- Lm
- Medlem ●
- International user
- 2004-03-31 21:30
Sedan jag installerade 10.3.3 har min dator börjat hänga sig konstant. Först fryste dator sig när jag skulle byta skrivbord i/med Desktop Manager och antog att det hade med att programmet inte pallade med uppdateringen, har för mig datorn fryste 3(kan ha varit 4:a) gånger innan filevaulten tömde min hemkatalog, efter omstart var min användare återställd till default inställningar. Det var droppen och jag installerade om allt (trodde detta var nått som mest hänt windows användare). Nu har allt fungerat fint tills idag, det är sex dagar sedan senaste "hängningen". Denna gången hade jag inte Desktop Manager installerat, utan surfade med safari. Safari kraschade och jag tänkte inte mer på det, 10 sekunder senare fryser datorn. Den vägrar svarar på tangent kommandon och den sommnar inte om jag fäller ner locket. Däremot är datorn inte "död" utan det går att pinga den och få svar samt då troligtvis ssh:a in till den och kanske "döda" den inloggade användaren, för på det sättet kanske lyckas rädda datorn från en "hård omstart" . Tyvärr hade jag inte denna gången tänkt på att öppna upp för och starta ssh tjänsten.
Innan jag installerade Combo-uppdateringen till 10.3.3 hade jag inte haft en enda frysning eller krasch. Det gör också att jag utesluter hårdvaru fel (hoppas väll egentligen mest, är grymt fäst vid den, och använder den både hemma och i skolan, vilket blir ganska många timmar igång per dag). Innan 10.3.3 var det även ganska många dagar i uptime, men som sagt sedan 10.3.3 har det nöjjet försvunnit.
Ganska irreterande att datorn tvärhänger sig utan att svara på tangnentbordet när man sitter med diverseskolarbeten eller andra projekt. (påminner mycket om frysningar av datorn som är/var vanliga i windows - vilket ju iovs inte gör saken bättre som enda mac-användare i en sal med endast Pc i övrigt)
system loggen säger föjande:
Mar 31 19:43:22 ibook /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: objc: FREED(id): message _shouldPostEventNotifications sent to freed object=0x23959170
Mar 31 19:43:38 ibook crashdump: Started writing crash report to: /Volumes/ibook/linus/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Mar 31 19:43:41 ibook crashdump: Finished writing crash report to: /Volumes/ibook/linus/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Mar 31 20:16:12 localhost syslogd: restart
Krasch loggen för safari innehåller en väldigt massa text.
Är det någon annan som har råkat ut för liknande spontana frysningar av MacOs X?
Har två stycken andra mac:ar här hemma en med 10.3.3 som inte har fryst sedan uppdateringen, men är inte heller lika väl använd, samt en 10.3.3-server som står på dyngnet runt, inte heller denna har återkommande frysningar.
Ibooken är en 12" G4:a med 640 mb i ram, ram-modulen samt datorn är inhandlade på macoteket (inte för att det påverkar frysningarna på något sett) i höstas och ram-modulen installerade jag själv samt har inte upplevt några problem med den tidigare. Nu är ju frågan, förutom ifall det är fler som har upplevt återkommande frysningar sedan 10.3.3, om jag ska ta ut 512 minnet och stoppa i min 128 som jag oxå har och testa ifall det fungerar bättre. Och då utesluta frysning pga dåligt minne.
Vad göra? nergradera till 10.3.2 eller vänta på uppdatering och hoppas frysningar har med buggiga program att göra?