Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljud problem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 13:29

hej!

Jag jobbar i FCP. Jag har ett ljudspar som jag koptet via natet. Den ar mono -a1. Jag vill att den ska bli stereo. Nar jag kopierar mono-a1 for att fa ett a2, far jag ibland ett valdigt obehagligt ljud (nar jag spelar upp den). varfor blir sa....
jag har inte jobbat med ljud forut, sa jag kanner mig lite vilsen.

jag har andra ljud spar i samma projekt som ar stereo, sa tankte jag att det ar bra att alla ar stereo

ar det bra att jag konverterar mitt mono ljudspar till ett stereoljudspar......... kommer jag att fa battre ljud......

hoppas att nagon kan hjalpa mig. tack i forhand

jose

• Oregistrerad
  • 2004-04-12 15:19

Utan att kunna FCP skulle jag gissa att du får digital dist och det låter vidrigt. Prova med att dra ner volymen på ditt nya spår och se om det obehagliga ljudet försvinner.

Ljudet på ditt spår kan vara limiterat och därför mycket energirikt (skurna toppar nära noll nivån) eller så kan ljudet.

• Oregistrerad
  • 2004-04-12 15:54
Ursprungligen av bhagert:

Utan att kunna FCP skulle jag gissa att du får digital dist och det låter vidrigt. Prova med att dra ner volymen på ditt nya spår och se om det obehagliga ljudet försvinner.

Ljudet på ditt spår kan vara limiterat och därför mycket energirikt (skurna toppar nära noll nivån) eller så kan ljudet.

det verkar som det har ingentig att gora med volymen. Jag far ett jatte konstigt ljud bara pa en kanal ...... jag fostar inte varfor blir sa...tack anda...

• Oregistrerad
  • 2004-04-12 17:47

Testa att göra stereo av det som du själv föreslår och se till att det är i samma format som FCP använder (48/16 troligtvis).

• Oregistrerad
  • 2004-04-13 12:02

det jobbiga ljudet forsvan, men nu fick jag en annan problem. För att kunna jobba i Final cut, konverterade jag mitt mono audiospår från 44,100 khz. 16 bit mono, till en 48.000 khz , 16 bit mono. När jag spelar upp audio, den blir inte riktig sama sak, Det låter annorlunda, med litte störning. Det känns inte mjukt och rent. (lite svårt att förklara). jag får samma problem när jag konverterade den till en 48,000 16 bit stero.

jag använder I tunes för att konvertera dem. Vad är det som jag har gjort fel? Jag läste att man måste konvertera sitt ljud till 48.ooo khz för att kunna jobba med det i Final cut.

Kan det bero på att ljudspåren som jag avänder är ett . low frequency wind sound.

hjälp!

tack igen

• Oregistrerad
  • 2004-04-13 14:37

Att konvertera från en sample rate till en annan kan vara besvärligt för en del program. Jag har bara använt Digital Performer för audio den senaste tiden så jag kan inte säga vilken programvara som skulle vara bra för det.

Frekvensinnehållet kan påverka konverteringen vad jag minns.
Vad hånder om du konverterar bara till 16 bitar och låter FCP spela upp 44,1 filen i 48 kHz - kan du leva med ton förändringen?

Finns det någon annan som har erfarenhet av någon bra tvåspårseditor för audio konvertering.

http://www.osxaudio.com/ är nere för närvarande med det skall finnas ett freeware för konvertering som jag inte kan komma på namnet på.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-04-15 15:04

Nja. Du kan inte få ett "äkta" stereo-spår av ett mono-spår. Visst, du kan "konvertera" till stereo så att det låter i båda kanalerna (left-right) men det är då en fejkad stereobild. En del pluggar till musikprogram (tex Cubase, Logic) hjälper till att göra detta så att det låter bra (fasförskjuter då den ena monofilen lite så att du ej får fasproblem).

Nu kan jag ej FCP men du kanske kan lägga in två identiska mono-spår så att det blir identiskt ljud i left-right. I så fall måste du förskjuta det ena mono-spåret "pyttelite" så att du ej får fasproblem.

Ett tredje alternativ kan ju vara att spela upp monospåret och sedan spela in det på nytt, fast då i stereo. Har du någorlunda bra grejor borde det inte försämra kvalitén nämnvärt.

/Conny

• Oregistrerad
  • 2004-04-15 19:02

Med konvertera menar jag konvertera sampelfrekvens.

Jag läste om ytterligare ett sätt som jag själv inte testat. Det skulle vara att först förändra tonhöjden och sedan helt enkelt spela upp filen i den nya hastigheten utan sampelfrekvens konvertering. Det torde minska problemet med ljudfel i konverteringssteget.

Spela av och spela in som du Conny W föreslår är ett utmärkt alternativ.

Soundhack är ett freeware som funnits på länge - kan kanske vara något.

• Oregistrerad
  • 2004-04-19 16:32

[tackf ör allt,,, men jag är ny börjare. (har inte jobbat med ljud förut, bara bilder)..hur spelar jag in ljudet???????,, Jludspåret köpte jag via nätet. Jag har inte mycket ljud utrusning forutom min mac, en minidisc spelare och en vanlig stereo. hoppas ni kan hjälpa mig igen. Har litte bråttom med det här projektet.

tack!

Strunta i att göra mono-ljudet till stereo för du tjänar inget på det.

Du har köpt ett ljud ifrån internet, då förutsätter jag att du redan har det i datorn, right? I sådant fall undrar jag vilket format ljudet är i, är det mp3, aiff, wave? Har du provat att importera ljudfilen i FCP?

• Oregistrerad
  • 2004-04-19 17:43

Kör över ljudet till minidisken /digitalt om möjligt.
Spela upp ljudet från minidisken - låter det som det skall?
Om det låter som det ska spela in det analogt till datorn igen - förmodligen kan du spela in det direkt till FCP och i det filformat som FCP arbetar med.
(Se till att det nivåerna inte överskrids för det kan bli problem senare även om det låter bra rent kan det bli problem när du använder effekter och gör mix av filmen.)

Funkade det?

(Jag antar att du har någon form av analoga ingångar till datorn:)

• Oregistrerad
  • 2004-04-19 17:45

tack så mycket ! ska testa det !

1
Bevaka tråden