Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in 10 ljudkällor samtidigt.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på med ett streaming projekt där jag skulle behöva spela in 10 olika ljudkällor samtidigt, helst på en Powermac. Källorna är vanliga radioapparater. Kvaliten behöver vara av FM-radiokvalitet, i stereo.
Nu undrar jag vilken hårdvara jag behöver.

Griffin iMic fungerar inte då man inte kan använda mer än en iMic per Mac.

Kan någon rekommendera Firewire-enheter eller PCI-kort med 10 analoga ljud ingångar?

/Ian

Ursprungligen av Force9:

Jag håller på med ett streaming projekt där jag skulle behöva spela in 10 olika ljudkällor samtidigt, helst på en Powermac. Källorna är vanliga radioapparater. Kvaliten behöver vara av FM-radiokvalitet, i stereo.
Nu undrar jag vilken hårdvara jag behöver.

Griffin iMic fungerar inte då man inte kan använda mer än en iMic per Mac.

Kan någon rekommendera Firewire-enheter eller PCI-kort med 10 analoga ljud ingångar?

/Ian

Du behöver ju 20 ingångar om du ska spela in i stereo Motu har ett ljudkort 24 I/O som klarar 24 in/utgångar http://www.motu.com/ Kostar runt 1500 dollar.

Ursprungligen av jazzper:

Du behöver ju 20 ingångar om du ska spela in i stereo Motu har ett ljudkort 24 I/O som klarar 24 in/utgångar http://www.motu.com/ Kostar runt 1500 dollar.

Om man tänker sig 5 ingångar, vad finns det då för alternativ?

/Ian

Ursprungligen av Force9:

Om man tänker sig 5 ingångar, vad finns det då för alternativ?

/Ian

www.M-audio.com har flera alternativ och hercules nya FW interface med 16 ingångar (mestadels analoga) http://europe.hercules.com/showpage.php?b=1&p=91&f=1 verkar rätt intressant och prisvärt.

Senast redigerat 2004-04-07 01:09

Hur dyker ljudkällorna upp i OS X?

Är varje ingång en separat källa i System Preferences->Sound->Input?

Jag behöver som sagt källorna i stereo. Streaming broadcasters är ofta inte så bra på att slå ihop två monokällor till en stereo stream.

Ursprungligen av Force9:

Hur dyker ljudkällorna upp i OS X?

Är varje ingång en separat källa i System Preferences->Sound->Input?

Jag behöver som sagt källorna i stereo. Streaming broadcasters är ofta inte så bra på att slå ihop två monokällor till en stereo stream.

Det beror ju på vilket program du använder dom flesta musikprogrammen har ju flexibel routing och det är lätt att justera volym eq och tidsförskjutning. Inte alla program klarar dock att spela in på 10 kanaler samtidigt.

Sedan kör ju iofs många stationer med fake pseudostereo.

Du kan ju antagligen ladda ned manualerna från M-audio Motu och Hercules m.fl.

Det beror ju på vilket program du använder dom flesta musikprogrammen har ju flexibel routing och det är lätt att justera volym eq och tidsförskjutning. Inte alla program klarar dock att spela in på 10 kanaler samtidigt.

Sedan kör ju iofs många stationer med fake pseudostereo.

Du kan ju antagligen ladda ned manualerna från M-audio Motu och Hercules m.fl.

Jag vill ha en enkel lösning, helst slippa justeringar.
En Mac med 10 stycken ljudingångar som alla uppför sig likadant som den inbyggda.
Finns det något sådant?

Ursprungligen av Force9:

Jag vill ha en enkel lösning, helst slippa justeringar.
En Mac med 10 stycken ljudingångar som alla uppför sig likadant som den inbyggda.
Finns det något sådant?

M-Audios Delta 1010LT ( 8analoga in + 2 digitala in. ) eller Hercules 16/12 in ut lär ju vara dom som gäller om du inte vill lägga ned allt för mycket pengar,

Vill du ha bästa möjliga ljud så lär du iofs behöva göra vissa justeringar.

Men kolla in http://developer.apple.com/audio/macosxaudio.html så kan du läsa mer om OSX ljudarkitektur.

Senast redigerat 2004-04-08 04:53
  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 01:14

Varför inte en mixer istället? FM kvalitet i stereo är väl inte så mkt att hurra över, så en mixer och ett billigt ljudkort?

Ursprungligen av Jörgen U:

Varför inte en mixer istället? FM kvalitet i stereo är väl inte så mkt att hurra över, så en mixer och ett billigt ljudkort?

Fast poängen är väl att han vill få in 5 stereo radiokanaler samtidigt i datorn oblandade............

• Oregistrerad
  • 2004-04-06 16:40

motu 828...

Budgetlösningen är fem 8600/7600, med det blir ganska STORT! Lite jobbigt att pussla ihop också, men det går. Kul om man gillar många Macar, men inte proffsigt precis.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Budgetlösningen är fem 8600/7600, med det blir ganska STORT! Lite jobbigt att pussla ihop också, men det går. Kul om man gillar många Macar, men inte proffsigt precis.

Fast frågan är om man ens får 5 st. 7600 el. 8600 i bra skick för dom 3-4000 som ljudkorten kostar.

Fast frågan är om man ens får 5 st. 7600 el. 8600 i bra skick för dom 3-4000 som ljudkorten kostar.

Inga problem! De är inte värda mer än 500 per styck, och kostar oftast ingenting. Det är mest en fråga att veta vem som har en bibba som samlar damm som man kan komma och hämta.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Kanske budgetlösning på kort sikt men när elräkningen kommer så blir det ju inte så kul Fem PowerMac 8600 24/7/12 kan ju dra el för minst en tusing i månaden

Annars låna ett tiokanals mixerbord och kör in de i imic...

1
Bevaka tråden