Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple marknadsandel 2% eller 12%?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 18:46

MacMinute skriver följande:

"Mac's user base closer to 8 percent of market share?
March 31, 2004 - 11:14 EST.. Though there are constant reports that Apple's global share for new computers (and keep the word "new" in mind) is under 2 percent, Al Fasoldt of the Syracuse Post-Standard writes that his own calculations show Macs account for 8 percent of the personal computers used in homes (leaving out all the computers used in offices and businesses)--while others put the estimate as high as 12 percent.

He says the apparent discrepancy in figures is because one is only for the number of new computers sold month by month while the other is for the total number of computers that are in use. Plus, Fasoldt says that "Macs last longer than Windows PCs and don't need replacing as often," which means that Mac users "aren't ever going to buy new computers at the same rate as Windows users." And while Apple said earlier this year that there were over 25 million Mac users, the reporter's own estimates put that number at closer to 35 million."

Jag har träffat på många människor som har Mac hemma och PC på jobbet, betydligt fler än två av hundra... Vad tror ni? Är MacMinute ute och cyklar eller ligger det något i det hela?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 18:51

Tills motsatsen är bevisad är jag benägen att hålla med om att användarbasen är större än vad nyförsäljningen visar. Hur mkt större dock, är svårt att sia om, skulle dock tro att 12% är i överkant.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 19:39

Tror de har en fet punkt - peze är "corporate bussiness" (och spelburk)…
Vore det inte för den bias "c b" ger så vore marknadsandelarna helt annorlunda…
(Hur många vet du som har mac på jobbet och väljer peze hemma?)

Så i korthet :
Jag vill hävda att Mac köper man för att man vill ha det, och peze får man sig tilldelat för att någon annan vill att man skall ha det…

Jag frågade samma sak förut då jag haft precis samma sak i åtanke som MacMinutes reporter, i min klass kryper andelen upp mot 20% i detta nuet och bland våra föreläsare är andelen ännu högre. Men i hela min bekantskapskrets så ligger nog andelen på ca 10%.

Jag skulle gärna se siffror om den installerade basen i olika kategorier: utbildning, hem, utveckling, produktion, design, media...

Skulle även gärna se siffror för det totala antalet $$ som PC respektive Mac säljs för, inte antalet enheter.

I min bekantskapskrets är det nog mindre än 2% som använder mac, tyvärr.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-03-31 22:55
Ursprungligen av kitesurf:

I min bekantskapskrets är det nog mindre än 2% som använder mac, tyvärr.

Det intressanta är ju att då ställa sig frågan hur många som fått tillgång till att testa en Mac, fingra på den och leta sig runt i OS X, testa iLife-programmen, synka mobilen via blåtand, osv. Jag switchade själv för 1 1/2 år sedan, efter att ha börjat jobba på ett förlag där Macar var vad som gällde. Jag skaffade Mac 1 1/2 månad efter jag började där. Nu har min svåger switchat och min bror är på gång. Han undersöker dessutom seriöst möjlighetet att få familjeföretaget att byta till Mac-miljö. Tipsade honom om 99mac om han hade frågor, såklart . Min lillebror är lycklig iPod-ägare sen i februari - vill ha en iBook nästa gång...

Vore klart intressant att se hur många som ger Mac en ärlig chans för att sedan utbrista i ett övertygat "nähä, det här var ju bara skit, det blir en Windows-burk för mig igen!"

Ursprungligen av skamuel:

Vore klart intressant att se hur många som ger Mac en ärlig chans för att sedan utbrista i ett övertygat "nähä, det här var ju bara skit, det blir en Windows-burk för mig igen!"

Här har du en och jag har en polare som alldeles i dagarna har gått från mac till pc....Jag bytte plattform för flera år sedan mest för att jag ville ha en bra burk till rimliga pengar att spela på men en stor grej som bidrog till bytet var inkompatibiliteten med diverse hårdvara. Jag vet att det har blivit bättre med åren men då -98 så var det inte roligt.

Jag skulle gärna köpa mig en mac men då en bärbar och ha som komplement till min pc att surfa med. Vi är ju två i hushållet och det händer att min sambo vill komma åt nätet samtidigt som jag fraggar folk till höger och vänster...

