Hej!
Jag har precis börjat med XCode och C. Jag letar efter någon bra bok i ämnet och undrar vad man ska köpa. Funkar det med en vanlig C++ bok? Föredrar böcker på svenska. Har tittat lite på Direct C++. Någon som har erfarenhet av denna?
XCode är ju så kallat ObjectiveC. Är det samma som C++?
C++ Direkt är väl rätt okej. Jag hade den som lärobok när jag läste programmering en gång i tiden och jag tycker den funkar.
XCode är Apples IDE (Integrated Development Environment). Denna kan användas för att utveckla program som baseras på allt från Apple Script till C, C++ och Obj-C.
C++ är en vidareutveckling av C som gör det objektorienterat. Obj-C är också en vidareutveckling av C, men ser lite annorlunda ut, och har lite annan funktionalitet än C++. Cocoa, som är Apples API (Application Programming Interface, dvs. funktionsbibliotek, typ), för att skapa grafiska applicationer, är skrivet i Obj-C. Men tack vare en brygga som Apple gjort kan man även skriva Cocoa program med Java-syntax.
Kort och gott, för att inte röra ihop allt mer än nödvändigt. XCode kan du använda för att skriva dina program i. Vilket språk du sedan använder är mest en fråga om tycke och smak. Om du ämnar skriva program enkom för Mac OS X, så rekommenderar jag varmt att du tittar på Obj-C och Cocoa, men det har lite att göra med hur mycket du hållit på med programmering. Andra kanske är av annan åsikt?
En bok jag gott kan rekommendera för att komma igång med Cocoa är Cocoa Programming for Mac OS X av Aaron Hillegass.
Simma lugnt!