Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung 193P + MacOS X

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 14:27
Ursprungligen av whoami:

Jag gissar på att Samsung supporten har läst pdf:en...

Vad menar du riktigt ? att de inte vet själva ? det är möjligt i.o.f

Jag menar att dom inte har en Mac att testa med. Om jag nu skall vara riktigt elak så kanske jag även menade att dom aldrig har sett en Mac med OSX. Fast jag är snäll så....

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 14:35
Ursprungligen av whoami:

Jag menar att dom inte har en Mac att testa med. Om jag nu skall vara riktigt elak så kanske jag även menade att dom aldrig har sett en Mac med OSX. Fast jag är snäll så....

Tja, jag vet inte, men så som det ser ut nu så kanske ligger ngnting i det du säger.

Som sagt jag skall se om jag hinner ta med mig min Powerbook och kolla upp det hela IRL. Jag skall nämligen köpa två om dom nu fungerar. Eller så får det bli en Sony eller EIZO...

och jag vill köpa 3st om de funkar.. NGN som vill köpa 20" Cinemas med garanti och inga döda pixlar i sådana fall ??

Inet hade inte någon inne så jag har inte kunnat testa om det fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 21:06

Om skärmen funkar så beställer jag direkt !.
Det vore kul om ngn har testat med mac och att den funkat bra.

Ursprungligen av thedelta:

Om skärmen funkar så beställer jag direkt !.
Det vore kul om ngn har testat med mac och att den funkat bra.

Om du hade läst tråden från början hade du sett detta...

Jag har en polare som nyligen switchade från mac till pc och han köpte skärmen först"Samsung 173P", fick den en vecka innan leveransen utav pc:n Han blev sugen att kolla in skärmen på macen och det gick inget vidare...800x600 blev upplösningen by default och hur han än försökte gick det inte att ändra skärmens upplösning...

Ursprungligen av xplane:

Om du hade läst tråden från början hade du sett detta...

Jag har en polare som nyligen switchade från mac till pc och han köpte skärmen först"Samsung 173P", fick den en vecka innan leveransen utav pc:n Han blev sugen att kolla in skärmen på macen och det gick inget vidare...800x600 blev upplösningen by default och hur han än försökte gick det inte att ändra skärmens upplösning...

Men du skriver inte om din "polare" körde OSX eller inte, samt vad det var för Mac. Om det rör sig om exemplar från Juraperioden så hjälper ingen flintyxa i världen...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 01:08
Ursprungligen av whoami:

Men du skriver inte om din "polare" körde OSX eller inte, samt vad det var för Mac. Om det rör sig om exemplar från Juraperioden så hjälper ingen flintyxa i världen...

Precis, och bara för att hans 17" funkar i 800x600 så behöver det inte gälla även för denna skärm, man vet helt enkelt inte.

Ursprungligen av thedelta:

Precis, och bara för att hans 17" funkar i 800x600 så behöver det inte gälla även för denna skärm, man vet helt enkelt inte.

Ähh köp skärmen och se till att få öppet köp på densamma så lär du ju snart få veta...Eller!?

Ursprungligen av whoami:

Men du skriver inte om din "polare" körde OSX eller inte, samt vad det var för Mac. Om det rör sig om exemplar från Juraperioden så hjälper ingen flintyxa i världen...

Den var inte från jura perioden den är från krita perioden...

En sak bara att nämna !!

Detta är INGEN Widescreen skärm
Man blir lurad av bilden att det ser ut så men det är det inte kolla på de andra sidorna samsung.se osv inget står att det skulle vara en Wide och upplösningen är fel för att vara Wide 1280*1024

Tyvärr

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 13:01
Ursprungligen av motif:

En sak bara att nämna !!

Detta är INGEN Widescreen skärm
Man blir lurad av bilden att det ser ut så men det är det inte kolla på de andra sidorna samsung.se osv inget står att det skulle vara en Wide och upplösningen är fel för att vara Wide 1280*1024

Tyvärr

Ingen har påstådd att den är widescreen, behöver inte vara det heller.

Ursprungligen av thedelta:

Ingen har påstådd att den är widescreen

Jasså...

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Tillsammans med min PowerMac G5 som kommer snart så tänkte jag köpa Samsung 193P, marknadens bästa platta widescreen skärm MacOS X?

Ursprungligen av thedelta:

behöver inte vara det heller.

Nej och det behöver inte vara 19" heller köp en 14 tft då istället
Behöver ju inte vara 19"

Har man en gång suttit på Wide går man aldrig från det.
Kostar ju att ligga på topp

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 13:38
Ursprungligen av motif:

Jasså...

Nej och det behöver inte vara 19" heller köp en 14 tft då istället
Behöver ju inte vara 19"

Har man en gång suttit på Wide går man aldrig från det.
Kostar ju att ligga på topp

14" är liten yow, 19" e bättre

Ursprungligen av thedelta:

14" är liten yow, 19" e bättre

Jag är helt dökär i wide

Ursprungligen av motif:

Jasså...

