Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera skrivare i Panther 10.3.3

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, det va x antal år sen jag satt på mac så va snälla...

Jag har en skrivare utdelad på min winxp dator, panther hittar den utan problem,
men jag hittar inge drivrutiner till skrivaren.

Skrivaren är en Canon i455 Bläck, men när jag ska installera skrivare så kommer
alldrig Canon upp, detta trots att jag valde i Panther installationen att jag BARA skulle
installera canon drivrutinerna.

Ok, de finns inte där standran så jag tankade hem dem fårn canons sida, installerade
och startade om... fortfarande är inte Canon listan i listan, bara"Generisk, apple, epson, hp etc.."

Om jag väljer annan i vilken fil/fielr finns informationen om min sklrivare, har kollat igenom
alla mappar och filer som hamnar under Canon mappen på hårddiske. Men vilken fil jag än
väljer så kan jag inte välja min skrivare.

Jag har provat att slriva ut med "generisk" men det fungerar inte...

Mål nr.1 är ju att installera rätt drivrutiner till min skrivare...

Så min fråga i korthet: Hur installerar man en ny skrivare i OS X, om den inte finns i "listan". ??

Mvh. Olle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-04 18:11

Testa att ladda hem Gimp-print 4.2.6 från

http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3

Där finns drivrutiner till det mesta. Instruktioner följer med.

MVH

Thomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-04 18:15

Egentligen ligger Gimp-prints rutiner med i standardinstallationen. Jag misstänker att det var det där BARA som ställde till det...

Om det inte går med Gipmp-print så installera om _samtliga_ skrivardrivrutiner från Panther-cdn. Kom i håg att köra 10.3.3-uppdateraren igen sen. Och sen Disk Utility - reparera skivbehörigheter.

Ska kolla det... Tack ska du ha, men är det inte konstigt att dom inte dyker upp ens med canons egna OSX drivrutiner ?? Eller kanske måste man ha OSX Panther drivisar ??

Kollade på sidan du angav, men min skrivare finns inte med i deras lista, inte ens nån "kusin" modell... har inte macen uppe för tillfället så jag kan inte kolla om det fungerar ändå nu, därför jag frågar utan att testat först, detta gnager på mitt psyke nämligen...

Bugg

Det finns enligt Samsung en BUGG i 10.3. De rekommenderar p g a den att alla andra PPDer än Samsungs avlägsnas vid installation av deras drivisar. Jag har en ML-7300N. Det gick dock ändå ... Men först efter två "installationer"". Å andra sidan har jag TVÅ "mappar", en Samsung ochh en SAMSUNG att välja på i Print center!?
Kanske buggen spelar in?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-04 21:29

Gimp-Print rekommenderar jag bara när det riktiga drivrutinerna inte finns eller kommer att släppas till Mac OS X. De håller i regel lägre kvalité.

Jag skulle reparera skivbehörigheterna på din hårddisk. Har varit med om att skrivardrivrutiner inte kommer upp i Print Center pga fel rättigheter.

Ok, fick lite hkälp från annat håll, och som verkar stämma alldeles utmärkt med mina beräkningar...
Här kommer ett litet svar om det är några andra som skulle stöta på samma problem:

From, Scooterbabe
så här är det…:
(enl min vän som har hand om maccar och wintendodatorer på Lunds Universitet)
Anledningen till att ud inte kan nätverka den åt nåt håll är att:skrivaren räknar med att den skall vara ansluten med USB, inget annat, det är det enda drivisarna fattar fast de kan ju lösa det som min bror, en USB-växel, som man väljer mellan 2 datorer som skall vara inkopplad till skrivarenkostar: ja, det kan inte röra sig om mycket. 200 pix typ...

1
Bevaka tråden