Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få bort det analoga bruset

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kopierat ett par kassetter med lektioner i kinesiska till aiff. Spåren ska i slutändan brännas till ljud-CD.
Nu är det rätt många tysta avsnitt på kassetterna och de fylls upp av ett rikt analogt brus.
Finns det något smart sätt att få bort, alternativt reducera bruset utan att skada övrigt ljud?
Jag sitter och jobbar med Peak 4.

Menar du total tystnad eller att materialet är inspelat lågt? Om det är totala tystnader så kan du sänka gainen på just de partierna med hjälp av Peak. Alternativt "insert silence", men det brukar kännas så "onormalt" med total tystnad om resten av materialet brusar
Om det är så att inspelningen är lågt inspelad med mycket brus så är det brustvätt du måste satsa på, och det är inget som Peak har inbgyggt. Logic har en denoiser, men hur den fungera på på sådant material vet jag inte. Men jag kan prova om du skickar en exempelfil.

jo, originalet hade låg amplitud. brustvätt hade kanske fungerat, men jag har inte tillgång till Logic...

SoundStudio

Prova med Soundstudio, $50.

• Oregistrerad
  • 2004-03-19 10:47
Ursprungligen av Jonas Sagard:

Jag har kopierat ett par kassetter med lektioner i kinesiska till aiff. Spåren ska i slutändan brännas till ljud-CD.
Nu är det rätt många tysta avsnitt på kassetterna och de fylls upp av ett rikt analogt brus.
Finns det något smart sätt att få bort, alternativt reducera bruset utan att skada övrigt ljud?
Jag sitter och jobbar med Peak 4.

Ah, Kinesiskt brus är speciellt svårt att få bort.

Vill du inte klippa brot de tysta avsnitten?
Låg budget: prova att eq:a, se hur mycket du kan skära i botten och topp utan att det tar bort pratet.
Det finns VST plugin (som P stöder) för brusreducering. Ett är SoundSoap som är bra.

Är SoundSoap gratis? Kanske skulle ta en titt på det.
Att klippa bort de tysta avsnitten skulle kräva på tok för mycket tid jämfört med vad jag är villig att lägga ner på det.

• Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:59
Ursprungligen av Jonas Sagard:

Är SoundSoap gratis? Kanske skulle ta en titt på det.
Att klippa bort de tysta avsnitten skulle kräva på tok för mycket tid jämfört med vad jag är villig att lägga ner på det.

SoundSoap kostar $99

Rekommenderar Amadeus II ( http://www.hairersoft.com/Amadeus.html ) som bland mycket annat har en ganska väl fungerande brusreducering.
Man kan testa det gratis i 15 dagar.

• Oregistrerad
  • 2004-03-24 15:53

RayGun är väldigt efektivt och kostar bara ca. €99.00 för AudioSuite, VST och Premiere format (man får alla tre på köpet).

• Oregistrerad
  • 2004-03-31 13:42

Ett av de allra bästa brusreducering programmen är det från Waves. Ta hem programmet så kan du köra det fullt ut i 14 dagar. Planerar du ditt joob ska det inte vara ngt problem med tiden. Mao starta/Iinstallera -inte- förrän du har alla filer i ordning.
Lennart

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-04-03 14:43

Vad heter brustvättaren från waves, har hört talas om den att det skall vara en av dom bästa. Och var kan man tanka hem trialversionen?

Det låter trevligt. Får ta hem Waves och testa. Tack för tipset!

• Oregistrerad
  • 2004-04-03 18:42

Ja det är den:
Finns här hela samlingen: http://www.waves.com/content.asp?id=59

1
Bevaka tråden