Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopplingar i Word?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag använder Word ibland på jobbet för att koppla adresser och variabler (merge) till exempelvis brev. Detta skickar jag ut till DocuTech-printrar och det fungerar fint, men om det blir väldigt många adresser (över 2000 st) tar det oftast oerhört lång tid. Adresserna ligger i Excel eller som vanliga tab-separerade textfiler. Finns det något smidigare sätt som gör att processen snabbas upp? Någon ytterligare programvara möjligen? Dessutom printar vi namnteckningar som variabler (.tif) och detta gör vi genom ett program som skapar postscriptfiler, vilka hämtar bilder från printerns hårddisk. Kan man göra detta på ett enklare sätt i Office-paketet? Dessutom får vi ibland brev som PDF. Har Acrobat någon funktion som gör att man kan köra variabelprintning? Jag är mycket tacksam för alla typer av tips och förslag som för mig närmare gåtans lösning.

Citat:

quote:Jag använder Word ibland på jobbet för att koppla adresser och variabler (merge) till exempelvis brev. Detta skickar jag ut till DocuTech-printrar och det fungerar fint, men om det blir väldigt många adresser (över 2000 st) tar det oftast oerhört lång tid. Adresserna ligger i Excel eller som vanliga tab-separerade textfiler. Finns det något smidigare sätt som gör att processen snabbas upp? Någon ytterligare programvara möjligen?

Använder du några av de fiffiga funktionerna i Word som tex tabeller och andra layoutfunktioner? Eller är det hyggligt enkla brev?

Ett alternativ är nämligen att blanda in en riktigt databas i ekvationen. Antingen för att hålla adresser för utskrift i Word, eller om man vill bygga ut det lite, även för utskriften av breven.

Man kan tom tänka sig att göra det möjligt att ha avancerade sökningar (alla kunder i Stockholm i dessa postnummer, i den branchen och med det antalet anställda) och att spara dessa sökningar för återkommande utskick.

En databas som det är lätt att bygga det här i är FileMaker Pro.

Om det går fortare att skriva ut från FileMaker än Word vet jag inte, för jag har inte testat kopplade utskrifter i Word i senare versioner av Word. Men mitt intryck från förr är att det är snabbare att skriva ut i FileMaker. Tror att en del av hastighetsöknigen beror på att i FM så har man lite enklare utskrifter.

Citat:

quote:Dessutom printar vi namnteckningar som variabler (.tif) och detta gör vi genom ett program som skapar postscriptfiler, vilka hämtar bilder från printerns hårddisk. Kan man göra detta på ett enklare sätt i Office-paketet?

Låter som ett krångligt sätt att göra det på. Varför inte scanna in namnteckningarna, spara dem som TIF och sedan ha dem i sk containerfält i FileMaker Pro (som kan innehålla bilder, filmer och ljud). Det är inte svårt att få dessa att dyka upp i brevet beroende på vilken avsändare som är vald (i FileMaker alltså).

Citat:

quote: Dessutom får vi ibland brev som PDF. Har Acrobat någon funktion som gör att man kan köra variabelprintning? Jag är mycket tacksam för alla typer av tips och förslag som för mig närmare gåtans lösning.

Det går att bygga lösningar i FM för variabel-tryck. Med FileMaker tillsammans med tex Applescript och Adobe Acrobat kan man göra en massa roliga saker.

Men det är inte svårt (låter tjatigt...) att från FM producera en hel massa PDF´er och sedan maila dem till de som skall ha dem.

Kontakta mig direkt om du vill veta mera. Klicka på profilknappen ovanför mitt inlägg.

/Ola

[ 04 December 2002, 20:40: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

1
Bevaka tråden