Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

avinstalleringar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-22 18:12

Hur är det med att avinstalllera i OSX? Är det bara att kasta programmet i fråga i papperskorgen? Är fortfarande lite skraj för det - vet man ju att det blir *massor* av skräp kvar om man kommer från pc-världen... Funderar på om det är värt besväret att testa några större program, eller om man ska hålla sig "lagom" innan man blir Mac-proffs. Programmet jag närmast tänker på är open office, och mitt motto är "friskt vågat hälften vunnet - och om det går helt åt h-e har jag ju alltid installationsdiskarna att falla tillbaka på..." *visslar*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 18:31

I Mac OS X kan man i allmänhet räkna med man får med i stort sett allt när man slänger ett program. Det är få program som installerar regelrätta systemtillägg. En del har bakgrundsprocesser som körs även när programmet inte är igång, men de brukar också ligga i programmappen.

Exempel på ställen där du kan kolla efter skräp:

/Bibliotek/Application Support
/Bibliotek/Preference Panes

och om du ids:
/Användare/anna/Bibliotek/Preferences

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 18:51

Alla program skapar en fil i mappen ~/Bibliotek/Preferences som heter com.företagsnamn.programnamn.plist. Dessa filer innehåller information om programmets inställningar. De kan lika gärna vara kvar för de är bara några få kB stora och så kan det vara bra att ha kvar dem om man skulle vilja installera programmet igen.

OT: Värt att minnas om Prefs-filerna: Om ett program plötsligt börjar krångla eller bete sig underligt, så hjälper det ofta att kasta programmets fil i Preferences.

• Medlem
  • 2004-03-23 10:54

Aha! Verkar vara matnyttigt. Sitter på jobbet nu och har inte macen i närheten, men ska definitivt kolla så fort jag kan. Tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 11:22

Det är bara att kasta oönskade programfiler i papperskorgen. Några få program installerar dock saker i systemmmappen, vilket nämnts ovan.

OpenOffice kan du dock skippa. Det fungerar mycket dåligt eftersom det inte använder Macens eget fönstersystem utan X11, en inplementering av X Window System. OO funkar fint i Linux och Windows men är fruktansvärt slött på Macen.

Själv slängde jag ut OO efter en halvtimme. Oanvändbart.

• Oregistrerad
  • 2004-04-14 16:18
Ursprungligen av Mondo:

Det är bara att kasta oönskade programfiler i papperskorgen. Några få program installerar dock saker i systemmmappen, vilket nämnts ovan.

OpenOffice kan du dock skippa. Det fungerar mycket dåligt eftersom det inte använder Macens eget fönstersystem utan X11, en inplementering av X Window System. OO funkar fint i Linux och Windows men är fruktansvärt slött på Macen.

Själv slängde jag ut OO efter en halvtimme. Oanvändbart.

Du rekommenderar vad?

Jag kanske minns fel men fanns det inte en variant i Terminalen där man drar ett paket dit och sedan skriver något - jag tror någon skrivit om detta och att följden blir att ALLA filer som skapades vid installationen rensas bort.

I 90% av fallen så är det bara att slänga programmet papperskorgen och spola. Fast jag hade gärna sett ett avinstallationsprogram i OSX faktiskt, även om det nu inte är lika "coolt" som idag att bara slänga bort programmet.

• Medlem
  • 2004-04-14 18:33

Jag vet inte varför, men folk som skriver program till Mac döper faktiskt i allmänhet filerna till något som kan kopplas till programmet. Det gör att ett bra sätt att avinstallera program är att trycka cmd-f, söka på programnamnet och slänga det den hittar. Då får man med alla filer.

1
Bevaka tråden