Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorbank och Macintosh

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-01 22:46

Som kund hos Sparbanken Finn i Lund (http://www.finn.se) har jag länge kunnat åtnjuta en välfungerande service från bankens sida. Nu har man dock i samband med införandet av BankID infört strikt krav på användandet av Safari 1.2 OCH INGET ANNAT, Det kan ju eventuellt tänkas vara OK just nu, men vad händer den dagen Apple introducerar en ny version av Safari? Kommer vi att helt spärras ut då tills Sparbanken Finn efter många månader slutligen har lyckats verifiera att den nya versionen av Safari nog fungerar?

Personligen känner jag att det är dags att lämna banken... Min fråga är därför: Vilken bank erbjuder de bästa villkoren för MacIntoshägare?

Tyck till om hur det fungerar idag plus om hur ni förväntar er att det kommer att fungera inom den närmsta framtiden!. Just nu verkar min egen huvudkandidat vara ICA-banken, men jag vill gärna ha kommentarer/åsikter av alla slag.

Roger Henriksson

Ursprungligen av rhen:

Som kund hos Sparbanken Finn i Lund (http://www.finn.se) har jag länge kunnat åtnjuta en välfungerande service från bankens sida. Nu har man dock i samband med införandet av BankID infört strikt krav på användandet av Safari 1.2 OCH INGET ANNAT, Det kan ju eventuellt tänkas vara OK just nu, men vad händer den dagen Apple introducerar en ny version av Safari? Kommer vi att helt spärras ut då tills Sparbanken Finn efter många månader slutligen har lyckats verifiera att den nya versionen av Safari nog fungerar?

Personligen känner jag att det är dags att lämna banken... Min fråga är därför: Vilken bank erbjuder de bästa villkoren för MacIntoshägare?

Tyck till om hur det fungerar idag plus om hur ni förväntar er att det kommer att fungera inom den närmsta framtiden!. Just nu verkar min egen huvudkandidat vara ICA-banken, men jag vill gärna ha kommentarer/åsikter av alla slag.

Roger Henriksson

Finn är väl bättre än Handelsbanken tycker jag. Bank-ID hos Finn är långsammare än den tidigare inloggningen och den fungerar på FK men inte på Skatteverket.

Ursprungligen av Saffran:

Finn är väl bättre än Handelsbanken tycker jag. Bank-ID hos Finn är långsammare än den tidigare inloggningen och den fungerar på FK men inte på Skatteverket.

Är det någon eID-lösning som funkar med Mac hos Skattverket ännu? Jag vet att de jobbar på det, men i nuläget?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-02 00:28

Jag har redan flyttat mina privata konto från Finn. Företagskontona kommer också försvinna därifrån när jag hinner springa iväg till nya banken och skriva på vissa speciella avtal.

Sparbanken Finn var långt framme med sin Datorbank en gång i tiden, nu är det ifrånsprungna av alla. Många av alla deras andra tjänster har också försämrats, därför byter jag, inte bara just för BankID grejen.

• Oregistrerad
  • 2004-04-02 10:22

gripen

Antar att Sparbanken Finn och Sparbanken Gripen kör med samma system, och på Gripens webbsida för systemkrav kan man läsa följande kryptiska text.

Citat:

Mac
- Safari 1.2 tillsammans med Mac OS X 10.3 *

* Webbläsaren Safari har för närvarande i vissa fall problem att koppla upp sig mot Datorbanken och andra säkra sidor som använder SSL om du kör via en proxy. Apple arbetar på att lösa problemet. Kan du nå Sparbanken Gripens hemsida, men sedan inte får upp Datorbankens inloggning, beror det med stor sannolikhet på detta problem. I detta fall rekommenderar vi att du använder Mozilla, Netscape eller Internet Explorer som webbläsare.

Eh, jag trodde att "Safari 1.2 tillsammans med Mac OS X 10.3" var kravet, hur kan man de då rekommendera att man använder annan webbläsare? Nåja.

• Medlem
  • 2004-04-02 15:39

Rumsrent ??

Förstår inte riktigt gnölet om bankanvändning kontra webläsare/system

etc... Har man ICA bank kan man sitta på ett sunkigt internet cafe på

Costa del Vino och betala sina räkningar .. Men ICA är väl inte riktigt

rumsrent....

Ursprungligen av troy:

Förstår inte riktigt gnölet om bankanvändning kontra webläsare/system

etc...

Det gör du snart!

1