Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar ny eMac

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-04-13 19:47

Ny eMac är en bra nyhet! Full med godis som spår uppdateringar i övriga sortimentet – och perfekt för skolor/barn. Skulle gärna ge mina döttrar en eMac (billigaste) om den kostade kring 5000 inkl. moms. Förmodligen blir det dock en begagnad grådåre 733MHz. Plattskärms-iMac är snygg men (IMHO) ett sunkigt alternativ (för mig) med sin dyra och sköra skärm. En dator avsedd för skolor och barn bör ha CRT (billig, tålig).

Själv väntar jag, tålmodigt, på min G5 Powerbook – som jag får till hösten (?)...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-13 20:00
Ursprungligen av kendoka:

Själv väntar jag, tålmodigt, på min G5 Powerbook – som jag får till hösten (?)...

Om Apple skulle lansert en ny serie G4 Powerbooker så kan jeg ikke tro annet en at dem ville solgt dårligt. Vi venter jo "alle" på g5 powerbook, og vi tror/håper at den kommer snart... (selv om jeg i realiteten tipper den kommer i år 2005)

Ni la även märke till att Apple lanserade 8x skivor som första "tillverkare" i världen? (mig veterligen?)
Apple DVD-R 8x kostar $19.95 mot 4x som kostar $9.95 på Apple Store.

Ursprungligen av Jürgen B:

Ni la även märke till att Apple lanserade 8x skivor som första "tillverkare" i världen? (mig veterligen?)
Apple DVD-R 8x kostar $19.95 mot 4x som kostar $9.95 på Apple Store.

Verbatim var en hel del före på den punkten, fast du kanske inte räknar "Verbatim" som en tillverkare?

Dagens e-mac är fullt tillräcklig för skolmarknaden, och det är ju som bekant målgruppen. Men Apple måste pressa priset ännu mera för att inte tappa fotfästet helt hos "education" kunderna. Man kan köpa en (i prestandahänseende) liknande PC för nästan halva slanten faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-13 21:46
Ursprungligen av whoami:

Verbatim var en hel del före på den punkten, fast du kanske inte räknar "Verbatim" som en tillverkare?

Vad har du för källa till detta?

Jag har inte sett 8x DVD-R från någon tillverkare tidigare. Hittar inte heller detta på Verbatims webbsida.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-04-13 22:14

Skulle önska en emac utan skärm.

  • Medlem
  • 2004-04-13 22:20
Ursprungligen av Sten_n:

Skulle önska en emac utan skärm.

Japp, det står högt på mångas önskelista - ett slags "cube 2" till hyfsat pris, en omöjlig önskan?

Ursprungligen av Sten_n:

Skulle önska en emac utan skärm.

Passar dock inte alls Apple's strategi. Det finns betydligt mer pengar att tjäna på att sälja kompletta datorer som är Apple rakt igenom. Apple har väl bland de högsta marginalerna i branchen (rätta mig om jag har fel).

Ciryon

apples strategi borde vara att öka marknadsandelarna...och det gör man om man kan få folk att "switcha". en "headless" iCube el dyl för 5-7000 kronor beroende på specifikation borde vara en "killer switcher". den hade kunnat få windowsanvändare att "våga prova" för säg 5000 kronor - 1.25 ghz g4, 256 ram, 40 GB hårddisk, 32 mb grafikkort (snygg och fläktlös som Cube'n).

Ursprungligen av Ciryon:

Passar dock inte alls Apple's strategi. Det finns betydligt mer pengar att tjäna på att sälja kompletta datorer som är Apple rakt igenom. Apple har väl bland de högsta marginalerna i branchen (rätta mig om jag har fel).

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 14:38
Ursprungligen av el gringo:

apples strategi borde vara att öka marknadsandelarna...

Verkar inte vara målet framför andra numera...

Vettigt tycker jag, tycker inte du...
Skit samma för varken du eller jag sköter bolaget

Ursprungligen av Ciryon:

Passar dock inte alls Apple's strategi. Det finns betydligt mer pengar att tjäna på att sälja kompletta datorer som är Apple rakt igenom.

Iofs så skulle de ju kunna sälja en mac där CRT skärmen inte satt fast i Macen,
Men att datorn ändå inte gick at köpa utan skärm.
Då skulle man kunna få välja mellan 17 och 19 CRT.
Och ändå ha kvar det låga priset.

Optical Storage har väl sålt sådana tidigare?

Är det ngn som vet om den nya eMac:en går att boota i OS 9?

  • Medlem
  • 2004-04-13 22:12
Ursprungligen av Daniel Bergvall:

Är det ngn som vet om den nya eMac:en går att boota i OS 9?

Inte för att jag testat men enligt apples policy de senaste året så borde det (för konsument) vara omöjligt att boota i OS 9... Apple anser att OS 9 är dött (fast de tycker inte alla av användarna!).

Ursprungligen av Ma:

Inte för att jag testat men enligt apples policy de senaste året så borde det (för konsument) vara omöjligt att boota i OS 9... Apple anser att OS 9 är dött (fast de tycker inte alla av användarna!).

Det går på nuvarande 1GHz modellen.

  • Medlem
  • 2004-04-13 22:46
Ursprungligen av Daniel Bergvall:

Det går på nuvarande 1GHz modellen.

:eek: oops, jag skall nog vara tyst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-13 23:50

Läste någonstans att det lanserades en modell utan optisk enhet. Någon som har detta svart på vitt?

Nya eMacen kan även fås med inbyggt Bluetooth numera. Alltid något.

