Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur behålla en nybliven mac ägare?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min fru´s bror har köpt en mac, en pbook alu.

Han är inte nöjd.

Han tycker att det är bökigt med installation av vissa programvaror och att inga forskare som använder mathlab kör mac.

Samt att alla updateringar e så sega på mac.

Han är lite tvekande att byta tillbaka till pc men tanken finns där.

Han säger att om det bara var att köra i word, maila och surfa så visst men när det gäller program till macen i forskningssammanhang så.

Han är i Cambridge, Boston.

Vad säger man gör man med en som han.

Är det någon där ute som kör mac och Mathlab som man kanske kan ge honom lite tips för att hålla honom kvar.

Bra tips i övrigt vore trevligt.

Det är väl bättre att han byter om han är missnöjd än att han stannar kvar och blir mera frustrerad över macen...Var och en skall välja rätt plattform efter sina behov och krav. För vems skull skall han hålla kvar vid mac och apple din eller sin egen?

Ursprungligen av draags:

Han tycker att det är bökigt med installation av vissa programvaror och att inga forskare som använder mathlab kör mac.

Många universitet kör UNIX, MacOS X är en UNIX-klon.

Det där med installation är nog bara en vanegrej, det skiljer sig inte nämvärt mellan Windows och MacOS X, dock kan man råka ut för övernitiska programtillverkare som packat ner en .dmg fil i en .sit fil som i sin tur är nerpackad i en .dmg fil (har hänt mig)

Dessutom brukar många forskare vilja vara lite "udda", vad är mer udda än att köra Mac idag?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-04-09 20:25

kan säga att det finns rätt många institutioner på chalmers som kör os x. så jag tror det mer e en personlig grej, vill man; så kan man.

Matlab finns ju visst för MacOS X.
http://www.mathworks.com/products/matlab/requirements.html

Jag har kört matlab på Solaris och det var ingen större skillnad jämfört med windows, så det samma gäller nog för MacOS versionen.

Ursprungligen av draags:

...Samt att alla updateringar e så sega på mac...

Vad betyder detta?

Jo självklart ska han välja det som känns rätt för honom.

Men han gillar nog nånstans macen, så det är därför jag skrev detta, inte för min skull, jag bryr mig faktiskt inte vad han kör för system.

Att uppdateringarna är sega menar jag eller han med att uppdateringarna ofta kommer senare till macen jämfört med pc (windows) - beror självklart på macens mindre andel av användare - prioriteras mindre.

Ursprungligen av draags:

Att uppdateringarna är sega menar jag eller han med att uppdateringarna ofta kommer senare till macen jämfört med pc (windows) - beror självklart på macens mindre andel av användare - prioriteras mindre.

Menar han programvaror eller systemuppdateringar? i det senare fallet stämmer det inte, av dömma av alla uppdateringar som släppts från Apple.

Låt honom byta till PC, sedan när han sitter där efter 3 - 4 månader och måste installera om Windows p.g.a slöhet, eller när maskinen går ned för den är blaster-infekterad, då kan du flina lite åt honom.

Ur kaoset var det en röst som sade,-Le och var glad det kunde vara värre, jag log och var glad och det blev värre...:)

Ursprungligen av draags:

Jag var på föredrag där en av Lunds Universitets främsta professorer (matematik) visade Matlab, givetvis på OS X. Detta är förstås bara ett exempel. LU har köpt in Matlab för OS X åt alla anställda och sudenter eftersom det är så många som behöver det. Vet inte hur det är med andra universitet.

Ciryon

draags: Du får nog ge mer detaljer för att kunna få hjälp. Vilka programvarot är bökiga att installera? Vilka uppdateringar är sega?

Just sättet att installera program är en av de saker jag brukar visa windows-människor och som ständigt imponerar. Installera: Hämta, dra dit du vill, klart! Avinstallera: Dra till papperskorgen, klart! Inga "Lägg till/ta bort program" som ändå sällan fungerar.

Ciryon

För min del så försod jag inte alls problemet med att installera, det brukar vara mycket enklare på mac än på pc.

