Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blog utan Databas eller PHP / ASP förslag?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Håller på och "labbar" lite med blog´s.
Är ute efter en enkel blog-programvara.
Har testat iezblog för PC och det fungerar rätt
bra. Någon som vet om något annat program
eller webbgränssnitt som fungerar bra.
Detta kräver inte PHP eller någon databas för
att fungera utan genererar websidor som FTP´as
upp till servern. Någon som har erfarenhet av liknande
och kanske bättre program för detta ändamål?

• Oregistrerad
  • 2004-04-05 16:15

Kolla på Blosxom...

Funkar via cgi och klumpar ihop råtextstycken till en sida (valt antal dagar tillbaka i tiden) som i värsta fall kan mailas upp (även om det oftast kräver joxande med mailservern).
Lekte med v1.2 ett tag och allt jag saknade finns numera i v2.0...

Blosxom som sagt...

Movable Type fungerar helt utmärkt. Precis som Blosxom är allt som krävs att webbservern kan köra cgi (och har Perl installerat såklart). MT har massor av funktioner, är lätt att konfigurera och kan antingen köra mot en databashanterare (Postgres eller MySQL) eller använda BerkeleyDB-filer. Det finns ju också programvara som lägger upp helt statiska sidor, har själv testat Tinderbox från Eastgate Systems, men eftersom man helt förlorar den interaktiva biten med trackbacks och kommentarer tycker jag att det känns ganska meningslöst.

Tack för era svar! Pär, jag har bara PC än så länge och de har ingen dedikerad PC-version nu, men den är på gång. Jag håller på att testa den plattformsoberoende varianten och skall utvärdera det,
men blir lite osäker på om mitt hotell tillåter detta. Vi får se.

Samuel K. Movable type är "för avancerat". Jag vill bara ha en lösning som egentligen liknar en
gästbok, men med möjligheter till en bild. Ingen skall kunna svara eller kommentera, och trackback
är helt onödigt. Skall dock kolla Tinderbox så får vi se.

// Danne

Ursprungligen av Stenbäck:

Samuel K. Movable type är "för avancerat". Jag vill bara ha en lösning som egentligen liknar en gästbok, men med möjligheter till en bild. Ingen skall kunna svara eller kommentera, och trackback är helt onödigt.

Ett bra alternativ kan annars vara att använda Blogger. Där får du en ganska "avskalad" blogg med lättanvänt gränssnitt, och det kostar ingenting. Det är till och med så smart gjort att du kan låta Blogger ftp:a över allting till en valfri server (t.ex. om du redan har konto på ett webbhotell), så du behöver alltså inte ha din blogg på deras server.

Senast redigerat 2004-04-06 09:45

Ser nu att även Tinderbox verkar vara Mac-only.
Trist att jag inte har min powerbook ännu.

// Danne

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-05 18:00

Detta är ett ganska anspråkslöst (och gratis) script (Perl/cgi) som kanske kan passa:
http://leifwright.com/scripts/Blog.html

Tack Samuel! Det låter klart intressant....styr genast min Inspiron (Jaa....jag vet) dit och kollar.

1
Bevaka tråden