Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac SE

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-03 21:34

mm.. nu är det så här. jag har rotat fram en gammal SE ur mina gömmor. och jag tänkte att det hade varit skoj att få igång burken. problemet är att hårddisken verkar ha dött och de gammla sys 6 disketter jag hittade verkar inte funka. så jag undrar om det finns någon som vet var man kan få tag på / har sådana.

hade varit härligt med lite liv i den gammla.

mvh,

robert

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-04-03 21:49

Kul med nostalgi. Jag skulle åxå vilja ha en sådan.
Om jag inte mins fel så ska mjukvaran gå att ladda ner från Apples hemsida, prova att söka på operativsystem. Hårddisken vet jag inte var man kan hitta, eller villken som är kompatibel. Kolla på mactracker eller guru eller någon liknande sajt.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-04-03 22:13

Hittade en sida som kanske är intresant för dig http://www.info.apple.com/support/oldersoftwarelist.html
Hoppas att du kan hitta någonting där.

Om du behöver en HD kan jag försöka komma ihåg att kolla när jag är hos föräldrarna nästa gång. Tror jag har en trave gamla diskar liggande där. Det var ju tack och lov likadana diskar i nästan alla gamla macar.

Kolla också på www.lowendmac.com och http://www.rtis.com/nat/user/toolbox/oldmacs/ för tips om hur den kan användas. Som webserver kanske?

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-04-03 23:56

Du får försöka hitta en liten scsi-hårddisk (originalhd:n i SE var på 2 alt. 4 MB). Nyaste systemet som funkar är 7.5.5, men jag skulle nog satsa på 6.07, eller så. Det är kanske enklast att koppla in HD:n du tänker använda på en av dina andra macar - som slave bredvid den andra - och installera systemet där, för att sen flytta hårddisken (så slipper man krångla med disketter....).

Lycka till!

Stopp nu. Inget Master-Slave prat. SCSI byglas 0-6 på en binär plint. 7 är reserverat för diskettstationen. Den interna HD ska ha 0, dvs. inga byglar alls. Det finns möjlighet att ladda ner diskimages från Apple eller LowEndMac, men problemet uppstår i och med att det var ganska länge sedan som diskettstationen skippades.

Försök hitta nån som har en äldre Mac (med diskettstation) som kan kopiera fungerande disketter med 6.0.7. Nyare system än sp kommer att vara plågsamt långsamt.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-04-04 00:23

Eh... Ja just det ja...Nu tänkte jag IDE. Sorry. Klockan är nog för mycket...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-08 17:30

tack så hemskt mycket för all hjälp.. jag tror min gamla 6100 ska få jobba lite till innan pensionen. med att fixa till se:n..

• Oregistrerad
  • 2004-04-08 17:43
Ursprungligen av zap:

tack så hemskt mycket för all hjälp.. jag tror min gamla 6100 ska få jobba lite till innan pensionen. med att fixa till se:n..

Har du en TP-kontakt på 6100 så kan du NATa till den (om du har ett extra nätverkskort i ordinarie datorn) - sedan fanns det förr progtam för att under OS"vetefan" NATa vidare via appletalksladdarna...
Det finns TCP/IP-stack och webbrowsers för SE sys6.0.7 och framåt (min 2,5MB RAM), så prova det och se om du kan posta här med den

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-08 23:20
Ursprungligen av zap:

Problemet är att man ska tänka på RAM minne i SE som inte räcker för system 7. Du måste ta
system som den levereras. Men datorn är värdelös om Internet o e-post inte går att användas.
Den fungerar bra för ordbehandling ihop med skrivaren, sssuuucckk.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-04-08 22:58

Pär: du skulle inte kunna leta reda på det där programmet så jag kan köra TCP/IP över lokaltalk grejerna?

1
Bevaka tråden