Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.Mac frågor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 15:43

Har några snabba frågor om .Mac.

Kan man lösenordsskydda en kalender. Dvs att man måste fylla i ett lösenord för att prenumerera på den?

Hur pass mycket meck är det att sätta upp en egen Webdavlösning som fungerar med iCal?

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-06 15:51
Ursprungligen av acke:

Hur pass mycket meck är det att sätta upp en egen Webdavlösning som fungerar med iCal?

Har inget svar på frågan om .Mac, men kanske på den andra!

Kolla in på denna sidan: http://www.shawnwall.com/teach/webdav-ical.php

Jag följde instruktionerna, och det funkade klockrent!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 21:34

Tack skamuel. Fungerar ju bra det där. Nu behöver jag ju inte svar på den första frågan.
En ny fråga kommer dock upp, fungerar detta om man använder NAT? Om man är tvungen att styra om från publika IP:et till det interna så undrar jag över vilken port. Jag letar vidare på mitt håll men svar gärna under tiden.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-06 22:04

Nu ger jag ett svar som inte är baserat på fakta, utan en ren gissning, har inte hunnit testa ännu. Rent teoretiskt borde det vara samma port som den vanliga HTTP-trafiken? WebDAV är ju ett tillägg till HTTP-protokollet, om jag fattat det rätt, och borde därför fungera över port 80.

Ska testa, dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 22:43

Borde stämma. Såg denna textbit så jag antar att det stämmer.
Apache/1.3.29 Server at acke.local Port 80

Jag kanske är trög men hur ska man lösa det om man har DAV-servern på ett internt IP-nummer?

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-07 08:04

Du menar hur du kommer åt den utifrån? Har du webbdelningen aktiverad, och kommer åt den utifrån? Isåfall kommer du ju åt den på samma adress.

Sitter du bakom en router eller brandvägg? Isåfall måste du peka port 80 mot ip-numret på WebDAV-servern. Eller jag kanske missförstod frågan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 14:26

Sitter bakom en router med ett publikt IP och resten 192 -nummer. Påverkas inte internet för det andra datorerna i nätverket om jag pekar in port 80 till datorn med WebDAV servern på?

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-07 14:53

Nejdå, om du pekar port 80 mot WebDAV-servern påverkar det bara den ingående trafiken. Dvs när anrop på http://ditt publika ip:80/ görs, pekas trafiken dit. Sitter själv bakom en router och har pekat både port 80, 22 (ssh), 20-21 (ftp) mfl andra mot min server. Väldigt användbart!
Port forwarding är även användbart om du t ex har flera användare av ex. MSN Messenger. Då kan du peka några portar till varje dator, och på så sätt öppna för ex. filöverföring. Smart va?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-13 11:53
Ursprungligen av acke:

Kan man lösenordsskydda en kalender. Dvs att man måste fylla i ett lösenord för att prenumerera på den?

Dags att väcka liv i den här gamla frågan igen. Jag var helt säker på att det gick att lösenordsskydda en publicerad kalender, men det ser mörkt ut nu när jag skulle försöka.

Någon som har en lösning på det?

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-15 12:24
Ursprungligen av hugin:

Dags att väcka liv i den här gamla frågan igen. Jag var helt säker på att det gick att lösenordsskydda en publicerad kalender, men det ser mörkt ut nu när jag skulle försöka.

Någon som har en lösning på det?

Om du följer länken i första inlägget, och bläddrar ner till "security"-rubriken, så finns info om hur du skapar en .htaccess-fil som hindrar åtkomst m h a lösenordsskydd.

1
Bevaka tråden