Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop två burkar med Firewire

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 16:33

Jag läste nånstans här nån gång att man kunde koppla ihop två burkar med Firewire. Sökte efter tråden men hittade inte nåt matnyttigt direkt.

Hur gör man? Vad krävs för kabel?

Tänkte i så fall köra mellan en iMac DV SE 400 och en Powerbook 12".

Stäng av den dator du ska ta saker IFRÅN. Koppla in Firewire sladden mellan datorerna och starta sedan datorn och håll nere T.
Då ska du få upp Firewireloggan och ett batteri.

Den dator du startat i Firewire läge ikommer snart att dyka upp på den andra.

Hur smidigt som helst.

Enkelt när man vet hur. Koppla ihop dem med firewirekabeln. Starta en dator. Starta sedan den andra med T-tangenten nedtryckt. Ganska snart monteras den som en HD på den första datorn. Nu kan du vad som helt med den sist startade datorn.

Kom ihåg att "avmontera" den senast anslutna datorn innan du sedan stänger av (med strömbrytaren)

Du kan antingen köra någon av maskinerna i target mode, du startar maskinen och håller nere tangenten t. Detta gör tyvärr så att du inte kan använda maskinen som du försätter i target mode.

Det finns om du är ADC medlem även en beta för IP över firewire, jag använder den mellan min Powerbook och Cube. Du får upp en ytterligare port i nätverksdinställningar som du aktiverar och sätter "högst upp" i listan över portar. Genom att göra det så använder Powerbooken firewire mellan din Powerbook och iMac i första hand och sen ethernet eller airport till resten av kommunikationen på nätverket. Det fungerar ypperligt, iaf för mig.

Till detta behövs bara en vanlig Firewire kabel med 6 stift i varje ände.

1
Bevaka tråden