Sitter idag med en 800Mhz emac med en bildskärm som kan frambringa åksjuka, den vibrerar och skakar, och den låter som värsta hårfönen. Har Apple åtgärdat dessa "features" i det nya släppet så är det en kanonmaskin man får för pengarna! Om inte så avråder jag bestämt från ett inköp, oavsett pris...

Om du står i begrepp att köpa en eMac, gör INTE detta över nätet. Besök en återförsäljare, studera hur bildskärmen uppför sig och lyssna på fläktljudet. Be att få den på öppet köp i några dagar så att du kan höra hur den låter i hemmiljö (det är stor skillnad, tro mig!).

Med mina egna erfarenheter hade det aldrig stått en eMac i mitt arbetsrum nu. Har dessutom svårt att sälja den vidare med gott samvete...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 12:22
Ursprungligen av charger68:

Sitter idag med en 800Mhz emac med en bildskärm som kan frambringa åksjuka, den vibrerar och skakar

Hela eller nedre hörnet?

ang. skakig bildskärm

Ursprungligen av Pär:

Hela eller nedre hörnet?

Nedre högra hörn vibrerar/skakar konstant men förvärras vid ex vis kopiering eller andra processorintensiva arbeten. Kunde under en period inte låta bli att ständigt kolla om det blivit bättre eller värre. Det har inte blivit värre med tiden och nu har jag alltid dokumenten jag arbetar med så långt upp i vänstra hörn som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 14:51
Ursprungligen av charger68:

Nedre högra hörn vibrerar/skakar konstant men förvärras vid ex vis kopiering eller andra processorintensiva arbeten.

Var inte det problem med skärmningen mellan vissa hårddiskar med starka magnetfält för läshuvudsplaceringen och avlänkningen?
Fanns ju ett åtgärdsprogram på det från apples sida - lite synd att du missade det.
(Men ring och hör - har du en jävulsk tur så är det alltjämt öppet så här många år efter...)
Annars kan du ju prova med ett annat fabrikat på hårddisk (någon här kanske kan rekomendera något med just låga magnetfält...)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 20:32
Ursprungligen av charger68:

... den låter som värsta hårfönen. Har Apple åtgärdat dessa "features" i det nya släppet så är det en kanonmaskin ...

eMac är en dator för utbildningssektorn, och ursprungligen gick det inte ens att köpa den om man inte befann sig där. Där finns det inte så stor anledning att skapa en supertyst dator.

Den stora efterfrågan gjorde dock att Apple ändrade sig. Så Apple är så snälla, så snälla som låter vanligt folk köpa eMac, inte sant?

  • Medlem
  • 2004-04-14 12:31

Sättet jag skulle använda en eMac på är att koppla in en extern TFT-skärm (om hacket fortfarande fungerar) och ha den på kontoret. Man får förhållandevis bra krut till ett ganska lågt pris, och på ett kontor stör nästan ingen dator. Jag väger mellan det, och en G5. Jag ska flytta hem min G4 1Ghz, och behöver en ersättningsburk...

När skall Apple fatta att man bara behöver ta bort bildskärmen på e-macen och sälja den 2000kr billigare för att ha en jättesuccé i sina händer????

Den kan ändå inte konkurrera med en G5:a då den saknar AGP(?) och PCI(?) samt är rejält långsammare.

  • Medlem
  • 2004-04-14 12:49
Ursprungligen av whoami:

Den kan ändå inte konkurrera med en G5:a då den saknar AGP(?) och PCI(?) samt är rejält långsammare.

Det där är inte riktigt sant tror jag. Jag tar mig själv som exempel: jag jobbar med tunga filer och program, men har aldrig känt att jag BEHÖVER mer än 1Ghz och 768MB RAM. Jag skulle (och har) klarat mig bra med en G3:a, men iom OS X är lite mer kräm att föredra.

Jag tror att en billig G4:a skulle bli en kioskvältare på byråer och hos mindre företagare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-14 12:41

Noe av poenget med eMac er at den er helt komplett... En boks som en bare kobler i veggen, en filosofi som de fleste skoler vil følge. Jeg tror ikke apple våger seg på et nytt cube stunt, en nedgradert ekstern maskin uten skjerm. De fleste som kjøper ekstern data vil ha mest mulig kraft for pengene, derav powermac G5. (Selv om den ikke er billig)

  • Avstängd
  • 2004-04-14 14:40

Kan dom inte ta och riva ut skärmen... snälla!

Hur kan Apple ta 8500 för minstingen och 11500 för toppmodellen när det enda som skiljer är DVD brännare lite mera futtigt minne samt några GB hårddiskutrymme. 3000:- är ett alldeles för stort prispåslag.

Om jag som konsument skulle handla en DVD brännare och en 80 GB hårddisk samt 128Mb ram så skulle aldrig mellanskillnden landa på 3000:-

DVD brännare ca: 1300:-, 80Gb HD ca: 700:-, 128Mb minne går väl knappt att hitta längre. Och då har jag köpt helt nytt, alltså inte uppgraderat det som finns i datorn som Apple gör. Dessutom så har dom helt andra priser än vad jag som konsument har. Uppgraderingen kostar Apple max 800 - 1000kr!!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 15:55
Ursprungligen av whoami:

Uppgraderingen kostar Apple max 800 - 1000kr!!!!

Försäljningspriser har med vad folk betalar och inte med vad det kostar att göra...
Så som du resonerar finns det ju ingen anledning att effektivicera något.

Bevaka tråden