Problemet var för vissa program, jag ska kolla upp detta närmare.

Och kanske helt enkelt be honom gå med i detta eminenta forum.

På MIT i Cambridge kör de unix på sun datorer och ett antal macar, så jag vet inte varför han säger så, jag antar att han försökte köra matlab på virtual pc och ja då går det segt.

Ursprungligen av Ciryon:

Just sättet att installera program är en av de saker jag brukar visa windows-människor och som ständigt imponerar. Installera: Hämta, dra dit du vill, klart! Avinstallera: Dra till papperskorgen, klart! Inga "Lägg till/ta bort program" som ändå sällan fungerar.

Ciryon

Det är en sanning med modifikation, drar du binären eller foldern med programmet till papperskorgen, så försvinner just bara binären eller foldern, inga andra filer som programmet ifråga kan ha installerat, det torde vara ganska känt vid det här laget och jag förstår inte riktigt varför vissa vill framhålla det som någon slags fördel framför "lägg till/ta bort program" i Windows, precis som på Mac så finns det olika sätt att installera program i Windows, vissa drar man bara till dit man vill ha dom och drar upp en genväg till skrivbordet/startmenyn själv, eller vissa har installationsprogram med sig som sköter den biten.

• Oregistrerad
  • 2004-04-10 18:12
Ursprungligen av GandalfTheMacintosh:

Det är en sanning med modifikation, drar du binären eller foldern med programmet till papperskorgen, så försvinner just bara binären eller foldern, inga andra filer som programmet ifråga kan ha installerat,

De program som kräver lösen vid installation kan lägga på andra ställen - men då är det inte heller "dra och släpp" installation…
Eller menar du lite preffiler och skit? big deal

Citat:

jag förstår inte riktigt varför vissa vill framhålla det som någon slags fördel framför "lägg till/ta bort program" i Windows, precis som på Mac så finns det olika sätt att installera program i Windows, vissa drar man bara till dit man vill ha dom och drar upp en genväg till skrivbordet/startmenyn själv, eller vissa har installationsprogram med sig som sköter den biten.

Många skall in i registret och kopplas till dynamiska bibliotek (.dll motsvarande dylib på mac.en), och eftersom sådant sällan avinstalleras så segar systemet i takt med antalet installationer / avinstallationer…
(Att hålla en winburk rullandes i över året - som jag lyckats med - handlar om att inte installera något mer än vad man behöver och sedan låta det bero där. Tyvärr så börjar min ge upp lik förbannat men det skall rådas bot på (och vi tar och byter dator oxå, för den kostnaden är ju ganska liten jämfört med två arbetsdagar som ominstallationen är beräknad till…)

• Oregistrerad
  • 2004-04-10 19:01
Ursprungligen av Pär:

Många skall in i registret och kopplas till dynamiska bibliotek (.dll motsvarande dylib på mac.en), och eftersom sådant sällan avinstalleras så segar systemet i takt med antalet installationer / avinstallationer…
(Att hålla en winburk rullandes i över året - som jag lyckats med - handlar om att inte installera något mer än vad man behöver och sedan låta det bero där. Tyvärr så börjar min ge upp lik förbannat men det skall rådas bot på (och vi tar och byter dator oxå, för den kostnaden är ju ganska liten jämfört med två arbetsdagar som ominstallationen är beräknad till…)

Sen kan man ju då och då snabbsöka registret lite CTRL+F efter du har avinstallerat ett program, ta bort rester som är kvar... Men nja... tidsödande och bökigt..

Ursprungligen av Pär:

Registrets funktion är inte att länka DLL'er, det görs vid kompileringen, den är till för att precis som Mac's preffiler hålla ordning på programs inställningar.

