Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GarageBand för konsumenter?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker det är lite märkligt att GarageBand sägs rikta sig till konsumenter när det verkar behövas minst en G5:a för att kunna göra något vettigt med programmet.

Så. Ville bara gnälla lite eftersom jag med min dator som har är en G4:a på 867 MHz och 512 MB minne inte kan göra i närheten av det jag vill med programmet.

Tänk efter

Ursprungligen av star-affinity:

Jag tycker det är lite märkligt att GarageBand sägs rikta sig till konsumenter när det verkar behövas minst en G5:a för att kunna göra något vettigt med programmet. ...:)

Och det kan ju vara ett sätt att minska livslängden på din Mac, vilket eventuellt kan medföra at Apple säljer nya datorer och tjänar en slant. Ilife04 är ju inte precist högt prissatt. Kan det vara ett lockpris?
Konsument är du bara så länge du köper!

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Konsument är du bara så länge du köper!

Jo, det är ju sant!

• Oregistrerad
  • 2004-04-04 17:53

Nåt som är processoreffektivt & ballare är faktiskt Hypersonic från Steinberg, synd att det är mycket dyrare....men jäkligt ballt. Det funkar i.a.fall...

Intressant är att garageband på min dator (iBook G4 800 mhz, 640 megabyte ram) klarar av 4-5 audiospår, medans Pro Tools klarar betydligt fler. Även då jag har Reason igång med rewire.
Det känns som om garageband är otroligt resurskrävande i förhållande till vad det faktiskt kan utföra.

/Kristofer

Ursprungligen av Kristofer G:

Intressant är att garageband på min dator (iBook G4 800 mhz, 640 megabyte ram) klarar av 4-5 audiospår, medans Pro Tools klarar betydligt fler. Även då jag har Reason igång med rewire.
Det känns som om garageband är otroligt resurskrävande i förhållande till vad det faktiskt kan utföra.

/Kristofer

Garageband är ju lite mer "avancerat" bakom interfacet än Protools som musikprogram sett .
Det enkla är oftast det svåra. Det utför ju betydligt mer än ett standard Protools system vad gäller realtidsmanipulering av audio.

Om du kör Garageband som enbart HD inspelningsprogram utan virtuella instrument och effekter så lär du komma upp i betydligt fler spår än 4-5 , fast då blir ju å andra sidan programmet inte speciellt kul.

Propellerheads Reason drar lite processorkraft eftersom det är grymt bra programmerat i en egen miljö som inte behöver ta hänsyn till "liveaudio".

Version 2 kanske blir något att hoppas på?

Jag tycker det är lite märkligt att GarageBand sägs rikta sig till konsumenter när det verkar behövas minst en G5:a för att kunna göra något vettigt med programmet.

Så. Ville bara gnälla lite eftersom jag med min dator som har är en G4:a på 867 MHz och 512 MB minne inte kan göra i närheten av det jag vill med programmet.

I med mer minne och plocka bort lite av effekterna så blir det nog mer lättkört. Du kan ju även ställa in programmet för att få fler spår med nackdelen att du får lite högre latency.

• Oregistrerad
  • 2004-04-04 20:20
Ursprungligen av jazzper:

I med mer minne och plocka bort lite av effekterna så blir det nog mer lättkört.

Inte med de virtuella instrumenten i.a.fall.

Ursprungligen av DaPhox:

Inte med de virtuella instrumenten i.a.fall.

Jo faktiskt.

• Oregistrerad
  • 2004-04-04 20:25

suck...

Ursprungligen av DaPhox:

suck...

Varför suck ? Jag har provat GB på klenare bärbara macar och fått GB att spela betydligt fler än 4-5 spår med virtuella instrument och loopar , mer minne underlättar som sagt och sedan så beror ju belastningen på datorn som sagt även på vilka effekter och instrument man använder.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-08 17:35

jag får hyfsat ofta felmeddelande att den inte hinner skriva ner på disken på min iBook G4 12"...

Ursprungligen av axpax:

jag får hyfsat ofta felmeddelande att den inte hinner skriva ner på disken på min iBook G4 12"...

Har du ställt ned "prestandan" och stängt av alla andra program ?? Hur mycket minne har du installerat?

• Medlem
  • 2004-04-09 00:42

Förstår dig men vill också påpeka det att musik, grafik m.fl typ av program alltid kommer att kräva en bättre maskin med mer minne. Så är det tyvärr och så kommer det alltid att vara. Mycket pga att mjukvaruutvecklingen går fortare än hårdvaruutvecklingen.

Så jag kan trösta dig med att när GarageBand 2.0 kommer så kommer en G5 med 1 GB ram inte heller vara något att ha. Tyvärr så är det så med beräkningsintensiva program.

