Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överblivna Powerbooks

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har 2 st överblivna powerbooks dels en 1400cs/166 samt en Powerbook 3400 c som blivit över på företaget.
Jag försökte köra in OsX men fick nåt felmeddelande att det inte gick.
Går det överhuvudtaget och i så fall hur?

Är det nåt värde i dom här gamla laptopparna?

mvh
sventa

• Oregistrerad
  • 2004-03-21 20:20

Nej, man måste ha minst en G3 för att köra någon version av X, dock så kan det fungera om man använder Xpostfacto.

Värde - tja, en femhundrig kanske? De duger inte till mycket mer än portabla skrivmaskiner.

Man kan uppgradera 1400 tror jag och kanske köra OS X?

Ursprungligen av Saffran:

Man kan uppgradera 1400 tror jag och kanske köra OS X?

Fungerar säkert jättebra om man bortser från att det inte går att pressa in mer minne än 64 MB

• Oregistrerad
  • 2004-03-21 20:58

Jag vet inte, jag gillar dessa kraftböcker... de är otroligt kapabla för att vara så gamla.
Riktigt välgjorda maskiner, inte bara skrivmaskiner.

http://www.lowendmac.com/pb2/3400.shtml
http://www.lowendmac.com/pb2/1400.shtml

Håller helt med om detta - fick bl.a en Powerbook Duo 280c inkl. minidocken från jobbet och diskdrive som skulle kastat - var inge fel på den.... förutom att batteriet naturligtvis hade gett upp. Gläds åt att se att system 7.1 kickar igång MS Word 5.1 på ynka 3-4 sekunder. När jag lekt färdig så hamnar den på Tradera. Kanske är man knäpp, för ett år sedan köpte jag en Colour Classic för att ha som bokstöd - kort å gott "gammalt är bra"... en liten stund i alla fall

Ursprungligen av [email protected]:

Håller helt med om detta - fick bl.a en Powerbook Duo 280c inkl. minidocken från jobbet och diskdrive som skulle kastat - var inge fel på den.... förutom att batteriet naturligtvis hade gett upp. Gläds åt att se att system 7.1 kickar igång MS Word 5.1 på ynka 3-4 sekunder. När jag lekt färdig så hamnar den på Tradera. Kanske är man knäpp, för ett år sedan köpte jag en Colour Classic för att ha som bokstöd - kort å gott "gammalt är bra"... en liten stund i alla fall

Har för mig att batteriet kan vara ganska enkelt att fixa själv bara man får upp höljet på batteripaketet (och får igen det efteråt)... inuti sitter det som regel helt vanliga NiMH-batterier i standardstorlek med lödöron. Lyckas du fixa batteriet har du ju en sällsynt trevlig liten bärbar skrivmaskin

• Medlem
  • London
  • 2004-03-22 09:28

Det var ett bra förslag Olle! Nu vet jag vad jag ska göra med min gamla Plus som jag köpte av nostalgi-skäl. Den är ju kul att plocka fram lite då och då och köra lite Shufflepuck Cafe, Apache Strike eller nån av Dark Castle versionerna på.

1
Bevaka tråden