Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Asmysko quartzfel efter security update

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag installerade säkerhetsuppdateringen (2004-04-05) via programuppdatering i morse (Powerbook 17 1.33MHz 512Mb, Mac OS X 10.3.3). Först gick det inte att logga in - omstart - sen blev alla möjliga program, speciellt mail och finder, instabila - badbollar - t.o.m. tvångsavsluta vägrade fungera - mängder av omstarter efter diverse hängningar - körde disc utility från installationsskivan - inga fel! - raderade PRAM - inget verkade fungera. Sedan slängde jag finder preferences, återställde safari och byggde om några brevlådor. Därefter har det varit stabilt. Aldrig haft några problem tidigare i Jaguar eller Panther.

Men, nu upptäckte jag det konstigaste. I alla program som använder Quartz för textutjämning (finder, mail, safari etc., dvs de program som krånglade) såg texten helkonstig ut. Suddig och skimrade i, förutom en svart kärna, rött, grönt och blått. Även bakgrundsfärg och andra färger verkade överdrivna. I Word och många andra carbonprogram såg texten däremot fin ut. Stängde jag av antialiasing försvann fenomenet, vad gäller texten men inte andra färger. Jag provade nya omstarter,olika skärmupplösningar och skärmkalibrering . Inget hjälpte.

Och så det allra konstigaste! Jag råkade öppna Graphic Converter (4.6) då jag ville titta om även jpeg's såg mysko ut. Det gjorde de. Men när jag avslutade GC så, vips, blev färgerna på hela skrivbordet mattare, mer normala och den värdelösa textutjömningen återgick till det normala. Att stänga andra program hade inte samma magiska effekt (har inte provat så många än). Efter omstart återkommer dock den irriterande fultexten. Men då är det ju bara att åter öppna och stänga GC...

Hur kan en säkerhetsuppdatering orska allt detta? Någon annan som har fått fultext? Hur kan avslutandet av Graphic Converter (Carbon) påverka quartz' textutjämning? Jag begriper det då inte.

• Oregistrerad
  • 2004-04-07 15:22

Har du några hacks installerade?

Annat än det kan jag inte förstå vad som gått fel, förutom att något med grafik drivarna har konstlat till sig.

• Medlem
  • 2004-04-07 22:33

Kan det vara ColorSync som fått knas, eller börjat korrigera färgerna mot en korrupt profil?

Tack för tipsen. Jag har förskt rensa lite bland plist filerna men inte lyckats lokalisera felet. Men jag har iallafall kommit fram till att när Graphic Converter avslutas skriver den eller snarare kompletterar en rad i com.apple.HIToolbox.plist. Under rubriken "AppleItlbKeys" (vad betyder detta?) antecknas "- smRoman 7".

Men efter omstart eller utloggning försvinner alla specificeringar av "AppleItlbKeys" och felet med färg och text återkommer (dyker upp strax eftare att dockan och menyraden visat sig efter inloggning. Spelar heller ingen roll om jag kastar alla com.apple.HIToolbox.plist. Kan tillägga att felet inte finns hos andra användare.

Blir väl till att installera om systemet. Lite jobbigt med om man vill ha systemuppdateringar och inte har bredband.

1
Bevaka tråden