Citat:

C:\>systeminfo

Värddatornamn: XXXXXXXX
Operativsystemnamn: Microsoft Windows XP Professional
Operativsystemsversion: 5.1.2600 Service Pack 1 Build 2600
Operativsystemtillverkare: Microsoft Corporation
Operativsystemets konfiguration: Fristående arbetsstation
Operativsystemets build-typ: Uniprocessor Free
Registrerad ägare: XXXXXXX XXXXXX
Registrerad organisation: XXXXXXXX XXX.
Produkt-ID: --------------------------
Ursprungligt installationsdatum: 2002-03-14, 16:29:29
Tid sedan systemstart: 22 dagar, 3 timmar, 27 minuter, 21 sekunder

Nästan två år gammal installation, tonvis med program installerade, inga virus eller trojaner, systemet lika piggt som det var när det var nyinstallerat.

Ska man hävda Mac'ens fördelar så ska det kanske vara något som äger relevans?

• Oregistrerad
  • 2004-04-10 19:55

Ska man hävda Mac'ens fördelar så ska det kanske vara något som äger relevans?

Hey hey - att din XP gått länge hjälper inte min 2K-installation där acrobat lagt av till 2/3 (fixar inte extentions utan det får offtast göras manuellt och startar inte alls var annan gång utan omstart), där Pro börjat skriva fel till skärmdrivern om word är igång, där vissa diskar i 1 av 3 program hamnar i "lopp" med "item not responding", datorn kräver numera omstart minst tre gånger i veckan istället för en gång m.m. m.m.
Förvisso inget som inte går att fixa, men jag tvivlar på att det går fixa lättare än ominstalltion…

Ursprungligen av Pär:

Hey hey - att din XP gått länge hjälper inte min 2K-installation där acrobat lagt av till 2/3 (fixar inte extentions utan det får offtast göras manuellt och startar inte alls var annan gång utan omstart), där Pro börjat skriva fel till skärmdrivern om word är igång, där vissa diskar i 1 av 3 program hamnar i "lopp" med "item not responding", datorn kräver numera omstart minst tre gånger i veckan istället för en gång m.m. m.m.
Förvisso inget som inte går att fixa, men jag tvivlar på att det går fixa lättare än ominstalltion…

Sant jag installerade w2k direkt när den kom, hade använt nt4 innan som fungerade som ett schweiziskt urverk, jag hade ett helvete med office2k och w2k, det räckte med att jag bara klickade på länken till ett av officeprogrammen på startmenyn så fick jag ett stop-meddelande, sedan släppte via (tillverkare av chipset till mitt moderkort) och nvidia uppdaterade drivrutiner optimerade för w2k och då upphörde plötsligt alla problem.

• Oregistrerad
  • 2004-04-10 21:02

Sant jag installerade w2k direkt när den kom, hade använt nt4 innan som fungerade som ett schweiziskt urverk, jag hade ett helvete med office2k och w2k, det räckte med att jag bara klickade på länken till ett av officeprogrammen på startmenyn så fick jag ett stop-meddelande, sedan släppte via (tillverkare av chipset till mitt moderkort) och nvidia uppdaterade drivrutiner optimerade för w2k och då upphörde plötsligt alla problem.

Om det vore så lätt…

Ursprungligen av Pär:

Om det vore så lätt…

Jag beskrev just att det var så lätt

Om assoc och länkar mm inte längre funkar på en windows dator kan man med säkerhet anta att det är ett eller flera program som f*ckat upp saker och ting, en bra sak är att göra en erd-diskett när man gjort en w2k/xp installation, den använder man sedan för att återställa sys, mer info finns i syshjälpen.

• Oregistrerad
  • 2004-04-10 21:29

Jag beskrev just att det var så lätt

Om assoc och länkar mm inte längre funkar på en windows dator kan man med säkerhet anta att det är ett eller flera program som f*ckat upp saker och ting, en bra sak är att göra en erd-diskett när man gjort en w2k/xp installation, den använder man sedan för att återställa sys, mer info finns i syshjälpen.

Det är en dator som tragglat och gått i nästan två år utan annat än nödvändiga uppgraderingar av win och det som följer med…

Så det är inte så lätt…
(proe-datorer går inte på vanliga nvidiaketsar, det är hpkort med bara snabba scsi i, den bara sakta men säkert förstör sigsjälvt - men det är inte första "hiend-pezen" jag har haft som gjort så ofta håller dom dock hyfsat i två år eller något så det mesta HW behöver ändå bytas ut när op och program inte längre lirar ihop…)

Ursprungligen av Pär:

proe-datorer går inte på vanliga nvidiaketsar

Så du menar att PowerMac G5 inte är en "proe-dator" eftersom den har ett Geforce FX5200 Nvidia kort i den per default? märkligt resonemang...