• Oregistrerad
  • 2004-04-09 01:24

Även om GB drar mycket så skall du få ut betydligt mer än vad du beskriver. Det finns mycket annat i ditt system som skulle kunna sinka ner datorn

1. norton
2. filevault
3.partioner och fulla hårdiskar mindre än 3GB kvar
4. utebliven skivbehörighets reparation
5. aldrig startat datorn med shift nertryck för att förvissa sig om att katalogfel e.t.c inte finns
6. dåliga ramminnen
inget av ovan som du känner igen?

min kollega har gjort en låt med ca: 12 spår blandat med aiff filer och instrument på sin ibook 933 640MB ram,

så jag tror att du råkat ut för nåt annat som drar ner prestandan.

Sen finns det en gränsnittsbugg i GB som ni upptäcker om ni kör programmet med aktivitetskontroll i gång. GB suger 80 % av processorn direkt. Om man gömmer gränssnittet samtidigt som GB rullar så sjunker processorbelastingen till 30-40 %. genom att gömma spår mixern och liknande trick så befriar man processorn lite grann.

prova.

Ursprungligen av johan skaneby:

Även om GB drar mycket så skall du få ut betydligt mer än vad du beskriver. Det finns mycket annat i ditt system som skulle kunna sinka ner datorn

1. norton
2. filevault
3.partioner och fulla hårdiskar mindre än 3GB kvar
4. utebliven skivbehörighets reparation
5. aldrig startat datorn med shift nertryck för att förvissa sig om att katalogfel e.t.c inte finns
6. dåliga ramminnen
inget av ovan som du känner igen?

min kollega har gjort en låt med ca: 12 spår blandat med aiff filer och instrument på sin ibook 933 640MB ram,

så jag tror att du råkat ut för nåt annat som drar ner prestandan.

Sen finns det en gränsnittsbugg i GB som ni upptäcker om ni kör programmet med aktivitetskontroll i gång. GB suger 80 % av processorn direkt. Om man gömmer gränssnittet samtidigt som GB rullar så sjunker processorbelastingen till 30-40 %. genom att gömma spår mixern och liknande trick så befriar man processorn lite grann.

prova.

Jag är säker på att det inte är något av de sakerna ovan som strular.

•Har inte nån Norton-grej igång. Har Norton antivirus installerat, men brukar (via Aktivitetskonrtoll) fimpa de 2 processer som det kör i bakgrunden (vilka dock bara tar lite internminne o inte processor).
•Använder inte Filevault
•Har Macaroni som automatiskt sköter skivbehörighetsreparation och kör Unix-städscript etc.
•Använder DiskWarrior ibland för att bygga om "directories".
•Datorn är stabil som berget och jag har kört diverse minnestester, så det verkar inte vara något med minnet.

Intressant är att jag hörde talas om en med en G5:a 1,6 GHz och 2 GB minne som hade prestandaproblem redan med 7 ljudspår i GarageBand. Kanske något annat fel där dock. Borde ju vara så om din kollega lyckas köra med 12 ljudspår på sin iBook.

Som många gånger annars känns det som logiken uteblir.
Antagligen är det (som när det gäller prestanda i spel) att folk har olika idéer om vad som är bra prestanda och inte.

Senast redigerat 2004-04-24 01:55

Det kanske dyker upp en uppdatering av Garageband snart:
http://www.appleinsider.com/article.php?id=413

(Ok, det är en ryktes-sajt så det kanske inte är värt så mycket.....)

• Oregistrerad
  • 2004-04-24 00:57

har gjort ett par låtar med betydligt fler spår än 4-5... alla på min lilla pismo.
Har scchysst och snabb hd installerad och 640mb ram... jag tror nog att hd:n gör mer än någonting annat när det gäller garagebandskvaliet.
du kan lyssna på det jag gjort på http://pointless.spymac.net om du inte tror mig på mitt ord... de suger men jag är inte musiker så...

Ursprungligen av Jonny Larsen:

har gjort ett par låtar med betydligt fler spår än 4-5... alla på min lilla pismo.
Har scchysst och snabb hd installerad och 640mb ram... jag tror nog att hd:n gör mer än någonting annat när det gäller garagebandskvaliet.
du kan lyssna på det jag gjort på http://pointless.spymac.net om du inte tror mig på mitt ord... de suger men jag är inte musiker så...

Jag tror dig absolut!
Men. Det jag menar är att spela in när man lirar piano på midi-keyboarden (med massor av tangentnedtryckningar på samma gång) och samtidigt höra på spår som man spelar efter som GarageBand spelar upp. Min maskin slutar hänga med efter 2 spår plus inspelning.

Så det beror såklart på vad man gör med programmet. Spelar jag bara upp då klara jag också av att köra med 10-15 spår.

1
Bevaka tråden