Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikondubletter på skrivbordet!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-04 20:04

Hej på er,

Har nån stött på samma problem som jag, och har ni isåfall lyckats lösa det?

Vissa av mina ikoner på skrivbordet "dubblerar" sig själva, vilket leder till att 2 st likadana ikoner ligger på skrivbordet, se exemplet jag bifogat. Om jag slänger den ena försvinner båda. En sjuk grej är att jag kan markera båda och trycka cmd+i, vilket visar att jag har 2 st objekt markerade, trots att det ju egentligen bara är ett objekt...? Det är inga särskila filtyper berörda, verkar det som. Ibland verkar dubletterna dessutom hoppa omkring på skrivbordet.

Dubbla iconer igen!

Har PB G4 867 15" med MaxOS 10.3.7. Ikoner dubblerar sig sjäva på skrivbordet och i skrivpordsfoldern. Samma namn, skapelsedatum etc. Slängs en försvinner båda. Kört Coctailscript x flera och startat om- ingen skillnad. Flyttar ag foldern till annan mapp tycks åkomman drabba några andra. 2 par för det mesta. Ingen som har något tips?!

Jag skulle testa att kasta denna prefs-fil och sen logga ut.

com.apple.finder.plist

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag skulle testa att kasta denna prefs-fil och sen logga ut.

com.apple.finder.plist

Testat men tyvärr löste det inte problemet. Fler förslag?!

Ursprungligen av cuben@mac99:

Testat men tyvärr löste det inte problemet. Fler förslag?!

Några tänkbara felsökningsvägar:

Om inte systemet är skadat så borde det ligga i någon av Apples prefsfiler. Du hittar dom i användarmapp : Bibliotek : Preferences. Sök på apple. Observera att om du tar bort en prefsfil och loggar ut så sätts den inställningar tillbaka till default.

Ni är två stycken med samma problem.Det skulle kunna vara en mjukvarukonflikt så ni kan jämföra vad ni har igång som inte är standard.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 11:32

Lägg symbolerna som alias i dockan istället. Smartare...

Ursprungligen av Mondo:

Lägg symbolerna som alias i dockan istället. Smartare...

Ja, fast det blir lite fullt där och då blir symbolerna så små.....
Dessutom ändå enerverande att det inte fungerar som det skall. Felet syns ju inte bara på själva skrivbordet utan också i mapen skrivbord i hemmappen där filerna finns. Samma filer är dubblerade där också men kopplade så om man slänger en så slänger man båda.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-24 14:07

Jag lider inte längre av mitt problem. Enda utvägen för min del var att skapa en ny användare. Skulle rekommendera att du gör likadant. Ta inte med några filer från ditt gamla bibliotek bara, det kan ställa till det för dig igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 14:20
Ursprungligen av skamuel:

Jag lider inte längre av mitt problem. Enda utvägen för min del var att skapa en ny användare. Skulle rekommendera att du gör likadant. Ta inte med några filer från ditt gamla bibliotek bara, det kan ställa till det för dig igen.

Är inte det att ta i lite väl mycket? Jag skulle först prova att köpa Cocktail och sedan gå igenom Preferences-mappen.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-24 14:42
Ursprungligen av acke:

Är inte det att ta i lite väl mycket? Jag skulle först prova att köpa Cocktail och sedan gå igenom Preferences-mappen.

Jo, det kanske är att ta i för mycket. Men Cocktail hjälpte inte. Jag slet med det i flera veckor, rensade prefs-filer så det stod härliga till, men inget hjälpte.

Visst, testa alla förslag här ovan, men för mig funkade inget annat än att skapa ett nytt konto.

Att endast vi två verkar ha råkat ut för bekymret tyder ju på att det är något ganska ovanligt? Inte ens på macfixitforums.com fick jag någon hjälp, ingen verkade ha stött på detta problem.

Ursprungligen av acke:

Coktail har jag redan kört inann jag ens frågade här några gånger. Har slängt ett par prefs filer dels desktop dels finder men ingen av dem hjälpte till med problemet. Det tycks som om det är filerna som ligger i samma "rangordsning" i alfabetet som drabbas. Tar jag bort de dubbla kommer det någon ny i stället med sammaordningsplats i desktop mappen även om det inte behöver vara samma begynnelsebokstav. Klurigt. Kanske får det bli ny användare men jag väntar lite till. Det är ju bökigt att flytta så mycket. Stoppar man innehållet i hemmappen i delatmappen först och fixar sedan ny användare för att flytta vidare till den nya mappen eller? Vad är enklast?

Du kan även göra så här med prefsfilerna. Dock inget att rekommendera för den som inte har stenkoll på vad han gör. I princip handlar det om att vända på prefsfils-felsökning.

1. Stäng av alla program

2. Leta fram den mapp som heter Preferences i din användares Biblioteksmapp

3. Dra hela mappen Preferences ut på skrivbordet

4. Logga ut direkt

5. Logga in. En ny tom Preferences-mapp kommer att skapas.
Systemet och alla program minns nu ingenting av det du hade konfigurerat sedan tidigare. Det kan bli en del pysslande med inställningar i det här läget.

6. Är problemet borta?
Då kan du börja flytta tillbaka preference-filer ur den gamla mappen på skrivbordet. Flytta dock inte tillbaka några apple-prefsar. Använd gärna märkningssystemet i Finder och märk dom du flyttar med en färg. Flytta in en bunt, logga ut, logga in, testa. Om det funkar tar du bort märkfärgen och fortsätter med nästa bunt.

7. Vissa program kan ev ha lagt osynliga filer i din prefsmapp. Använd programmet FileBuddy för att flytta osynliga filer från gamla mappen till den nya.

Fixat!

Jag tror att jag lyckats fixa det. Tog helt enkelt och flyttade alla filer i desktopmappen och sedan slängde jag den.Vid omstart fixar systemet ny desktopmapp som fungerar hittills perfekt!

Ursprungligen av cuben@mac99:

Jag tror att jag lyckats fixa det. Tog helt enkelt och flyttade alla filer i desktopmappen och sedan slängde jag den.Vid omstart fixar systemet ny desktopmapp som fungerar hittills perfekt!

Bra! Det här har nämligen hänt mig förut. Det var inte bara dubletter på skrivbordet jag led av, utan även att sådant jag slängde i papperskorgen ibland bara försvann, och ibland aldrig försvann. Hur jag än slängde och tömde var det kvar.

Jag blev av med problemet, men minns inte hur. Har en svag aning om att jag skapade en ny .Trash-mapp och slängde den gamla. Det verkar vara samma grundfel som ditt.

Man kanske kan misstänka den där osynliga filen DS_Store ?

1
Bevaka tråden