• Oregistrerad
  • 2004-04-10 22:16

Så du menar att PowerMac G5 inte är en "proe-dator" eftersom den har ett Geforce FX5200 Nvidia kort i den per default? märkligt resonemang...

Den kan inte köra proe (fast det beror mer på att programet inte får skriva rakt in i grafikdrivern iofs.) Det går ju inte ens klämma ihop en peze vilken som…

Ursprungligen av Pär:

Den kan inte köra proe (fast det beror mer på att programet inte får skriva rakt in i grafikdrivern iofs.) Det går ju inte ens klämma ihop en peze vilken som…

Eftersom jag antar att du menar Pro Engineer Wildfire så kan man läsa följande om hårdvarukraven;

Citat:

Supported and tested graphics cards:
ATI Fire XL1
3DLabs Wildcat VP 990 Pro
NVIDIA Quadro4 900XGL, 980XGL and FX 2000

http://www.ptc.com/partners/hardware/current/proe.htm#sysrq

Kanske den inte kan köra på ett konsumenkort som FX5200 men Nvidias prolinje duger, det var "Nvidia kretsar" du skrev från början.

• Oregistrerad
  • 2004-04-11 07:34

Kanske den inte kan köra på ett konsumenkort som FX5200 men Nvidias prolinje duger, det var "Nvidia kretsar" du skrev från början.

Fasen, du har vunnit…
Fast jag skrev ju "vanliga" före nvidia oxå, men du fixar nog det oxå

Ursprungligen av Pär:

De program som kräver lösen vid installation kan lägga på andra ställen - men då är det inte heller "dra och släpp" installation…

Om jag hämtar ett program som verkar intressant och sedan visar sig ha ett installationsprogram som du beskriver ovan (med lösen) så brukar jag oftast strunta i det. Om den inte ber om lösen kan jag vara säker att den inte lägger in skit i systemet.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2004-04-10 23:02
Ursprungligen av Ciryon:

Om jag hämtar ett program som verkar intressant och sedan visar sig ha ett installationsprogram som du beskriver ovan (med lösen) så brukar jag oftast strunta i det. Om den inte ber om lösen kan jag vara säker att den inte lägger in skit i systemet.

Ciryon

Håller med…
Kräver det lösen så skall man kika jäkligt misstänksamt i BOM:en
(och hittar man inte den så skall man vara än mer försiktig)

• Medlem
  • 2004-04-10 18:03

Det är väl klart att det är en fördel. Om du är tvungen att göra ett steg extra, så är väl det sämre? Eftersom man bara drar och släpper, så finns det inga andra filer som behöver tas bort. Om du har en prefs-fil på 2k som ligger någonstans, så blir man väl inte olyckligare av det?

Dessutom kan du flytta program bäst du vill. Systemet hittar programmet ändå. Det funkar då rakt inte i Windows. Det är nästan så jag själv blir imponerad över hur bra det funkar.

Som en jämförelse:

I Windows värld så installerar du en bok i bokhyllan, som du sedan inte får flytta. Vill du flytta boken, så måste du först avinstallera den, för att sedan installera på nytt på ett annat ställe. Glöm inte att göra en backup på dina egna understrykningar.

I OS X ställer du boken där du vill ha den för tillfället.

• Oregistrerad
  • 2004-04-11 19:55

Man känner vart den här diskussionen barkar! Krig vare har!

Säg till honom att gå med här! Då får han all hjälp som han behöver. Så slipper han köpa nytt.

Det är skitkonstigt med vissa, jag vet en kille som köpte en iMac för 19000 och sen gillade han den inte och sålde den för 10 000.

Om man inte vill se det som är bra så ser man bara det dåliga.

Bevaka tråden