Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
20x30 cm för 20 spänn är ju riktigt billigt (onoff) men är det någon vidare kvalité?
Vad är högsta lämpliga upplösning för digital framkallning? Och hur mycket bör man skärpa upp bilderna innan utskrift? antar att man inte behöver ta i så mycket som vid tryckning men har någon något tips på radie?
ProPrint här i Umeå gör dunderbilder, levererar nästa dag och har bra priser. Jag har inte testat några andra själv, men jag har sett jämförelser med t.ed. Fuji och jag tycker ProPrint gav bättre bilder. ProPrint har vunnit en massa testar i tidningar (förutom tidningen Foto som av nån anledning fick väldigt dåligt resultat).
20x30 cm för 20 spänn är ju riktigt billigt (onoff) men är det någon vidare kvalité?
Vad är högsta lämpliga upplösning för digital framkallning? Och hur mycket bör man skärpa upp bilderna innan utskrift? antar att man inte behöver ta i så mycket som vid tryckning men har någon något tips på radie?
mvh/tiq
Vad det gäller din första fråga så gör det digitala labbet en sk fit in. Dvs räknar om din bild för att passa den bildstorleken du har valt. Labbet kör med vanligtvis 300ppi/inch
Skärpning: Vanligtvis finns en skärpning inbyggd i programvaran i kameran. Ett ganska vedetaget och bra resultat får du med inställningarna i USM och Photoshop 100%, radie 1, treshold 1 på 20 x 30 cm stor bild.
Titta på bilden i100% och prova dig fram, du ser om överskärpning sker. Skärpningen är betingad av flertal parametrar såsom bildstorlek, motiv. eller om och hur bilden skall tryckas eller skrivas ut.
Mvh
Skaffa en fetbra printer t.ex HP7960 och ta ut kopiorna själv på fotopapper.
Funkar fint som snus.
/ E
Bara bläcket kostar ju mer än vad en digital fotokopia gör. Enda anledningen till att skriva ut hemma är om man inte har tid att vänta. Annars blir det både bättre och framförallt billigare att köra hos digitallabb.
Både Prolabbets och Fotolabos maskiner exponerar med 254 dpi, så den upplösningen på bilden i 100% storlek räcker nog för de flesta labb. Båda stödjer ICC-profiler och Fotolabo håller dessutom med egen icc-profil så man får bra koll på hur slutresultat kommer att bli (så länge man har en kalibrerad bildskärm).
Bara bläcket kostar ju mer än vad en digital fotokopia gör. Enda anledningen till att skriva ut hemma är om man inte har tid att vänta. Annars blir det både bättre och framförallt billigare att köra hos digitallabb.
Rätt använt så räcker bläcket till ca 100 A4'or eller ca 400 10X15 kopior.
Fel använt blir det dyrt.
Rätt gjort blir det bättre att göra det själv.
Fel gjort blir det sämre.
Jag har en Cannon i990 som ger superbilder i klass med de digitala nätlabben. Men det är klart bättre ekonomi (och antagligen bättre beständighet) att använda ett nätlabb. Bara Cannons fotopapper kostar mer per kopia än ProPrint tar...
Testa Avery 260 grams papper & du kommer att se en markant skillnad.
Har för mig att det papperet i kombo med Canons originalbläck skall garantera 60 års beständighet.