Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbkommando för att zooma/maximera fönster?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google är min kompis javisst men jag hittar inget tangentbordskommando för att maximera/zooma ett fönster motsvarande som om jag klickat på den gröna knappen. Kan någon hjälpa mig?
Tack på förhand!

• Oregistrerad
  • 2004-03-24 00:03

Hej,
Den gröna ger bara ett defaultvärde (eller något) på fönstret.
Men om du drar ut förstret så stort du vill ha det så öppnas det i den storleken nästa gång, sen kan du gömma det eller använda exposé - och om sådant står det i hjälp i finder.

Det går att definiera ett snabbkommande för att Zooma genom att välja System Preferences -> Keyboard & Mouse -> Keyboard Shortcuts (eller motsv svenska). Tryck +. Skriv in "Zoom" i Menu Title och tryck valfri knappkombination i nästa fält, exv alt-z, äpple-alt-z. Se till Applicationlistboxen högst upp visar "All Applications" om du vill att det ska funka i så många program som möjligt. Har inte upplevt några problem/konflikter ännu. alt-z bryter evt mot Apples alt-knappsparadigm vid fönsterhantering via fönsterdekorationsknapparna (alt+något=ung. "gör något med alla fönster") men det kan jag leva med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 08:00

OBS! När du väljer en tangentbordskombination så är det inte bra att välja en kombinationbestående av alt+bokstav eller alt-shift+bokstav eftersom dessa kombinationer alltid är upptagna för att skriva specialtecken.
Äpple-alt+någonting är däremot sällak upptaget.

1
Bevaka tråden