Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja program att öppna med

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 18:59

Hej!

Trots att jag köpte min första Mac -92 så ser jag mig som en nybörjare. Fram till dags dato har jag bara brytt mig om det minst nödvändiga för att t ex skriva etc.
Men plötsligt så vaknade bara lustan i mig att lära mig mer och jag införskaffade en PB G4 1Ghz. Plötsligt inser jag vad jag saknat fast jag inte visste om det :eek:

Så nu vill jag lära mig så mycket som möjligt och då verkar det här ju vara rätt forum.

Mitt första problem: Som långpendlare i bil varannan vecka så har jag upptäckt radions P1. Inte desto mindre så har ju denna i mitt tycke härligt livsbejakande kanal den goda smaken att lägga ut stora delar av sitt programutbud på nätet. Således har jag laddat ned en del. Nu uppstår ett problem. Datorn förefaller vilja använda programmet Graphic converter för att öppna den nedladdade filen och det blir ju inte mycket radio av det. Jag vill att det skall vara RealAudio. Detta måste gå att ställa in på något sätt men hur då.

Mitt andra problem: Jag köpte för ett tag sedan en ny bilstereo med CD-spelare som skulle kunna spela MP3-filer. Således tänkte jag nu att jag skulle kunna ladda ned några härliga dokumentärer från P1 och på något sätt (ni ser ju hur mycket jag kan :rolleyes: ) konvertera dessa till MP3-filer, bränna dessa och avnjuta i min bilstereo. Går det?

Fler frågor är sannolikt att vänta från undertecknad.

Karl Peter

• Medlem
  • 2004-03-18 19:32
Ursprungligen av Karl Peter:

Datorn förefaller vilja använda programmet Graphic converter för att öppna den nedladdade filen och det blir ju inte mycket radio av det. Jag vill att det skall vara RealAudio. Detta måste gå att ställa in på något sätt men hur då.

Således tänkte jag nu att jag skulle kunna ladda ned några härliga dokumentärer från P1 och på något sätt (ni ser ju hur mycket jag kan :rolleyes: ) konvertera dessa till MP3-filer, bränna dessa och avnjuta i min bilstereo. Går det?

1: högerklicka på filen och välj Visa info. Välj Öppna med RealOne, under förutsättning att du har RealOne.

2: Använd en fin liten grej som heter AudioHijack ( http://www.rogueamoeba.com/index.php ) och konvertera filen genom att spela upp den i det programmet. Eh... svårt att förklara, men programmet rippar ljud som spelas upp från valfritt annat program. Pro-versionen kan rippa direkt till aiff. Jag brukar göra precis som du.

Lycka till!

• Oregistrerad
  • 2004-03-18 20:32

Hej och tack!
1. Jo, det där hittade jag men vad som irriterar mig är att de filer som jag laddar ned och som rimligen automatiskt borde öppnas med RealOne istället plötsligt ligger där på skrivbordet med just Graphic converterlogon och när man dubbelklickar på denna så händer just ingenting mer än att man får veta att det inte går att öppna filen med just Graphic converter. Jag vill att den nedladdade filen skall lägga sig på skrivbordet (eller där jag vill) med Reallogon och vid dubbelklickning skall det bara funka utan problem, det borde väl kunna ordnas eller hur? Eller??

2. Mycket intressant. Kommer omgående, nja imorgon... att ladda ned denna tingest och undersöka dess möjligheter... Tack för den!!

Karl Peter

• Medlem
  • 2004-03-18 21:20

du ska kryssa i "öppna alltid med" eller nåt i Inforutan. Eller står det kanske "Öppna alla filer av den här typen med"? Jag sitter fn i OS9 och kan inte kolla.

• Oregistrerad
  • 2004-03-18 22:51

Annars kan du ju prova att installera om realplayer med default inställningar. (Jag hoppas verkligen att det snart kommer ett alternativ till Real och deras hemska produkter)

1
Bevaka tråden