Det mest irriterande är att det tillkommer 39:- per månad för en obligatorisk prenumeration på F-Secures brandvägg och antivrus - som inte fungerar på mac.
Jag kontaktade Glocalnet och frågade varför jag som mac-ägare måste punga ut med 39:- per månad för programvara som vare sig fungerar eller behövs med min dator. Svaret jag fick var att deras låga priser beror på att de genom F-Secure-tjänsterna kan garantera deras nätleverantör att kundernas datorer är virusfria.
Jag kontrade med att min dator är garanterat virusfri även utan F-Secure och att jag således borde slippa antivirus-avgiften. Det argumentet gick dock inte riktigt hem hos dem, inte heller mitt argument gällande att F-Secure-abonnemangen i sig inte garanterar att kunderna verkligen använder programmen.
Deras bemötande i kombination med den långa bindningstiden samt den halvsmutsiga marknadsföringen gör att Glocalnet inte känns som ett vettigt alternativ för mig.
Själv tänker jag därför stanna kvar hos Telia, de har just presenterat speciella fortsättningserbjudande till de Villaägare som väljer att stanna hos Telia - se Telias hemsida!
PPPoE torde inte medföra några problem, kika i nätverksinställningarna i osx så finner du att det finns en PPPoE-klient där.