12% ? Aldrig i svedala... I USA kanske, kanske... Sen är påståendet att Apples datorer räcker längre knappast sant längre. Kanske var det så en gång i tiden, men numera så suger OSX musten ur det mesta som apple har att komma med i hårdvaruväg. Gamla Macar är pinsamma på Internet jämfört med en jämngammal wintendohäck. Sen är Macar dyrare så folk kanske väljer att slita lite längre på dom. Designen är väl så trevlig att man inte vill göra sig av med burken.

Ursprungligen av whoami:

12% ? Aldrig i svedala... I USA kanske, kanske... Sen är påståendet att Apples datorer räcker längre knappast sant längre. Kanske var det så en gång i tiden, men numera så suger OSX musten ur det mesta som apple har att komma med i hårdvaruväg. Gamla Macar är pinsamma på Internet jämfört med en jämngammal wintendohäck. Sen är Macar dyrare så folk kanske väljer att slita lite längre på dom. Designen är väl så trevlig att man inte vill göra sig av med burken.

[OT]
Längre? Hur vet du hur länge en G5a av idag kommer hålla?
Med tanke på hur länge de beiga modellerna står kvar på företagen så tror jag att även de datorer som säljs idag kommer få slita länge.

Se bara på iMac G3, jag fixar fortfarande med Rev A och Rev B iMaccar, de är 6 år gamla.
Det händer allt för ofta att jag hittar någon gammal performa eller någon annan gammal maskin.
Det är först i nästa vecka jag ska byta ut en 9600 som går som brandvägg och router idag mot vad många skulle kalla en riktigt brandvägg.
Tro inte att 9600 ska tas ur bruk inte nej nej den ska få andra uppgifter...
[/OT]

Nog kan 12% stämma. Lite svårt att tro det i Sverige, tack vare HemPC reformen.
Jag vet också flera som tänker byta till Mac hemma pga iLife mestadels.
Apple borde ha en paket till nyblivna föräldrar med en iMac och iLife med videokamera. Den ni.
Barnen ska födas in i rätt miljö.

Min farmor på snart 80 och hennes gubbe har fått en pc av min far. Men nu går gammelgubben och funderar på ny dator. Jag skulle ju vilja se att de köpte en mac. Han är tex intresserad digitalkameror. Spela bilspel som han vill göra går ju också. Sen har han en keyboard som han spelar på.. Jag kanske skulle ta med mig 20 kilos G4:an till dem och visa Garageband. Så då kanske jag ökar på macprocenten i familjen iaf..

Medelsnittet på 2-12% blir 7%, det skulle ligga i linje med vad Microsoft säger om sin andel, nämligen 92%, resterande = 1 %, Linux och BSD ex går att köra både på x86 och PPC men jag tror ändå att dom här siffrorna stämmer ganska bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-31 23:20

Oh no, here we go again...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 00:48

12, no way. Varför syns inte dessa 12% i webbloggarna?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 11:14
Ursprungligen av Roger Åberg:

12, no way. Varför syns inte dessa 12% i webbloggarna?

Kollar jag på min egen så borde 100% vara macare - men det är nog bara runt 20% eftersom massa searchtools och virusjoxare står för resten (dvs. kollat på anrop); eller runt 50% (kollat på anrop, där searchtools kollar friskt efter gamla sidor och "robots").

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 00:59

man skulle kunna säga att det är 100% macare... det är bara det att de flesta är lite segare att inse fakta än andra.
windows är stockholmssyndromet i ett nötskal... hmm... var läste jag det?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-02 12:01

Var skaffar man såna far-/morföräldrar?

Vill du låna? Skaffa dig dina egna*ler* Om jag lyckas få dem köpa en mac vet jag inte, men det vore kul. han skulle uppskatta Garageband gubben, om de köper en digitalkamera också.. Support får de ju från mig, det lilla jag kan..

Jag gjorde en snabb undersökning och det visade sig att Apple har 100% marknadsandel!!!

Undersökningen gjorde jag hemma i datarummet...

1
Bevaka tråden