Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regler kring personalköp...?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har i skrivande stund en sån därninga hem-pc som man hyr via jobbet och hyran dras på lönen.
Men hur funkar det egentligen?
Arbetsgivaren har ju ett avtal med en leverantör - hur ser det ut?
Jag kan överlåta min PC till en kollega för att bli av med den i förtid (1 år kvar på kontraktet).
Låt säga att jag vill ha en annan dator (Mac tex), kan inte min arbetsgivare skriva ett avtal med en ÅF bara för lilla mig.
Skulle detta funka rent juridiskt?
Är det arbetsgivaren det hänger på?
Förstår ni vad jag menar?

Arbetsgivaren har kontrakt med ett finansbolag, exempelvis Resonia eller GE Capital. De hyr ut utrustningen till företaget, som sedan erbjuder dessa "lånedatorer" till alla anställda mot avdrag på bruttolönen.

På mindre arbetsplatser händer det att en anställd "kan byta upp sig" eller helt byta dator, när som helst under avtalstiden. Men på större företag genomförs oftast dessa upphandlingar en gång var tredje år. För att förenkla administrationen och pappersarbetet.

Be arbetsgivaren ta kontakt med antingen finansbolaget eller återförsäljaren (som bara levererat utrustningen, de äger den inte) och fråga hur ni kan gå tillväga med detta.

[ 23. Januari 2003, 23:57: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Så förenklat kan man säga att min arbetsgivare (stooor) kan leasa en dator åt mig och sedan göra avdrag på lönen. Som nu alltså fast bara för mig och exakt den modellen jag specifierar.
Det är bara arbetsgivaren som skall övertygas.
Hmm. Undrar på vilken nivå ett sånt beslut måste fattas. Ansvarig för kostnadsställe.

Hmmm...

Hmmm...

Juicy thaughts simmer in my brain...

PB 12"...

1
Bevaka tråden