Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tvätta (brus, knaster,etc) analoga inspelningar (vinyl, LP, kassett, rullband)??

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-13 19:44

Många är vi som vill ta till vara gamla unika bandinspelningar och vinylklenoder innan hårdvaran för att lyssna på dessa endast återfinnes på teknikmuseer.

Hur gör vi, när vi väl fått in de råa filerna i datorn, för att så skonsamt som möjligt (utan att förstöra musiken/ljudet) tvätta bort all gammal analog smuts i form av brus, hum, dropouts, knaster, och hack??

Vilka program eller plug-ins är bra och billiga? Finns det gratisalternativ?

Finns det lämpliga standardinställningar (försiktighetsinställningar) för att inte skada orginalljudet?

• Oregistrerad
  • 2004-04-14 15:07
Ursprungligen av Woin:

Hur gör vi, när vi väl fått in de råa filerna i datorn, för att så skonsamt som möjligt (utan att förstöra musiken/ljudet) tvätta bort all gammal analog smuts i form av brus, hum, dropouts, knaster, och hack??

Vilka program eller plug-ins är bra och billiga? Finns det gratisalternativ?

Finns det lämpliga standardinställningar (försiktighetsinställningar) för att inte skada orginalljudet?

Jag har själv försökt att penetrera marknaden för ljudtvätt för Mac och som vanligt finns det inte överdrivet mkt att välja mellan. Billigt och bra har jag överhuvudtaget inte sett till. Som alltid är det också en definitionsfråga, vad är bra, och vad är billigt?

Vill du ha det bästa i programväg så är nog Waves "Restoration bundle" svårslaget. Vill du ha ännu bättre grejor blir det nog hårdvarubaserat och djupa hål i plånboken.

När man köper Spark XL får man med en del pluggar många har rapporterat sig vara nöjda med. De har även DSP pluggar för restuarering för sina DSP-kort .

Arboretum har ett par produkter de med.

BIAS har sin Sound Soap, vilken skall utökas till att även inkludera en Pro version, den blir inte mkt billigare än Waves om priset jag såg kommer att stämma, ca 1000 USD.

Finns säkert fler lösningar, men de här är de jag själv överväger.

Vad gäller standard inställningar tror jag säkert att de finns, men om det blir det optimala är väl inte lika troligt.

1
Bevaka tråden