Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker och Fönster på Windows

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-02 11:23

Jag har ett probelm. Vi har på jobbet utvecklat en adressbok i FileMaker som funkar BRA på Mac. Dock märkte jag att den idag blir väldigt fel på PC:n i recepetionen...

För det första så tar PC:ns "runt om activa programmet" upp mycket mera utrymme, så filemakerfönstret har för lite plats att jobba på (den är gjord för "fullskärm" 1024x768.

Det andra är att adressboken är tvådelad. En företagsbok och en personbok - där personboken öppnas "över" företagsboken på ett snyggt sätt så den täcker c:a 50% av företagsboken. Igen, ser toppen ut på Macarna. Här ballar PC:n ut helt och vill maximera hela personboken fönstret i FileMakers programfönster...

Kan man lösa detta på något vis tro?

Ja, detta går att lösa, via script.

När man designar ett databassystem som består av flera databaser och med flera layouter vanligtvis åtkomliga via flikar, så är det en väldigt god ide, att istället för att ha knapp-kommandon "byt layout till så och så" på flikarna, ha script med manusstegen "byt layout till så och så". För då är det enkelt att vid ett senare tillfälle lägga till fiffiga funktioner man kommer på då, som att tömma globalfält, zooma fönstret, uppdatera information i posten osv osv..

FileMaker har ett antal olika scriptsteg för att påverka vilket fönster som är överst, vilken storlek det har osv. Dessa är (i den engelska versionen):

- Freeze Window - Lämpligt om du vill loopa igenom alla poster , byta databas eller byta layot, men spara tid genom att frysa fönstret så att FM inte behöver ägna tid att rita upp när du byter post, databas eller layout. Snabbar upp dina script.

- Refresh Window - Om du använt ovanstående kan det efteråt vara lämpligt att köra detta, som rutar upp databas, layout och post igen.

- Scroll Window - Du kan med detta scrolla runt i ett fönster, upp, ned, till markering, längst upp, längst ned osv. Har du tex en lååång layout som inte ryms på en skärm kan du låta användaren klicka på en knapp för att se resten.

- Toggle Window - Du kan Zooma, återställa zoom, maximera eller gömma ett fönster.

- Toggle Status Area - Du kan gömma/visa området på skärmen med layout-väljaren, "rollodexen" och där det står hur många poster databasen innehåller, hur många som är funna och om de är sorterade.

mfl...

Så om du börjar med att skapa script för att byta mellan layoterna och lägger dessa script på knapparna/flikarna, så kan du sedan i dessa lägga in

Toggle Window - Zoom vilket får som effekt att fönstret krymer så att det layoutobjekt som är längst ner och längst till höger ryms i fönstret.

Ha detta i båda databaserna, så borde det bli som du vill.

(Ett helt annat alternativ är förstås att visa all info om personerna i företagsdatabasen i en portal, och då behöver du inte byta databas, men det är en annan historia).

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-02 14:26

Det är just det jag använder... Kan dubbelkolla, men jag har lagt in "toggle window" på flera ställen för att "forcera" en viss layout/fönsterstorlek. Funkar toppen på alla Macar, men på Windowsmaskinen blire pannkaka.

Får labba mer kanske.

• Oregistrerad
  • 2004-04-02 17:18

Det blir svårare i Windows, precis som du märkt. Jag löser det genom att visa enbart ett fönster vilket maximeras. Då måste användaren ha anpassat programfönstret till layouternas storlek, som är konstant för en viss skärmupplösning.

Jag har ett skript som säger ungefär så här:

om du har mac - zooma fönstret
om du har windows - maximera fönstret

vilket jag lägger efter varje "gå till layout"-kommando.

Fönsterhanteringen i Mac/Filemaker ÄR battre än i Windows/FileMaker.

Mac är bäst ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-02 23:53

Satan… Det är precis som det är nu och det suger verkligen. Är det omöjligt att lösa på PC-burken? Irriterande!

• Oregistrerad
  • 2004-04-03 00:16

En annan idé jag fått nyligen

Om användaren på Windows brukar ha andra registerlösningar igång samtidigt som din, så kanske han vill visa sina register tvärtom mot jag det jag skrivit ovan, alltså med programfönstret maximerat och registerfönstren zoomade.

Det blir rätt fult men ...

... då kan man ju lägga in en variabel vid starten av registret där användaren får välja om fönstren skall vara zoomade eller ej.

Då kan man gör fönsterskriptet så att man får det som användaren valt.

If du har windows och har valt att mximera fönstret - Visa fönstret maximerat.
else
Visa fönstret zoommat
End if

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-03 00:23

Huvudvärk

1
Bevaka tråden