Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förbättrar (dynamik, stereobild, djup, lyster) man en gammal analog inspelning?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-13 20:32

Många är vi som har gamla inspelningar på kassett och kanske också rullband. Kanske är det demoband och replokalsövningar som vi bara inte vill ska tyna bort i magnetremsans ständigt pågående avmagnetisering med resulterande blurrigt, odynamiskt och diskantfritt ljud som följd

För dessa frågor förutsätter jag att brus och liknande analog smuts redan är borttvättad (se annan tråd).

Vilka program, knep eller plug-ins, samt vilka inställningar kan man använda för att ta fram lyster och krispighet, öka dynamikomfång, fördjupa basen, öka övertonsomfång, lyfta fram sång, bredda stereobilden, etc???

Vilka knep och plug-ins kan man ta till för att ge en gammal blurrig inspelning ny lyster och klang (ex reverb, chorus, ock liknande)??

Kort sagt, hur får man en replokalsdemo från 80-talet att låta som en studioproduktion från 2000-talet?? (jag vet att det går, man har gjort det med ganska gott resultat med gamla stenkaksupptagningar av Caruso och Callas)

• Oregistrerad
  • 2004-04-14 10:51

Ladda hem MasterBundle och RestorationBundle från Waves. Det är några av de absolut bästa verktygen för sånt här.
Dom fungerar fullt ut i 14 dgr så om du planerar ditt jobb ordentligt så hinner du fixa en hel del av banden.
Har du väldigt mycket material så lär du nog köpa dom..

Lennart

• Oregistrerad
  • 2004-04-14 19:14

"Kort sagt, hur får man en replokalsdemo från 80-talet att låta som en studioproduktion från 2000-talet?? (jag vet att det går, man har gjort det med ganska gott resultat med gamla stenkaksupptagningar av Caruso och Callas)"

Hmmm. Jag är scheptisssk. Milt sagt. Mycket går att fixa till med Waves, men att göra underverk ... Well, beror ju på vad man menar med underverk. Men kom gärna tillbaka och berätta hur det gick!

1
Bevaka tråden