Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X vs. Linux

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-21 13:03

Vilken Linuxdistribution är mest lik OSX gränssnittsmässigt?

Ursprungligen av Kalle W:

Vilken Linuxdistribution är mest lik OSX gränssnittsmässigt?

När det gäller Linux så finns det ju egentligen inget gränssnitt och det är sak samma vad man väljer. KDE går att få hyfsat likt OS X (kolla in www.kde-look.org för några bra teman), så det kan jag rekommendera. Det spelar som sagt ingen egentlig roll vilken distro som ligger i botten, men själv brukar jag rekommendera Debian eller åtminstone något Debian-baserat.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-21 13:22

Jo, men man laddar väl ändå hem en distribution om man vill installera operativet, och då ingår väl det en fönsterhanterare där?

Men jag formulerar om frågan:
Vilken linuxdistribution inklusive fönsterhanterare är, out-of-the-box, mest lik OSX?

Jo, men man laddar väl ändå hem en distribution om man vill installera operativet, och då ingår väl det en fönsterhanterare där?

Oftast brukar det hänga med sisådär en fyra-fem stycken så att man som slutanvändare ska få bättre valfrihet. Om gdm används som inloggningshanterare (vilket är vanligast) har man sedan en meny i inloggningsrutan där man väljer vilken fönsterhanterare man vill använda.

Men jag formulerar om frågan:
Vilken linuxdistribution inklusive fönsterhanterare är, out-of-the-box, mest lik OSX?

ska du ha något mest likt OSX får du nog köra BSD istället för linux..
anyway, distribution kvittar ganska mycket.. jag rekommenderar själv Debian eller SuSE om du inte är van vid linux. Som windowmanager kör du KDE. (kör jag föresten på min iBook.. )
Så kommer du närmast OS X.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-21 15:42

Det finns en fönsterhanterare som går under det kryptiska namnet Oroborus som är rätt lik Mac OS X vad gäller fönster och sånt.
Rekomenderas väl att man använder den ihop med Gnome, har inte testat själv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-21 17:20

Varför vill du ha en OSX lik linux dist?
IMHO så finns det bara sämre Desktops än OSX's finder,
vilket medför att du byter ned dig hur du än gör....
Vill du pula en massa själv är Linux som desktop oslagbart,
men det är och förblir ett "hack" ett bra tag framöver.....

Om du ska köra server så tycker jag att du ska kasta X11 och GUI
och enbart köra via SSH, då riktiga servrar saknar grafikkort

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-21 18:55
Ursprungligen av swede:

Varför vill du ha en OSX lik linux dist?
IMHO så finns det bara sämre Desktops än OSX's finder,
vilket medför att du byter ned dig hur du än gör....

Jo, jag är medveten om det.

Men eftersom det verkar finnas tretton på dussinet av olika fönsterhanterare och distar av/för Linux så tänkte jag att kanske någon har fattat att menyraden inte ska sitta i fönstren. Och att Start-menyn inte är Den Enda Sanna Vägen.

Jag håller på med ett litet projekt där jag ska redogöra för olika gränssnitt, och jag tänkte att det vore på sin plats med ett OK exempel från Linuxvärlden.

Men det kanske inte finns... Det jag hittills sett av KDE och Gnome har en hel del att önska ännu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-21 20:26

Jo, jag är medveten om det.

Men eftersom det verkar finnas tretton på dussinet av olika fönsterhanterare och distar av/för Linux så tänkte jag att kanske någon har fattat att menyraden inte ska sitta i fönstren. Och att Start-menyn inte är Den Enda Sanna Vägen.

Jag håller på med ett litet projekt där jag ska redogöra för olika gränssnitt, och jag tänkte att det vore på sin plats med ett OK exempel från Linuxvärlden.

Men det kanske inte finns... Det jag hittills sett av KDE och Gnome har en hel del att önska ännu.

Utan att vara expert i frågan kan jag meddela att KDE tillåter menyraden vid skärmens överkant. Detta är alltså valbart och fungerar bara för KDE-anpassade program. Så var det med det.

Här är ett schysst Gnome-tema (GnoMetal ).
http://aquaxp.com/forums/index.php?showtopic=2841

• Medlem
  • 2004-03-21 20:21

Var hittar man en Debian dist som går att installera på Pre-G3 maskiner?

Ursprungligen av XedoZ:

Var hittar man en Debian dist som går att installera på Pre-G3 maskiner?

www.debian.org kanske? Har iaf installerat Debian på något så arkaiskt som en 7200/120 en gång och det fungerade riktigt bra, även om det var lite mer bök än normalt. Det man måste tänka på är att följa instruktionerna för "OldWorld"-Macar och inte "NewWorld".

• Medlem
  • 2004-03-21 22:06
Ursprungligen av Samuel K:

www.debian.org kanske? Har iaf installerat Debian på något så arkaiskt som en 7200/120 en gång och det fungerade riktigt bra, även om det var lite mer bök än normalt. Det man måste tänka på är att följa instruktionerna för "OldWorld"-Macar och inte "NewWorld".

Hmm, ska man ladda ner med de färdiga .ISO avbilderna så verkar det vara 8st!! Behövs alla dom?

Ursprungligen av XedoZ:

Hmm, ska man ladda ner med de färdiga .ISO avbilderna så verkar det vara 8st!! Behövs alla dom?

Lyckligtvis inte. Det räcker med den första iso-filen, resten tankar du lämpligast hem via apt-get när du väl fått igång ett grundläggande system.

1
Bevaka tråden