Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min senaste härjnings-runda med Handelsbanken

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Hej,

Jag är Mac-användare och uppskriven som pilot-testare för kommande "mac os x"-lösning för internet-banken.

Det är bra att ni äntligen vaknat, det har gått några år sedan Mac OS X introducerades och jag är positiv till att ni kommit till skott. Dock finner min förstumman inga gränser varför ni utecklat en lösning för den gamla kärran Netscape 7 när ALLA använder, mer praktiska lättanvända, SAFARI från apple själva.

Andra banker stöder SAFARI eller jobbar PÅ ALLVAR med SAFARI-lösningar.

Varför har ni valt denna missriktade, krångliga väg nu när ni plöjt ner en massa pengar i denna nysatsning? Vidrae undrar jag vad som hände med pilotkörningen. Blev det bara inget av det? Tystnaden är kompakt.

Hälsningar / johannes"

Det är väl bara för oss alla att ligga i, eller hur?
Envishet tjat brukar löna sig.

Netscape är enklare att få det mjukvarubaserade certifikatet att fungera med. Safari är lite mer besvärligt.

• Medlem
  • London
  • 2004-03-22 09:45

...som för övrigt är en idiotlösning. Det går ju inte att sköta sina bankärenden från en dator som man inte kan installera iD2s program på. En del arbetsplatser tex låter inte sina anställda göra ett smack på datorerna, av förståeliga skäl. Tacka vet jag SEB, Länsförsäkringar eller Nordbanken.

Reply kom idag:
--------------------------------------

Hej Johannes,
Du skickade ett mail till supporten ang. Mac OS X och webbläsarstöd.

Informationen som du får vid inloggningen har vi lagt ut för att våra 'nya' sidor och sidornas nya krav på användarna inte skall komma som en överraskning. Det finns i nuläget inte någon som använder
tjänsten med det nya säkerhetsprogrammet utan det kommer du och de andra personer som finns upplagda som pilotkunder att få information om via mail inom de närmsta veckorna.

Tänk fortsättningsvis på att alltid bifoga ditt personnummer när du skickar mail till supporten då detta underlättar ett snabbt och korrekt svar. Jag hittade i det aktuella fallet dig ändå bland våra
pilotkunder och du finns med i våra listor.

Om Safari uppfyller de säkerhetskrav som ställs samt har den stöd för de funktioner som krävs så kommer vi även att titta på en anpassning mot denna. I nuläget saknas det vitala funktioner i Safari
(stöd för kryptografiska moduler (PKI)) vilket gör att en direkt anpassning mot denna läsare är omöjlig. Apple har dock lämnat information om att det stöd som behövs kommer att implementeras på sikt.
Ett stöd för Safari är dock således inte någonting som jag kan utlova.

Programmet och tjänsten kommer att anpassas mot Netscape 7 och Mozilla.

Microsoft har slutat utveckla Internet Explorer för Mac så IE kommer att försvinna som webbläsare under Mac OS. Vi kommer därför inte att utveckla tjänsten för IE under Mac

Dom har kanske koll på läget trots allt, gälland webb-läsaralternativ till mac. Dock är det som jb säger har dom ju målat in sig i ett otrevligt hörn med certifikatlösning, vilket också är mindre säkert än andra login-lösningar (nyheterna belyste detta för en tid sedan).

• Medlem
  • 2004-03-22 16:36

De fungerar som folk gör mest. De har plöjt ned en massa pengar i en lösning som inte skalar alls. Istället för att börja på ny kula, så väljer de att plöja ned ännu mer pengar i en lösning som alltid kommer behöva justeras vid minsta uppdateringar från någon part. Handelsbankens tjänst slutar att fungera vid snart sagt varje uppdatering av IE för Windows, så det är inte bara ett litet Mac-problem som de dras med. När Longhorn kommer (om det inte är en urban myt), kommer de garanterat sitta i klistret igen.

Men kan ju inte låte bli att sratta för sig själv och skaka leende på huvudet.

Vänner och andra, hur krångligt är det att byta bank?

Ursprungligen av iJohannes:

Men kan ju inte låte bli att sratta för sig själv och skaka leende på huvudet.

Vänner och andra, hur krångligt är det att byta bank?

Räntesatserna är låga, så jag stannar kvar, för det finns ingen bank med samma kundfokus IRL som HB.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-23 18:22
Ursprungligen av pizzabudet:

Räntesatserna är låga, så jag stannar kvar, för det finns ingen bank med samma kundfokus IRL som HB.

Jo, tjena. De gånger jag har varit in till Handelsbanken i Malmö har jag fått vänta runt 20 minuter på att få hjälp varje gång, trots att ingen har varit före i kö.
Men det är klart, då är ju jag en långhårig student och självklart inte det minsta prioriterad...

Ursprungligen av nillon:

Jo, tjena. De gånger jag har varit in till Handelsbanken i Malmö har jag fått vänta runt 20 minuter på att få hjälp varje gång, trots att ingen har varit före i kö.
Men det är klart, då är ju jag en långhårig student och självklart inte det minsta prioriterad...

De mindre kontoren är ofta bättre än regionkontoret tex. Jag har egen bankkontakt och bankdirektören hälsar. Fast jag ahr varit kund i 15 år så...

Sant...

Äh - man får samma räntor överallt, efter lite diskussion och hot om flytt till annna bank, eller efter löfte att flytta.

Själv håller jag på och flyttar mina lån från FSB till SBAB, vilket jag kommer tjäna 1000,- på i månaden

Våga byta bank! (själv har jag tre olika ;:)

Ursprungligen av scooterbabe:

Äh - man får samma räntor överallt, efter lite diskussion och hot om flytt till annna bank, eller efter löfte att flytta.

Själv håller jag på och flyttar mina lån från FSB till SBAB, vilket jag kommer tjäna 1000,- på i månaden

Våga byta bank! (själv har jag tre olika ;:)

Nej, jag får inte samma ränta någon annanstans. Har kollat runt hos ett stort flertal. Trogen kund + HB ger lägst ränta idag.

Det verkar ju positivt om de kommer stöjda både Netscape 7 och Mozilla. Då finns ju en möjlighet för att Firebird skulle kunna funka också ...

Men bästa vore ju om de kunde skippa säkerhetsprogrammet för alltid ...

/henrik

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-23 21:14

På tal om PKI som krävs för att även Safari ska stödjas (PKCS#11 för den som är intresserad), så skrev jag en buggrapport till Apple om detta för några veckor sedan.

Ikväll fick jag ett svar från en utvecklare som frågade mig lite frågor om just detta. Man ska kanske inte får för stora förhoppningar, men det låter ju bra i alla fall.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-24 17:35

Efter att ha gett dom lite mer information fick jag idag följande svar (från Apple):

Thank you for the additional information. Please know that we have
forwarded this information on to the appropriate engineering team.

bra jobbat!

1
Bevaka tråden