Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Revolution 7.1 + Creative Inspire 5.1 = ... 2.1 ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte nyligen ett M-Audio Revolution 7.1, som trots en något problematisk installation verkar fungera som det ska. Till detta ljudkortet har jag kopplat ett Creative Inspire 5.1 5300-system som SKA ge 5.1-ljud. Det har gjort det tidigare. Mitt problem är att min, på pappret, dugliga setup bara ger 2.1 ut, dvs: de två högtalarna "vänster / höger" och subben är de enda som ger något ljud. Centern är död, likaså de två bakre vänster / höger.

Jag ska dock nämna att samma högtalarsystem gav 2.1 ut på en PC, fast då berodde det med största sannolikhet på att det var fel drivrutiner till ljudkortet installerade. Men så är det inte nu, jag har rätt drivrutiner installerade (1.2.9), och jag har t.o.m. valt Creatives set i mitt ljudkorts Preference Pane.

Någon med erfarenhet av M-Audios ljudkort och / eller Creatives högtalarsystem som vet vad som kan vara fel?

Ursprungligen av Sundevall:

Jag köpte nyligen ett M-Audio Revolution 7.1, som trots en något problematisk installation verkar fungera som det ska. Till detta ljudkortet har jag kopplat ett Creative Inspire 5.1 5300-system som SKA ge 5.1-ljud. Det har gjort det tidigare. Mitt problem är att min, på pappret, dugliga setup bara ger 2.1 ut, dvs: de två högtalarna "vänster / höger" och subben är de enda som ger något ljud. Centern är död, likaså de två bakre vänster / höger.

Jag ska dock nämna att samma högtalarsystem gav 2.1 ut på en PC, fast då berodde det med största sannolikhet på att det var fel drivrutiner till ljudkortet installerade. Men så är det inte nu, jag har rätt drivrutiner installerade (1.2.9), och jag har t.o.m. valt Creatives set i mitt ljudkorts Preference Pane.

Någon med erfarenhet av M-Audios ljudkort och / eller Creatives högtalarsystem som vet vad som kan vara fel?

Jag kör den externa varianten, M-Audio Sonica theater, till min Powerbook och har ett Logitech 5.1 system. Vilket högtalarsystem spelar nog inte vidare stor roll i det här fallet då alla kör med standard-kontakterna: en grön, en svart och en gul. Drivrutinerna däremot kan det vara kinkigt med...... om du kör Panther måste du ladda ner drivrutinerna från M-Audios hemsida då de inte fungerar med 10.3....

Vad har du för OS?

Jag använder 10.3.3, med Panther-drivrutinerna (1.2.9) för mitt kort installerade.

Jag upptäckte en sak som kanske (?) kan vara problemet. Under ljudinställningar i Systeminställningar kan man välja två Revolution-enheter, Revolution Digital Out & Revolution Analog 7.1 Out. Digital Out ger inget ljud alls, det är bara Analog som ger något ljud. Kan det vara detta som är felet? Att man ska använda Digital Out..?

Detta är.. konstigt, sitter just nu och tittar i mitt ljudkorts Preference Pane, och nu ger den 5.1 ut. Tidigare idag så gav den 3.1 (vänster / höger, center & sub). Får se om det håller i sig, isf är problemet löst, men jag gillar inte att den ändrar sig hur som helst.

1
Bevaka tråden