Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga in automatiskt med Telia ADSL?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-19 13:56

Finns det programvara för att logga in automatiskt till Telia ADSL? Att behöva gå in på login1.telia.com hela tiden blir man ju såå trött på *suck*...

[ 19 Juli 2002, 16:53: Meddelandet ändrat av: jakob. ]

Jag loggar aldrig ut,
och servern loggar inte heller ut mig på 24 timmar tror jag...

/martin

Citat:

quote:Finns det programvara för att logga in automatiskt till Telia ADSL? Att behöva gå in på login1.telia.com hela tiden blir man ju såå trött på *suck*...

MacIC gör jobbet, laddas ner här.

Stackare som ens behöver anstränga sig

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 18:07

Jag skaffade en switch, den håller anslutningen öppen oavsett om maskinerna är igång eller inte. Funkar kanon.

• Oregistrerad
  • 2002-07-19 20:22

MacIC-X Lägger sig i Docken och tar plats, vore det inte bättre med program uppe i högra hörnet eller som inte syns alls - finns det?

Jösses, var inte det bra heller? Tar MacIC verkligen så stor plats i Dock att du hellre fortsätter att gå till Telias loginsida?

Jag känner inte till något program som tar mindre plats, men du kan ju skippa att lägga MacIC i Dock och istället lägga det i Systeminställningar->Inloggning->Inloggningsobjekt. Då startar det upp och loggar in varje gång du startar datorn.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 22:16

Okej, stäng aldrig av datorn och låt den kolla e-posten var 10:e minut så blir det svårt för Telia att koppla ner dig. Men passa dig för "deep sleep", vila, då tror jag inte Macen kan gå ut och kolla posten. Jag har för mig att Telia kopplar ner efter 20 min inaktivitet.

Nackdelen med den här lösningen är att du inte kan stänga av datorn, hoppas den inte stör dig om nätterna.

[ 19 Juli 2002, 22:16: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-19 23:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jakob.:
MacIC-X Lägger sig i Docken och tar plats, vore det inte bättre med program uppe i högra hörnet eller som inte syns alls - finns det?

Du kan ju alltid avsluta MacICX efter att Du loggat in med det... då tar det ingen plats

• Oregistrerad
  • 2002-07-20 15:30
Citat:

quote:Jösses, var inte det bra heller? Tar MacIC verkligen så stor plats i Dock att du hellre fortsätter att gå till Telias loginsida?

Det är väl så att man är lite bortskämd av möjligheterna på PC:n... trodde Macen skulle klara det där bättre... haha

• Medlem
  • Piteå
  • 2002-08-01 16:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Okej, stäng aldrig av datorn och låt den kolla e-posten var 10:e minut så blir det svårt för Telia att koppla ner dig. Men passa dig för "deep sleep", vila, då tror jag inte Macen kan gå ut och kolla posten. Jag har för mig att Telia kopplar ner efter 20 min inaktivitet.

Varför inte låta den stå på med irc? funegar bra för mej

Skaffa AirPort !!.... Den håller fast kopplingen på samma sätt som Harrys switch.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-01 23:38

Jo, visst gör den det, men en switch är mkt billigare och så kan man få den med fler trådanslutningar och trådlöst vilket ju inte går med airporten.

Såg förresten att Netgear nu tillhandahåller en sådan gateway med 4-ports tråd ethernet (switchat 10/100 Mbps) och trådlöst samt en "riktig" (ej NAT) brandvägg som tom stödde staeful inspection. Som larmar vid intrångsförsök och dos-attacker...

Tror inte den var så vansiinigt dyr heller. Coolt!

I Netscape 6.2 för OS X finns en funktion som kan fylla i lösenord automatiskt. Sedan är det bara att klicka OK så loggas man in. Kanske finns samma funktion i andra webb-läsare också? Jag har en Netgear router som i och för sig håller förbindelsen öppen men med Netscape krävs ju bara ett extra klick för att logga in. Det fanns för resten, i vart fall till tidigare OS, program som automatiskt klickade OK på alla dialogrutor. Kanske finns det för OS X också? Om man nu vill få bort även extraklicket...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-12 19:31

Jag kör för stunden med MacIC X, men har upptäckt att den är lite buggig: för mig kraschar den alltid första gången man efter att man har matat in uppgifterna för en ny användare och ska spara. Det är rapporterat till konstruktören, men jag har inget hört efter det.

Själv funderar jag på att dyka ned djupare i Aqua Human Interface Guidelines och göra en riktigt Cocoa-native applikation som sparar användardata i Keychain och ligger som en Preference Pane kopplad så nära som det går mot nätverksdelen i kärnan. Projektet beräknas att påbörjas i oktober.

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 19:34

Sånt där gillar jag! Folk som tar tag i saker och gör något åt det. Kommer följa det hela med spänning.

1
Bevaka tråden