstärker ljudet kommer du även att förstärka det "inspelade bruset".
/Conny

• Oregistrerad
  • 2004-03-22 00:33
Ursprungligen av thomasti:

Gain = förstärkning

Hmm, jag håller nog inte med dig riktigt. Jag betvivlar starkt att det är någon skillnad på mjukvara och hårdvara vad gäller signal/brus-förhållande. Och om det är det så är det till mjukvarans fördel.
Detta tror jag därför att hårdvara _alltid_ lägger på mer brus men det finns ingen anledning till att mjukvaran skulle göra det (om den är ordentligt skriven).

Nu är jag ju ingen ljud Guru (tyvärr) men alla källor jag sett hittils hävdar å det bestämdaste att det är skillnad på att öka "gain" mot att bara öka volymen. Ökar du bara volymen så ökar du bara eventuellt oljud och brus, det är ju själva styrkan på signalen man vanligtvis vill öka?

Kan mjukvara verkligen öka signalstyrkan, och inte bara volymen? Jag försökte i Spark LE men det var kört. Kom aldrig upp i de nivåer jag eftersträvade.

Personligen är jag så övertygad att jag aldrig skulle köpa mig, exempelvis en mixer utan gain på stereo ingångarna, vilket jag sett är vanligt förekommande. Kan någon ta mig ur denna eventuella villfarelse blir jag bara glad, för det blir billigare.

• Oregistrerad
  • 2004-03-22 00:48

Nu missade jag thomastis senaste inlägg innan jag skickade mitt förra, så kan det gå.

Men åter till problemet. Min första tanke var om det skulle vara möjligt att köra de två spåren genom, typ en mixer, för att jämna till nivåerna för att sedan köra vidare med brutal brusreducering, om nödvändigt. Nivån kanske bara är låg, utan mkt brus? Det framgår ju inte vad jag sett. Denna lösning blev ju inte precis gratis heller, om den ens fungerar, och budgeten var låg såg jag. Jag undrar dock om något av Apples program fixar detta heller. Kanske ProTools Free och någon gratis-plugg eller två kan fixa det hela någorlunda, då blir det gratis ialla fall, om PTF fortfarande finns tillgänglig, och du inte har något emot OS 9?

Hur viktigt är detta problem för dig, på en skala 1-10?

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-22 08:53
Ursprungligen av Jörgen U:

...det är skillnad på att öka "gain" mot att bara öka volymen. Ökar du bara volymen så ökar du bara eventuellt oljud och brus, det är ju själva styrkan på signalen man vanligtvis vill öka?

Kan mjukvara verkligen öka signalstyrkan, och inte bara volymen? Jag försökte i Spark LE men det var kört. Kom aldrig upp i de nivåer jag eftersträvade.

Personligen är jag så övertygad att jag aldrig skulle köpa mig, exempelvis en mixer utan gain på stereo ingångarna, vilket jag sett är vanligt förekommande. Kan någon ta mig ur denna eventuella villfarelse blir jag bara glad, för det blir billigare.

Du har förvirrat ihop begreppen. Jag ska försöka att förklara lite förenklat.

Du måste skilja på vad du gör när du spelar in en signal och vad du gör med signalen när den redan är inspelad.

Gain brukar det ofta stå på ratten högst upp på mixerbordet. Den anger hur mycket förstärkaren i mixerbordet förstärker tex signalen från en sångmick innan du spelar in signalen i datorn. Om du ej förstärkt signalen tillräckligt blir den kanske för svag när du sedan lyssnar på den/använder den. Om du då förstärker signalen efter att du spelat in den (antingen analogt via mixerbord eller digitalt direkt i datorn) kommer även bruset att förstärkas, vilket inte är bra. Du måste därför alltid eftersträva att ha rätt nivå in i datorn från början. Men om olyckan är framme så tycker jag du ska förstärka signalen direkt i datorn eftersom den då ej behöver passera ljudkort-mixerbord-ljudkort igen, vilket bara adderar ännu mer brus till inspelningen. Sen kan man såklart även jobba med kompressorer och olika brusreduceringsverktyg för att ytterligare snygga till signalen.

Det är alltså viktigt att förstärka signalen innan den går in i datorn (så att man slipper dessa problem). Målet är att ligga nära 0dB. Om du gör det och det ändå brusar mycket är det för att du har dålig hårdvara (tex mick, sladdar, mixerbord etc). prova i så fall att felsöka lite för att hitta din "bruskälla" och byt ut den istället för att försöka fixa en redan dålig signal när den är inspelad.

Jag säger som man brukar säga: SKIT IN, SKIT UT !

Hoppas du blev lite klokare.

/Conny

• Oregistrerad
  • 2004-03-22 15:01
Ursprungligen av Conny W:

Du har förvirrat ihop begreppen. Jag ska försöka att förklara lite förenklat.

Du måste skilja på vad du gör när du spelar in en signal och vad du gör med signalen när den redan är inspelad.

Gain brukar det ofta stå på ratten högst upp på mixerbordet. Den anger hur mycket förstärkaren i mixerbordet förstärker tex signalen från en sångmick innan du spelar in signalen i datorn. Om du ej förstärkt signalen tillräckligt blir den kanske för svag när du sedan lyssnar på den/använder den. Om du då förstärker signalen efter att du spelat in den (antingen analogt via mixerbord eller digitalt direkt i datorn) kommer även bruset att förstärkas, vilket inte är bra. Du måste därför alltid eftersträva att ha rätt nivå in i datorn från början. Men om olyckan är framme så tycker jag du ska förstärka signalen direkt i datorn eftersom den då ej behöver passera ljudkort-mixerbord-ljudkort igen, vilket bara adderar ännu mer brus till inspelningen. Sen kan man såklart även jobba med kompressorer och olika brusreduceringsverktyg för att ytterligare snygga till signalen.

Det är alltså viktigt att förstärka signalen innan den går in i datorn (så att man slipper dessa problem). Målet är att ligga nära 0dB. Om du gör det och det ändå brusar mycket är det för att du har dålig hårdvara (tex mick, sladdar, mixerbord etc). prova i så fall att felsöka lite för att hitta din "bruskälla" och byt ut den istället för att försöka fixa en redan dålig signal när den är inspelad.

Jag säger som man brukar säga: SKIT IN, SKIT UT !

Hoppas du blev lite klokare.

/Conny

Jag blev mkt klokare och det tackar jag för. Skit in, skit ut var ordet, en devis som alltid gäller.

Kanske missförstod jag vad Jörgen U skrev. Mitt svar syftade på huruvida man bör använda mjukvara eller hårdvara för att "rädda" redan inspelat material. I det fallet tycker jag att mjukvara har en liten fördel.
Men för att få bästa möjliga ljudkvalité vid inspelningen är det givetvis (bra) hårdvara som gäller.

• Medlem
  • International user
  • 2004-04-28 09:57

ProTools DiGi002

Var kan man hitta patch paketet till Korg Triton Rackmodel och kunna använda den i DIGI 002... Någon som kan tipsa mig om var jag ska leta utom på google

1
Bevaka tråden