Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömlöst, hur länge?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-03 09:37

Jag kommer vara bortrest i 6 veckor och undrar om jag kan låta min externa hd och min pb12" vara utan ström under denna tid? Lagringen sker väl magnetiskt? 12" kommer vara fulladdad när jag packar ner den. Den externa har inget batteri.
Jag åker i morgon så snabba svar vore kanon.

Mvh

Andreas Björk

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 13:06

Lite svårt att förstå vad du vill ha svar på men jag antar att det är om dina filer kommer klara sig på hårddisken, i så fall, ja.

Jag brukar alltid ha backuphårddiskar som jag bara stoppar in, fyller och sen drar ut igen för mina viktiga grejor. Dom kan ligga flera månader utan problem.

Det är inte bra att låta batteriet ladda ur för mkt. Då går det inte att ladda upp igen. jag vet inte hur länge det håller men om datorn är avstängd tror jag det är OK. Obs stäng av inte vila altså.
Hårdiskdata klarar sig utan problem.

PP

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-03 16:42

Det var datan jag oroade mig för. Men packa ner så menar jag i lådan, inte i resväskan. Ska till indonesien så jag vågar inte ta med datorn. Vore surt att bli av med....
Då kan jag lugnt lämna dem utan ström ett par veckor.

Tack för svaren.

A

Har för mig att det i manualen omnämns att vid längre lagring så bör/ska man ladda upp externa batteriet fullt och sedan plocka ur det. Fast OM du änndå inte ska ha med den på resan så kan den ju lika gärna få ström hela tiden fast den är avstängd, då ska det funka även för eventuella PMU-batterier som annars är onödigt att även dom minskar i spänning. Extrena disken påverkas inte så den kan du avmontera och dra ur strömsladden till. Möjligen har PB12" inte samma PMU-batterier som Titanium 400/500 men om dom har det så bör alla vara lite vaksamma att just dessa inte dreneras till för låg spänning, då riskeras nämligen att den inte skulle kunna startas igen. Jag har skrivit en del om 400/500 modellen och vad som inträffar med lite för slitan PMU-batterier - sök mer info med ordet PMU här på 99mac. OM du lämnar den hemma så kan du ju dra ur modem/ethernetkablagen utifall det skulle bli åska som teoretisk kan förstöra lite i burken.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 17:37

När det gäller lagring av batterier så finns det info här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=10571
Vad gäller "PMU batteri" så finns det inget sådant i PB 12".

1
Bevaka tråden