Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vikten av att exponera en Digital kamera rätt.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-28 17:26

Att exponera en digital kamera rätt är lika viktigt som att få en dia bild rätt exponerad. Digital bilden har inte negativ filmens mer förlåtande exponeringskurva. Minsta felexponering straffar resultatet negativt genom att tillföra brus i ena eller andra änden. Förenklat så har alla digitala kameror en gråskale referens samt svart och vit punkt referens inbygd i deras programvara och exponeringsmätare. Eftersom digital kamerans omfång från det svartaste till det vitaste är ca 6 exponerings steg är det bra att lära sig att exponera rätt från början . Jag skall här illustrera hur en Nikon D70 hanterar en vit yta med svarta siffror och med kameran satt på automatisk exponering.

En vit vägg yta med siffran 12 exponeras efter kamerans automatik. Kameran väljer själv bländare och tid.Exponeringsprogrammet drar ner den vita ytan, underexponerar och går mot grått. Tittar man på histogrammet ligger detta till vänster och är underexponerat.
Samma yta exponeras nu efter att jag har kontrollerat hur histogrammet på den första bilden såg ut. Jag förskuter bildens exponering mot vitt genom en överexponering på 1.7 bländar steg. Värdena ligger fortfarande inom histogrammets men är nu bredare, utsträckt och mer till höger.
Vitt ser nu vitare ut . Jag förändrar den första tagna och underexponerade bilden till ungefär samma värden som bilden med 1,7 stegs överexponering.

Bild2, utsnitt från 1 i siffran 12.

Här ser man tydligt att det svarta i den automatisk exponerade bilden visar pixlering och därmed mindre information samt är brusigare efter att lättat upp bilden i kurvor.

Den andra bilden som är ljusare exponerat från början enligt histogrammet och inte efter auto, har inte dessa pixlerings plattor och behåller också därmed mer bild information.

Exponeringen har alltså inte varit tillräcklig i första bilden med vald auto exponering.

Det är alltså viktigt att en digital bild exponeras rätt från början och att exponeringens histogrammet ligger mer i mitten eller till höger än till vänster. ( utan att därför klippa högdagrarna med utfrätta ljusa partier som följd.) Genom att exponera bilden efter histogrammet får man bättre resultat med större separation och mindre brus i de mörka partierna i bilden.
Nikon väljer ofta att lägga sina kamerors auto exponering mer till vä i histogrammet, med svag underexponering för att därmed förhindra utfrätning i högdagrarna. Canon förskuter sina kamerors exponering mot höger i histogrammet vid auto exponering, men risken är därmed större att ljusa partier i en bild som himlar etc blir utfrätta. De olika kamerornas aut. exponering påverkas givetvis av vad som finns i bilden.

En bra regel är således att kolla varje bilds histogram ( oavsett vilken kamera du använder) och därefter korrigera bildens exponering så histogrammet ligger inom ramarna men inte för långt åt vänster.

I nästa inlägg kan du se skillnadera på histogrammen i den automtiskt exponerade bilden och den med 1,7 stegs överexponering.

Senast redigerat 2004-03-29 17:28
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-28 19:29

Auto exponeringen ger en underexponerad bild och ett krymt histogram. Denna bild innehåller därmed mindre information

Ny exponeringen efter kontroll av histogrammet, här finns nu mer information, histogrammet är bredare och ligger mer till höger. Bilden blir brusfriare i det svarta samt att det tonala omfånget i bilden är mycket större.

Flera pressfotografer går ständigt omkring med en vald underexponering på deras kameror för att förhindra att bildens ljusaste partier inte skall bli utfrätta. Vad de i verkligheten gör är att öka bruset i bilden samt minskar det tonala omfånget från sensorn.

Senast redigerat 2004-03-29 17:17
  • Medlem
  • 2004-03-28 19:56

För er som plåtar RAW så tycker jag den här sajten är ganska intressant
http://www.planetneil.com/nikon/d100-customcurves.html

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-28 20:09

Du kan med Nikon Capture tillverka dina egna kurvor, oftast är det en liten puckel i mellanregistret och ner mot skuggor som behövs för att bilden skall bli bättre när det gäller Nikons digitala systemkameror.

Senast redigerat 2004-03-29 22:16

Sammanfattningen är väl att histogrammet är ett bra verktyg för att undvika onödig urfrätning? Nog tycker jag att jag använder över/underexponeringen flitigt för att optimera, men jag får medge att inte ens jag, som är van vid histogram, använder histogrammet så ofta i kameran. Anledningen är att det skymmer bilden, och motivet är ändå det allra viktigaste.

Skulle du kunna redigera inlägget en aning så det blir lite mer lättläst? Det vore trevligt, för det är lite synd med så många orddelningar när det är ett långt och läsvärt inlägg. Jag tycker det är kul med trådar som går lite längre än ytliga finesser och tips om billiga kameror.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-29 17:18

Ingemar
Jag hoppas det är det mer föståeligt nu?

För den som är intresserad så har jag på tråden D70 jmf med D1x lagt upp några bild illustrationer som visar skillnaden på en basic jpg (hårdaste formen av d70 jpg komprimering)
klarar sig mot en RAW fil från samma tillfälle och kamera.
mvh

Senast redigerat 2004-03-29 22:17

Det blev väl lite luftigare i alla fall? Nåja, nog om det.

Nu har jag upptäckt att histogrammet verkligen bör vara påslaget på min kamera, för den är fiffig nog att dölja det när jag fokuserar, så det kommer inte i vägen! Då föll min invändning om att det stör motivet.

Och visst gör det nytta! Det är inte helt självklart hur man ska justera exponeringen, men utan histogram är det ju nästan omöjligt att avgöra.

Exponeringskompensation - justera tiden i bländarförval - justera bländaren i tidsförval - eller köra helt manuellt.

1
Bevaka tråden