Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkla frågor om Mac OSX Panther

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 01:31

Hej.

Jag har aldrig använt Mac tidigare i mitt liv och igår gick jag och köpte en PowerBook 15.2" Superdrive.
Jag förstår det mesta men jag behöver hjälp med hur man avinstallerar program.
Finns det någon motsvarighet till "Lägg till/Ta Bort" program på Mac som det finns till windows?
Det finns inteheller någon Uninstall fil i programmapparna.

Jag kommer säkert på fler frågor senare men det här känns som det viktigaste frågan.
Tackar på förhand!

Hej och välkommen till en vackrare och (användar)vänligare värd!

Det behövs ingen uninstall-fil, ta bara tag i programmet och släpa det till papparskorgen.
Enklare än så kan det knappast bli...

• Oregistrerad
  • 2004-03-20 01:48

Men försvinner alla filer, tillexempel om jag ska ta bort QuickTime, det finns ju flera Quicktime mappar.
Räcker det med att jag tar bort QuickTime player mappen i Program så försvinner alla Quicktime mappar?

Ibland är det så att program lägger filer i /Bibliotek/ och /Bibliotek/Application Support/ (iChat, Palm, Microsoft och Adobe lägger till och med filer i min Dokument-mapp *argh* varför då?). Dessa filer kan ligga kvar om man vill eftersom de inte stör eller hamnar i inkompabilitet med andra programs filer.

• Medlem
  • 2004-03-20 02:57

Ta bort Quicktime? Det avråder jag från... Hur som helst, så kan du söka efter exempelvis "quicktime" (tryck äpple-f) på hela disken, så hittar du med stor säkerhet allt. Som påpekats, så räcker det nästan alltid att bara slänga programmet. Windows avinstallerare avinstallerar i själva verket inte heller allt. Alla registerfiler finns kvar, och kan fortfarande ställa till problem, så jag föredrar det manuella sättet, tills vi får en riktig pakethanterare som ALLA använder.

Det där letade jag efter också i början eftersom jag är van vid Windows.
Ibland är lösningarna så enkla i Mac att man inte inser det.!:)))

• Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:34

Tack för alla svar, nu har jag en till fråga.

Finns det Klipp ut och Klistra in i Mac OS X?
Jag hittar bara kopiera men det kanske finns något kommando på tangentbordet som gör klipp ut?

kringla-C och kringla-X o kringla-V, kopiera, klipp ut, klistra in.. som i win fast kringla ist för control.

• Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:51

Tack, hehe ursäkta men.. vart sitter "Kringla". Hittar ingen knapp som ser ut som en kringla. :/

• Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:53

Hittat..

• Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:54

Men jag menar liksom, klippa ut program, och klistra in i andra mappar. Inte Klipp Ut, Klistra In i en ordbehandlare.

Nej, det funkar inte. Du får använda "dra och släpp" mellan två öppna fönster istället om du vill flytta filer.

Du kan kopiera filer och klistra in dom, men desvärre inte klippa ut dom..

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-20 13:47

Det har utvecklats olika metoder för att utföra denna typ av operationer på grund av skillnader i operativsystemen. Macen har traditionellt använt sig av små fönster för att visa innehåll i mappar. I Mac OS 9 och tidigare öppnades ett nytt fönster vör varje mapp man tittade i. Då är det naturligt att man drar saker mellan de fönster man ser, att man drar en bild från webbläsaren till skrivbordet, att man drar in ett textdokument i AppleWorks etc. I Windows jobbar man i allmänhet med maximerade fönster. Det gör att dra-och-släpp inte blir en naturlig metod att flytta filer eller objekt. Då behövs ett menykommando för att komma ihåg vilken fil det är man skall flytta tills man har navigerat sig fram till den nya platsen.

I Panther brukar jag alltid ha två Finder-fönster öppna, sällan fler. Jag har ett på den övre halvan av skärmen och ett på den undre halvan. Båda fönstren har jag inställda på kolumnvy. På det sättet tycker jag det blir enkelt att flytta om saker och ting.

Man kan leta efter ett program på versiontracker som heter XShelf. Det funkar som en hylla dit man kan dra filer för att sedan låta dem ligga där medan man navigerar sig vidare för att hitta destinationen. Sen är det bara att dra filen från hyllan.
Annars har vi ju spring-loaded folders. Håll filen en stund över en mapp, så öppnas den. Du kan navigera dig hela vägen fram, men se till att hålla musknappen nertryckt ända tills du är framme. Sen släpper du.

Ursprungligen av Mac-R-us:

I Panther brukar jag alltid ha två Finder-fönster öppna, sällan fler. Jag har ett på den övre halvan av skärmen och ett på den undre halvan. Båda fönstren har jag inställda på kolumnvy. På det sättet tycker jag det blir enkelt att flytta om saker och ting.

Det är ett bra sätt, tycker jag också.

1
Bevaka tråden