Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tolkar man Undelivered Mail-meddelanden?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sådärja, så sitte rjag med en bunt bouncar från ett utskick och frågar mig för femteelfte gången hur man egentligen ska tolka felmeddelandena man får från mailservrarna.

En del är ju ganska straight-forward: "User does not exist". Ok fattar.

Men en del andra känns lite tvetydiga, som de som kommer i mängd från hotmail-konton:
"Requested action not taken: mailbox unavailable"
Betyder det att det är tillfälligt, eller för evigt?

En annan är: "Mailbox disabled for this recipient"
Betyder det att kontot är "dött"?

Och sen de som kommer i dröser från telias mailservrar:
"User unknown in virtual alias table"
Betyder i praktiken?

Jag hade ju inbillat mig att det skulle gå att utläsa hur gravt problemet var utifrån Status-angivelsen som kommer med:
"Action: failed
Status: 5.0.0"

Men hittar ingen förklaringsnyckel till det. RFC822?

Nån som vet? Mycket tacksam om nån kunde reda ut det en gång för alla
glad påsk
/jonaz

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-08 18:15

Jag har åxå grunnat på sånt här. Mig tycks det som om det är programmakarna själva som klämt in nån text som dom tyckt låtit "bra".
"Requested action not taken: mailbox unavailable" betyder väl att adressen inte finns.
"Mailbox disabled for this recipient" låter som ett Hotmail-konto som inte använts på länge, men inte tillräckligt länge för att dom ska ta bort det helt och hållet. Avstängt, alltså, i avvaktan på om innehavarren skall aktivera det igen.
"User unknown in virtual alias table" Huh? "Användare okänd i virtuell alias tabell". Snyggt jobbat, Telia....
Här har du lite spännande läsning över påsk: http://www.faqs.org/rfcs/rfc822.html

Jag undrar om "unknown in virtual alias table" betyder att servern inte kan knyta "användarens egenpåhittade adress" (typ axel.axelsson) till mailkontot hos telia (som heter nåt som u389483285762965827482734882374298). Typ...

Vilket i så fall skulle betyda att adressen kan tas bort från mailinglistan. Stendöd i praktiken alltså.

Jo jag ögnade rfc822 tidigare men hittade inget som hjälpte riktigt.

1
Bevaka tråden