Nej och det behöver inte vara 19" heller köp en 14 tft då istället
Behöver ju inte vara 19"

Har man en gång suttit på Wide går man aldrig från det.
Kostar ju att ligga på topp

Jepp, gjorde ett misstag som litade på reviews från tomshardware, dom skriver i artikeln att det är widescreen men som sagt det ser man på upplösningen att det inte är.....sista ggn jag läser deras artiklar

Att det ska vara så jävla svårt att få tag på en riktigt snabb och snygg widescreen TFT med bra färgåtergivning, kontrast, betraktningsvinkel mm

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

J
Att det ska vara så jävla svårt att få tag på en riktigt snabb och snygg widescreen TFT med bra färgåtergivning, kontrast, betraktningsvinkel mm

Håller med

Samma förhållande som är beskrivet ovan gäller för Apple skärmar med då man kopplar dom till en pc, "så vitt vi har kunnat få reda på är den enda justeringen man kan göra (med en Macintosh-dator) att justera ljusstyrkan via en inställning i Mac-OS. Eftersom motsvarande inställningsmöjligheter inte finns inbyggd i Windows kan man inte kalibrera skärmen på något sätt. Det är dock inte så illa som det låter, Apple har enbart digital signalingång och då behövs generellt ingen justering. Det som i sammanhanget ändå känns litet fattigt är att Apple inte skickar med någon färgprofil (icm- eller icc-profil)."

Allt enligt ovan från artikeln i Mikrodatorn nummer 6 tests ytav 31 st platta 17" skärmar.

Mac eller PC i PrePress miljö

Hejsan
Jag har jobbat med Macen i 10 år nu i Prepress sammanhang. Jobbar med program som Photoshop, QuarkXpress, inDesign, Pagemaker, illustrator etc.
Eftersom jag jobbar på tryckeri jobbar jag ofta med olika typsnitt, (de mesta från Adobe) samt lyaout men även delen med kalibrering, samt inställningar som ICC-profiler etc.

Idag är det fler och fler kunder som jobbar med PC-stationer. det jag skulle vilja ha är lite tips, åsikter om är just hur det är att jobba med PC i grafisk produktion. Vad är det jag behöver tänka på? Jag vet att alla program finns där och att det går enkelt att konvertera jobben från PC-Mac och tvärtom.
Men hur är det med Typsnitt? Är dem lika eller kommer det flöda om en hemskt massa? Finns alla mac-adobe-typsnitt till pC?

Kalibreringen vi har idag är Pantone Colorvision. Programmet finns till PC, det har jag kollat.
Men hur är det med inställningar i Windows? Är det nåt jag behöver tänka på?

Finns säkert många fler frågor men det var det jag tänkte att ni säkert ville hjälpa mig med
det finns säkert lika många som undrar varför jag vill diskutera detta här där det finns 99% macanvändare Men var skulle jag annars fråga om inte här där mitt sällskap är gott bland prepressnissar! Finns säkerligen måååånga med mig som går i samma funderingar.

puss
/zappen

wOw
Som ni ser var inlägget här över mitt 1:a på detta forum vilket säkert förklarar misstaget
Ursäkta att jag kom hit till fel inlägg och avbröt med helt obegripligt prat

/zappen

Ursprungligen av zappen:

Hejsan
Jag har jobbat med Macen i 10 år nu i Prepress sammanhang. Jobbar med program som Photoshop, QuarkXpress, inDesign, Pagemaker, illustrator etc.
Eftersom jag jobbar på tryckeri jobbar jag ofta med olika typsnitt, (de mesta från Adobe) samt lyaout men även delen med kalibrering, samt inställningar som ICC-profiler etc.

Idag är det fler och fler kunder som jobbar med PC-stationer. det jag skulle vilja ha är lite tips, åsikter om är just hur det är att jobba med PC i grafisk produktion. Vad är det jag behöver tänka på? Jag vet att alla program finns där och att det går enkelt att konvertera jobben från PC-Mac och tvärtom.
Men hur är det med Typsnitt? Är dem lika eller kommer det flöda om en hemskt massa? Finns alla mac-adobe-typsnitt till pC?

Kalibreringen vi har idag är Pantone Colorvision. Programmet finns till PC, det har jag kollat.
Men hur är det med inställningar i Windows? Är det nåt jag behöver tänka på?

Finns säkert många fler frågor men det var det jag tänkte att ni säkert ville hjälpa mig med
det finns säkert lika många som undrar varför jag vill diskutera detta här där det finns 99% macanvändare Men var skulle jag annars fråga om inte här där mitt sällskap är gott bland prepressnissar! Finns säkerligen måååånga med mig som går i samma funderingar.

puss
/zappen

Datorkrig har startat för mindre än så ;), om det gäller specifika frågor ang program och funktionalitet på Windows i grafisk produktion så är det bättre att man ställer dom på ett Windows/PC forum, som det här ex;

http://eforum.idg.se

Detta är väl ett Grafiskt forum, right? Heter iaf "Grafisk Produktion"
Vi är nog lite mer proffesionella än att sitta och hacka på varandras datorer?.
Detta handlar om Grafisk Produktion, PrePress = Mitt arbete.
Det handlar om kalibrering, typsnittsproblem, skillnader i en grafisk vinkel gällande PC och Mac. Ingen prestanda och utseende mac/pc tävling. Sånt där trams tröttnade jag på för 7-8 år sedan.

Du är välkommen till min post om du har tips eller åsikter som kan hjälpa mig på vägen:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45369

Ojdå, så snarstuckna vi blev :rolleyes:

Btw så har din tråd redan ramlat åt datorkrigshållet...

Jo, i endels ögen har det tyvärr det :/
Det handlar om att kunna se förbi och försöka hjälpa till med dem egentliga problemen, precis som man gjort till viss del i min post.

Bevaka tråden