Det vore trevligt att se att återförsäljare hade egna iChat-kanaler där man kunde ställa lite frågor.
En god idé som kunde fungera om man hade personal tillgänglig. Jag använder själv iChat till ett antal utvalda kunder. Mest på test. Det största problemet har varit att en kund söker kontakt ett par sekunder efter att man har lämnat sin plats och har tröttnat en minut senare innan man kommer tillbaka. Vanlig dialog:
- Tjena!
- Är du där?
- Hallo?
- Ring mig när du är tillbaka.
Man förlitar sig ganska mycket på kanalen iChat med andra ord. Tidsmässigt tar en dialog via iChat tre gånger så lång tid att genomföra som ett vanligt telefonsamtal. Man kan dock hålla igång ett antal iChat-dialoger på samma gång...när man är på plats.
Generellt tror jag att många kunder har glömt bort återförsäljaren som supportkanal. Man köper hos ÅF och frågar sedan kompisarna om hjälp eller försöker lösa det själv. Andra gör tvärt om; köper på postorder och kräver gratis support hos Apple-ÅF. Många gånger ger man efter, för ryktet om otrevligt bemötande sprider sig snabbt.
För er som är intresserade genomför vi certifieringar för Apple Help Desk.