Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla Powerbook 400/500 kommer att dö - nästan!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inom närmsta året kommer flera eller alla användare av Powerbook Titanium 400/500 att stå inför ett litet problem där datorn inte kommer att starta - låter det som en utopi, nej knappast!

I dessa modeller finns 4 små batterier ( PMU-batterier ) som är "Rechargeable vanadium pentoxide lithium coin cell". Dessa har en ungefärlig livslängd av 5-7 år eller omkring 1000 laddningar vid normalt underhåll. Men felaktigt/slavig lagring av datorn kan korta tiden avsevärt. Dessa batterier är av märket Panasonic VL2330 men speciellt ihopsatta för Apples Powerbook. Batteriepaketet får endast auktoriserade Appleverkstäder köpa in från Apple. I USA lär en sådan *reparation* kosta mellan 80-100 dollar.

Så när din Powerbook plötsligt inte vill starta be då serviceverkstaden att noga kolla så att dessa batterier ger 6 volt ( dom är vardera på 3 volt ). De fyra batterierna håller inte bara reda på den interna klockan, den är också en felkälla som visas i att dom inte tillåter varken laddning eller start från nätdel när spänningen sjunkit tillräkligt lågt. Man hade gärna önskat att det hade funnits en bättre lösning från Apple, kanske gör det de på andra av deras bärbara modeller.

BAKGRUND:

I mitt fall så feldiagnostiserade Macforum detta och ville hellre påstå att det var nätdelens kontakt på moderkortet som var problemet. Man påstår att man försökt löda om detta men utan att datorn ville starta. Deras råd blev att byta hela moderkortet, sånt är inte billigt. Dom kan omöjligt ha kontrolerat spänningen på varje enskilt batteri. Ett av batterierna gav 2,5 volt medans de andra 3 var i princip helt döda. Efter som just den här Powerbooken var så pass gammal ( maj - 2001 ) så fanns ingen garanti eller AppleCare så jag plockade helt sonika bort de 4 PMU-batterierna. Nu startar datorn snällt, inget glapp i någon kontakt fanns där. Så bäste Powerbookägare, när dina knappcellsbatterier tar slut så kanske felet är så enkelt att du bara behöver nya små batterier.

OM du hittat denna tråd långt mycket senare än när den skrevs och OM du löste dina problem med hjälp av detta - please bekräfta detta så att fler ser att PMU-batterier är något att ha koll på.

Mer om bakrunden till detta inlägg finns här, inkl. några bilder:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41882

Mvh,
Olle Jonsson

• Medlem
  • 2004-07-29 20:30

Som nybliven ägare till en TiBook 667 DVI undrar jag förstås om detta gäller även mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-29 20:54

Vilket osökt får mig att tänka på filmen Blade Runner:

Bryant: "Nexus 6. Roy Batty. Incept date 2016. Combat model. Optimum self-sufficiency. Probably the leader. This is Zhora. She's trained for an off-world kick-murder squad. Talk about beauty and the beast, she's both. The fourth skin job is Pris. A basic pleasure model. The standard item for military clubs in the outer colonies. They were designed to copy human beings in every way except their emotions. The designers reckoned that after a few years they might develop their own emotional responses. You know, hate, love, fear, anger, envy. So they built in a fail-safe device."
Deckard: "Which is what?"
Bryant: "Four-year life span."

Ursprungligen av Mondo:

Vilket osökt får mig att tänka på filmen Blade Runner:

Bryant: "Nexus 6. Roy Batty. Incept date 2016. Combat model. Optimum self-sufficiency. Probably the leader. This is Zhora. She's trained for an off-world kick-murder squad. Talk about beauty and the beast, she's both. The fourth skin job is Pris. A basic pleasure model. The standard item for military clubs in the outer colonies. They were designed to copy human beings in every way except their emotions. The designers reckoned that after a few years they might develop their own emotional responses. You know, hate, love, fear, anger, envy. So they built in a fail-safe device."
Deckard: "Which is what?"
Bryant: "Four-year life span."

En sådan har jag ju...

"All those moments will be lost in time like tears in the rain..."

• Medlem
  • 2004-07-29 21:03

den dag min TiBook börjag känna hate, love, fear, anger och envy är det klippt.

1
Bevaka tråden