Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iBook nu?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Oloff:

Fungar det med värme mm? Vad har den för cache? Har du studerat om det skilja på 2,5" diskar som det gör på 3,5"?

Kolla på http://www.mediamac.dk/index.php/article/show/id=10844
De har testat med en PB G4/400 och 10.3. Det verkar funka och skillnaden, ja läs själv.

Blir det stor skillnad ifall man stoppar in en 7200 varv/min mot originalet? Är det krångligt att byta?

Priset på alla tiillbehör man vill köpa till iBooken stiger fort som fasen

HITACHI TRAVELSTAR 7K60 60GB 2.5# 7200RPM 9.5MM 2,118.75 inkl. moms på Dustin.se

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-07 15:41
Ursprungligen av macgunde:

Priset på alla tiillbehör man vill köpa till iBooken stiger fort som fasen

HITACHI TRAVELSTAR 7K60 60GB 2.5# 7200RPM 9.5MM 2,118.75 inkl. moms på Dustin.se

Vill ha ...

En kort fråga ang. iBook. Jag är ny på forumet och har använt mac länge i jobbet och trivs med denna. Har en äldre iBook G3/500. Nu funderar jag på att köpa en privat iBook och syssla med surfing, musik och foto, samt lite mätningar på HiFi-utrustning.

Jag har två program som jag använder till det senare, MacSpeaker och Amadeus. MacSpeaker fungerar bara i OS9, och jag undrar om jag väntar att köpa tills en ny uppgradering kommer av iBook, kommer den levereras/vara bootbar med OS9 också?

Eller ska jag köpa nu för att inte riskera att inte kunna köra OS9 ibland?

T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-09 17:51
Ursprungligen av Thomas_A:

En kort fråga ang. iBook. Jag är ny på forumet och har använt mac länge i jobbet och trivs med denna. Har en äldre iBook G3/500. Nu funderar jag på att köpa en privat iBook och syssla med surfing, musik och foto, samt lite mätningar på HiFi-utrustning.

Jag har två program som jag använder till det senare, MacSpeaker och Amadeus. MacSpeaker fungerar bara i OS9, och jag undrar om jag väntar att köpa tills en ny uppgradering kommer av iBook, kommer den levereras/vara bootbar med OS9 också?

Eller ska jag köpa nu för att inte riskera att inte kunna köra OS9 ibland?

T

Jag tycket att du skla kolla inn Mac On Linux, det kör OS9 under linux med bättre kompatiblitet änn Classic.

Annars kan du kolla om det inte finns nått linux program (X11) som gjör nyttan,,,,
http://freshmeat.net/search/?q=speaker&section=projects&Go.x=0&Go.y=0

Senast redigerat 2004-04-09 21:24

om det nu blir så att apple släpper stöd för OS9 med nästkommandeiBook's - vilket jag förvisso inte tror - kan du ju alltid köpa en begagnad iBook 800 G3/G4 el dylik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-08 13:23
Ursprungligen av el gringo:

om det nu blir så att apple släpper stöd för OS9 med nästkommandeiBook's - vilket jag förvisso inte tror - kan du ju alltid köpa en begagnad iBook 800 G3/G4 el dylik

Eller utförsäljning av tidigare modell.. Ex fanns iBook G3 att få tag hos vissa återförsäljare när iBook G4 lanserades.

  • Medlem
  • 2004-04-08 13:38
Ursprungligen av el gringo:

om det nu blir så att apple släpper stöd för OS9 med nästkommandeiBook's - vilket jag förvisso inte tror - kan du ju alltid köpa en begagnad iBook 800 G3/G4 el dylik

Jag kanske har fel men jag tror inte att ibook G4 kan boota i os9.

/Martin

"The iBook G4 comes loaded with software so easy to use, you’ll find yourself accomplishing things you can only dream of doing on a PC — including burning your own CDs — right out of the box, with barely a glance at a manual.

World’s Most Advanced Operating System
Mac OS X version 10.3 “Panther,” Apple’s next-generation operating system, is at the center of it all. And with its Instant On feature, your iBook wakes from sleep in less than a second. The ultimate platform for the digital lifestyle, Mac OS X works with today’s most popular FireWire and USB 2.0 peripheral devices.

