Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

user byte=problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla !!!
nybliven switcher...mamma till en liten vit ibook !!!

men...jag tänkte byta ut namnet bredvid "huset" i finder menyn, vilket (har jag nu märkt) har lett till
1. namnet ville inte alls bytas
2. det verkar som att jag bara gjorde en ny "user" och prylarna som jag hade på skrivbordet försvann... jag hittade dom under hd--users--min--desktop, men så vill jag ju inta ha de..

någon som kan hjälpa mig ??

Ajabaja!
Byte av kortnamn, vilket står på huset, har diskuterats flera gånger här på 99mac. I korthet, låt bli att byta kortnamn. Du skall absolut inte försöka döpa om din hemmamapp.
Är du jättefrustrerad över ditt kortnamn. Skapa ett nytt konto och se till att ge dig ett kortnamn som du älskar.

• Oregistrerad
  • 2004-03-31 20:09

Antar att du vill byta "kort-namn" och det skall man helst inte gör a hur som helst…
Det finns några trådar här om detta, med tips om hur man gör… Men en gång skapat så är det helst satt - för det är det namnet alla dina passord, nätanslutningar och behörigheter sätts runt : så det ligger djupt i systemet.
Det bästa hade ju varit om finder inte använt "kortnamnet" utan "namn" (du ser vad jag menar om du kikar på 'konton' i 'systeminställningar'), måhända något vi kan hoppas på snar ändring i finder (?)…

Ursprungligen av Böckert:

tack allihopa !!
jag har laddat ner cocktail...nu ska vi prova.....

Om Du inte vill ha mer än ett konto och inte har hunnit samla på Dig en massa saker som Du inte lätt kan återskapa, kan Du installera om.

Du kan under den delen av installationen som skapar "huvudkontot" döpa Dig till vad som helst som ger ett bra kortnamn; Gry i förnamn och net i efternamn ger kortnamn grynet. Sedan ändrar Du Ditt långnamn.

Alternativet är att inte godkänna det förslag till kortnamn som ges, utan skriva in vad som helst som passar, men som Du redan upptäckt kan Du inte ångra Dig efter det att Du gått ett steg vidare i processen.

• Oregistrerad
  • 2004-03-31 20:51
Ursprungligen av leonardo:

Alternativet är att inte godkänna det förslag till kortnamn som ges, utan skriva in vad som helst som passar

N.B. dock inget annat än 7-bit ASCII (amerikanska tecken) för annars blir det tyvärr knas igen…

Ursprungligen av lilla_vit:

tack allihopa !!
jag har laddat ner cocktail...nu ska vi prova.....

Nej! Det är "Accounts Enhancer" som gäller, inte Cocktail.

1
Bevaka tråden