Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sustemfel: bus error

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall hjälpa min farfar med den perf. 6400 (180/32/sys8.6) jag hjälpte honnom att köpa för drygt två år sedan. Han påstår att så fort han startat upp datorn och startar outlook express så bombar den med sytemfel "bus error". Detta har den inte gjort förut, men har i allmänhet varit ganska crashbenägen.

Vad kan detta bero på, jag tänker för lite minne, men den har ju fungerat hyfsat i typ två år så det borde ju bara inte komma upp sådär. Någon som har någon annan ide på att åtgärda problemet?

Han använder förövrigt skandiabanken som verkar ha ett extermt dåligt macatöd, det fungerar inte att skriva ut m.m. Hur fungerar skandiabanken egentligen, inte alls eller?

Tacksam för snabba svar och kommentarer.

/Emil

  • Medlem
  • 2002-02-19 13:55

S-KK ANDIA-BANKEN ! Skaffa en riktig bank.

Om jag inte missminner mig, så fick jag buss-error på en gammal Mac pga av ett fel som återkom i Quark. Felet orsakade en krash, som i sin tur skadade disken. Det gick att reparera varje gång med antingen Norton, eller disk-vad-den-nu-heter-på-OS-9-skivan. Felet återkom dock varje gång Quark hängde sig med den speciella krashen. Finn orsaken till att datorn är krashbenägen, så kommer den nog funka.

Hej

Prova att köra datorn med alla tillägg avstängda. Om datorn inte kraschar då så beror förmodligen krashen på ett tilläggskonflikt. 2 eller flera tillägg bråkar med varandra..

mvh johan

Jag kan också nämna att jag har haft stora problem med Outlook tidigare, jag fick också ett "Bus error" och det enda som hjälpte var faktiskt en ominstallation av både program och system.

Det var troligen en konflikt mellan Outlook och något som installerats i efterhand som orsakade problemet. Men jag lyckades som sagt aldrig lista ut vad det handlade om.

Jag vill minnas att Norton Utilities lägger in en engelsk "Teckenkonvertering" i Tillägg, och det tycker inte Outlook Express om. Den heter i så fall "Text Encoding" Kolla så att det bara finns den svenska varianten. Kolla även att det inte ligger dubbla filer i mappen "Teckenkonvertering" i Systemmappen. Tag i så fall bort dom med äldst versionsnummer.

1
Bevaka tråden