Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie funkar ej med min SONY Micro mv

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte få min sony video kamera [ sony dcr-ip55e ] att fungera i imovie ,det står bara kamera ej ansluten vad gör jag för fel och vad behöver jag i såfall göra?
Pogram? har imac,panter.ÖNSKAR HJÄLP.

Ursprungligen av patric:

Jag kan inte få min sony video kamera [ sony dcr-ip55e ] att fungera i imovie ,det står bara kamera ej ansluten vad gör jag för fel och vad behöver jag i såfall göra?
Pogram? har imac,panter.ÖNSKAR HJÄLP.

Jag tror att du behöver köpa en ny kamera. Micro MV-kamerorna funkar inte med iMovie (som du har märkt). Kolla här för att se vilka som är kompatibla med Mac OS X.

Har inte din microkamera ett annat filmformat än DV-stream? Jag tror nog att det är MPEG2 och det kan inte iMovie (eller QuickTime, i standardutförande) läsa.

Jag är en amatör men har i varje fall förstått att DV-formatet är bra mycket bättre ur redigeringssynpunkt än MPEG-fomaten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 10:12

Det är som sagt Mpeg2, iMovie funkar bara med DV. Tidigare fanns inte stöd i FCP heller, jag vet inte hur det är nu men jag tvivlar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-20 21:06

Hejsan...

Är det så skamligt att kameran fortafarande inte har stöd för iMovie?
Något annat program som har det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-22 20:34

Det är så illa, nästan. MicroMW var inget format som slog igenom direkt.

Det finns en lösning tror jag att gå igenom ett konverter program Apple har, men det kräver konvertering till DV, redigering i iMoive eller FCP och sedan tillbakakonvertering till en MicroMW-kompatibel MPEG2-ström.

I och med FCP 5's högre MPEG2 stöd (IMX, HDV m.m) så KANSKE vi får se fullt stöd för detta, enligt mig, obskyra format, en dag, men troligen inte.

1
Bevaka tråden