Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Distribuerat system

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte lägga upp ett distribuerat system med i första hand programvaror som flyttas ut till maskinerna och i andra hand hela system som skickas ut.
Detta kan ju göras på en väldans många sätt tänkte höra runt lite vad folket här har för erfarenheter själva och att man kanske kan jämföra olika sätt som hur enkelt man sätter upp ett sådant samt hur mycket meck det medför.

Har själv jobbat med ett unix/command baserat distribuerat system för 100-tals macklienter, men den biten känns lite överdriven när jag nu har o göra med ett fåtal burkar (ca 10).
Har inte pillat med Apples egna system för detta, men redan där finns det ju flera vägar att gå. ARD el Network Install är ju två varianter.

Är mest inne på Network Install men har ingen erfarenhet och skulle vilja höra mer av folk som har.

Ser fram emot en intressant diskussion kring ämnet.
Tilläggas bör att nätet är inte trådat utan trådlöst Airport Extreme (pure).

För distribuering av programvaror så använder jag MacAdmin.
Det fungerar bra för mig eftersom MacAdmin också innehåller inloggningssystem och behörighets inställningar.

Annars så brukar jag köra ARD (Apple Remote Desktop) på ställen som inte använder MacAdmin.

Är det verkligen inte fler som pillat med detta?

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-26 11:00

Jag skulle behöva göra detta, men det känns som om tröskeln är väldigt hög... Har ARD på alla klienter. Men det blir ju "handjagat" ändå. Så att säga.

Vi håller som bäst på med en installation av Xserve och ska använda Network install för att skicka ut system och program till de nya klienterna. Tanken är att man gör iordning en klient med system och program, gör en image-fil av hela paketet och laddar upp till servern. Sen är det bara att plugga in alla nya klienter i nätet, starta och hålla ner "N" Då startar maskinen mot image-filen på server och installerar rubbet på lokala disken. Sen startar man om klienten och kör sedan lokalt på disken.

Så långt har vi kommit, och det funkar bra. Det som verkar lite bökigt är att uppdatera image-filen på servern med nya program. Då får man göra om alltihop. Det känns inte så lockande. Man kan göra paket av enskilda program också, men att få ut dessa till klienterna på ett vettigt sätt, nja, så långt har vi inte kommit än.

Förmodligen blir det ARD eller Filewave för att sköta installation av program.

EDIT: Stvafle.

Senast redigerat 2004-03-26 17:52

Något liknande har jag gjort som Mattias A, det fungerar men så kommer man då till detta att uppdatera imagen och då blir det inte så roligt längre. Det går men det är bökigt.

Med MacAdmin syftar du på Macitosh Manager då eller?

Jag pratar bara OS X klienter, inget annat.

Sedan skulle jag vilja bygga ett system för patch hantering alltså en central Software Update server som jag lägger upp uppdateringarna i som jag godkännt. Men det lär väl inte gå att göra eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-27 12:56

Kolla in http://www.radmind.org/ , den är gratis och djävligt kompetent... Kommer strax dra igång en ny kontorslösning med netinstall för förstainstallation. Sen blir det radmind för att sköta det övriga och uppdateringar...
Kärlek!

• Oregistrerad
  • 2004-03-29 10:31

Jag använder Netrestore från Mike Bombich, han med carbon copy cloner.
Fungerar mycket bra! Rekommenderas!

Mattias! MacAdmin är ett mycket kompetent administrationsverktyg från Hi-resolution. Kostar tyvärr en del men är överlägset Macintosh och Workgroup manager.Stöder faktiskt allt från 7.x till 10.3

Inte för att det är ett direkt svar på din fråga, men ThinkSecret skriver att Apple håller på med ARD2 och beskriver lite trevliga finesser som ryktas "The software's remote software installation will also enable administrators to install multiple packages as well as fine-tune permissions settings when copying files."

http://www.thinksecret.com/news/remotedesktop2.html

Nackdelen med ARD2 var väl att det skulle komma först till OS X 10.4 el blandar jag ihop allt nu i min feberfrossa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-31 20:03

Ta rykten där dom hör hemma istället. Åter till diskussionen.

1
Bevaka tråden