Mac OS X is a delight to use, but under that engaging Macintosh interface is a rock-solid, UNIX-based, industrial-strength operating system based on battle-tested technologies that do the heavy lifting on the Internet. And it’s programmed to get every last bit of performance out of your software. In addition, the Mac OS X Classic environment allows you to run Mac OS 9 software."

  • Medlem
  • 2004-04-08 14:24

Exakt. Den kan alltså inte boota i OS9, bara emulera via Classic.
/Martin

Ursprungligen av el gringo:

"The iBook G4 comes loaded with software so easy to use, you’ll find yourself accomplishing things you can only dream of doing on a PC — including burning your own CDs — right out of the box, with barely a glance at a manual.

World’s Most Advanced Operating System
Mac OS X version 10.3 “Panther,” Apple’s next-generation operating system, is at the center of it all. And with its Instant On feature, your iBook wakes from sleep in less than a second. The ultimate platform for the digital lifestyle, Mac OS X works with today’s most popular FireWire and USB 2.0 peripheral devices.

Mac OS X is a delight to use, but under that engaging Macintosh interface is a rock-solid, UNIX-based, industrial-strength operating system based on battle-tested technologies that do the heavy lifting on the Internet. And it’s programmed to get every last bit of performance out of your software. In addition, the Mac OS X Classic environment allows you to run Mac OS 9 software."

Från macoteket om nuvarande iBook:

Medföljande Program:
Mac OS X 10.3, Mac OS 9.2, QuickTime, iCal, iChat, iMovie, iPhoto, iTunes, DVD Player, AppleWorks, Mac OS X Mail, Microsoft Internet Explorer, FAX programvara mm i Panther; CD-skivan Apple Hardware Test

Är detta alltså fel?

T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-08 15:53
Ursprungligen av Thomas_A:

Från macoteket om nuvarande iBook:

Medföljande Program:
Mac OS X 10.3, Mac OS 9.2, QuickTime, iCal, iChat, iMovie, iPhoto, iTunes, DVD Player, AppleWorks, Mac OS X Mail, Microsoft Internet Explorer, FAX programvara mm i Panther; CD-skivan Apple Hardware Test

Är detta alltså fel?

T

Det kan betyda att OS 9 medföljer för att kunna köra OS 9 program i Classic-läge.

mcia som själv har en iBook säger dock att det inte går boota OS9

Nåväl,

det kanske funkar ändå om man kan emulera...

T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-08 18:28
Ursprungligen av Thomas_A:

Nåväl,

det kanske funkar ändå om man kan emulera...

T

Vet inte om det gäller för just MacSpeaker, men ljudprogram funkar i princip aldrig att köra i classic-läge i OS X.

Ursprungligen av C-mon:

Vet inte om det gäller för just MacSpeaker, men ljudprogram funkar i princip aldrig att köra i classic-läge i OS X.

Jag använder det bara bör att importera en fil och analysera resultatet, så jag tror det borde funka.

T

  • Medlem
  • 2004-04-08 21:01

Som sagt, G4 ibook bootar bara i osx. Kollade "startup disk" och OS9 finns ej med, Kolla även:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.688eebdd

/Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 21:34

Varför håller flera så krampaktigt fast vid gamla OS9? Ingen sörjde när Windows 3.11 ersattes med 95:an direkt...

Kira,

hitta gärna ett billigt och bra prg för högtalarmätning för OSX så behöver jag inte OS9...

T

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 22:00
Ursprungligen av Thomas_A:

Kira,
hitta gärna ett billigt och bra prg för högtalarmätning för OSX så behöver jag inte OS9...
T

Hade quantum gjort bättre hårddiskar (eller om Matthias insett vikten av back-up i tid) så hade det funnits för OSX för länge länge sedan

Men om någon tar hand om formler och algoritmer så kan vi väl göra ett prog som ett 99-projekt???

Ursprungligen av Pär:

Hade quantum gjort bättre hårddiskar (eller om Matthias insett vikten av back-up i tid) så hade det funnits för OSX för länge länge sedan

Men om någon tar hand om formler och algoritmer så kan vi väl göra ett prog som ett 99-projekt???

Tja det vore väl inte helt fel. Ett simpelt prg likt MacSpeaker, OSX, vore tillräckligt för de flesta applikationer. Tyvärr har jag inte själv några kunskaper att utveckla ett.

T

Bevaka tråden