Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automontera med SMB

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man på något sätt få en OS X server att automounta SMB shares från en annan server till klienterna?

Upplägget är så här:
En server, icke Mac, tillhandahåller användardata.
En OS X server som Mac klienter autentiserar mot.
En annan server som har några shares, en Win2k tror jag.
Dussintals klienter.

En Macanvändare som loggar in skall få några shares monterade ifrån Win2k burken UTAN att behöva ange lösenordet igen. Shellscript eller AppleScript är alltså ingen lösning eftersom man då måste be användaren ange lösenordet igen. Det finns inget AD så det går inte att lösa den vägen. Min gissning är att detta går att lösa med Netinfo. Någon som vet mer?

Alla tips och tankar mottages med tacksamhet!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-13 22:13

win2000 server har väl stöd för afp?

Om så, starta safari, skriv afp://ipadress/share UTAN att klicka enter, ta tag i "bollen" före adressen och drag ut till önskad plats, ex. skrivbordet. Lägg sedan in genvägen i Accounts, Startup items i System Prefs.

Tyvärr funkar detta inte med smb:// adresser, så det kräver att win2000 servern kör stöd för afp, men jag har för mig att detta finns inbyggt, dock ej säker.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-13 22:15
Ursprungligen av hugg:

Om så, starta safari, skriv afp://ipadress/share UTAN att klicka enter, ta tag i "bollen" före adressen och drag ut till önskad plats, ex. skrivbordet. Lägg sedan in genvägen i Accounts, Startup items i System Prefs.

Tyvärr funkar detta inte med smb:// adresser, så det kräver att win2000 servern kör stöd för afp, men jag har för mig att detta finns inbyggt, dock ej säker.

Ahhh, såg att du ville ha det till dussintals klienter lite sent... Gör på samma sätt på osx servern för de olika anv. grupperna.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-13 22:39

Frågan har varit uppe tidigare, och jag ger en lösning i den här tråden. Det är en variant på Huggs idé.

Håll tillgodo.

Att montera med ett shellscript eller ett AppleScript är ju inga problem. Problemet är att man då måste ange lösenordet i scriptet eller fråga användaren om det igen och det är inte godtagbart. Så därmed går även alla startupitems-lösningar bort.
Vad jag vill är montera volymer med namn och lösen ifrån loginrutan.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-14 09:05
Ursprungligen av metalmike:

Att montera med ett shellscript eller ett AppleScript är ju inga problem. Problemet är att man då måste ange lösenordet i scriptet eller fråga användaren om det igen och det är inte godtagbart. Så därmed går även alla startupitems-lösningar bort.
Vad jag vill är montera volymer med namn och lösen ifrån loginrutan.

Titta en gång till på den lösning som jag ger i tråden jag länkade till. Det är en startup-variant där login och lösen är lagrade direkt i .aftploc-filen. Men om du tycker att det inte är godtagbart att lagra login/lösen i filen så förstår jag inte hur du ska kunna logga in. Då måste den delade mappen ha gästaccess. Login/lösen måste finnas någonstans och någonstans i användarens hemmapp är väl lika säkert som något annat.

Men om du vill kunna skicka olika login/lösen beroende på vilken som loggar in, så måste du ha någon form av katalogtjänst som tar hand om det. Antingen lokalt eller via nätverket. Oavsett så fungerar min lösning genom att du gör en fil för varje användare.

Ursprungligen av Kalle W:

Titta en gång till på den lösning som jag ger i tråden jag länkade till. Det är en startup-variant där login och lösen är lagrade direkt i .aftploc-filen. Men om du tycker att det inte är godtagbart att lagra login/lösen i filen så förstår jag inte hur du ska kunna logga in. Då måste den delade mappen ha gästaccess. Login/lösen måste finnas någonstans och någonstans i användarens hemmapp är väl lika säkert som något annat.

Men om du vill kunna skicka olika login/lösen beroende på vilken som loggar in, så måste du ha någon form av katalogtjänst som tar hand om det. Antingen lokalt eller via nätverket. Oavsett så fungerar min lösning genom att du gör en fil för varje användare.

Jag skulle ju kunna göra så, men att skapa loginitems för ca. 2500 användare känns inte så kul. Dessutom så ändras lösenorden en gång i månaden...

Jag trodde att en sådan här sak kunde lösas med t.e.x Netinfo...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-14 14:52
Ursprungligen av metalmike:

Jag trodde att en sådan här sak kunde lösas med t.e.x Netinfo...

Det kan du också, men du behöver en katalogtjänst som håller reda på lösenord och automonteringen. Du måste alltså ha delad användardata på både win2k-server (AD eller vad du kör) och OSXServern. Du måste bygga en LDAP- eller OpenDirectory-lösning för att dela användardata mellan alla servrarna. Det går alltså inte att ha olika inloggningar och automontera inloggningar från andra kataloger.

Hoppas det rätar ut några frågetecken.

Det kan du också, men du behöver en katalogtjänst som håller reda på lösenord och automonteringen. Du måste alltså ha delad användardata på både win2k-server (AD eller vad du kör) och OSXServern. Du måste bygga en LDAP- eller OpenDirectory-lösning för att dela användardata mellan alla servrarna. Det går alltså inte att ha olika inloggningar och automontera inloggningar från andra kataloger.

Hoppas det rätar ut några frågetecken.

Det har jag. Mac OS X server hämtar användardata (namn, lösen och hemkatalog) från Novell eDirectory.

Det bör noteras att det är mycket mycket olämpligt att spara sitt lösenord i en fil i sin hemkatalog(eller på systemet öht).

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-14 16:07

Då borde du väl ha de mappar som ska automonteras som sharepoints på mac-servern, och i så fall kan du ange att de ska automonteras vid inloggning.

Jag kan vara ute och cykla nu. Har aldrig jobbat med Novell...

Då borde du väl ha de mappar som ska automonteras som sharepoints på mac-servern, och i så fall kan du ange att de ska automonteras vid inloggning.

Nu börjar det likna nåt. Hur får jag en sharepoint på Win2k servern att bli en sharepoint på OS X servern?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-14 19:49

Kan du inte göra på samma sätt som när du anger att hemmapparna ska automonteras? (För hemmapparna låg väl på en annan server än mac-servern?)

1
Bevaka tråden