Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av moire Canon D60 och Nikon D70

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-14 18:30

Eftersom det har florerat en del rykten om att D70 skulle ha stora problem med moire så testade jag Canon D60 mot Nikon D70 efter att hittat en bild med moireproblem.

Det är svårt att hitta ett motiv som kan generera moire samtidigt på bägge kamerorna.
Av 1000 tals bilder fick jag plötsligt med D70 moire problem med ett av mina testmotiv och med ett 28mm objektiv.
Jag tog därför samma bild med Canon D60 + 28mm objektiv för att se om Canonen uppträder annorlunda än min Nikon D70 .
Canon D60 har samma sensor som 10D och även den senare 300D.

Moire uppträder i bägge kamerorna, om än något olika.

Vill därmed ta bort en av de myter som finns att Canon är i det närmaste är moire fri.

Moire uppträder i mönster /och linjer när du minst anar det och självklart inte vill ha det med på bild. Beroende på hur motivet ser ut, hus med fina linjer, staket eller andra mönster kommer moire att uppträda någon gång med digital kamera. Hur tillverkaren väljer att undertrycka interferensmönster som uppstår är olika.
Tittar man på bilderna i orginal kan man se att Canon luddar till skärpeåtergivningen i vissa detaljer , därmed trycker ner moire uppkomsten i vissa frekvenser och mönster
Bilden till vänster är hur Canon hanterar en teglad yta, bilden till höger Nikon.
Färmoire uppvisas lite olika av kamerorna, öppnar du bilden i eget fönster syns moiren bättre.
Kontrasten är högre i Nikon bilden därav syns flammigheten bättre.

mvh

Senast redigerat 2004-04-15 09:22

Intressant med jämförelsen, trist att de inte lyckas komma till bukt med problemet. Canonens moaré ser ju lite snällare ut, även om det inte är vackert där heller.

Vår Fuji S1 var bedrövlig på detta vid vissa motiv och gav ungefär samma mönster som Nikonbilden i ditt inlägg. Vi har en S2 nu, men har inte fotat så mycket med den än, så vet inte om det blivit bättre eller inte.

Det krävs ju ett eländes retuscharbete för att få såna bilder användbara. Några smarta tips för sån retusch? Jag har nån gång lyckats hyfsat genom att maska av hela det drabbade området och sen dra ner mättnaden för att minimera färgskillnaden, och sen med färgbalans och andra trixs försökt hitta tillbaks till den korrekta originalfärgen. Men man tappar ju lite av de naturliga skiftningarna.

Ursprungligen av Björn Öst:

Vår Fuji S1 var bedrövlig på detta vid vissa motiv och gav ungefär samma mönster som Nikonbilden i ditt inlägg. Vi har en S2 nu, men har inte fotat så mycket med den än, så vet inte om det blivit bättre eller inte.

Det krävs ju ett eländes retuscharbete för att få såna bilder användbara. Några smarta tips för sån retusch?

jag arbetar med en s2a sedan ett par år och är helnöjd, har inte haft problem med moiré. det enklaste är att fixa problemet vid exponeringen, det går ofta att förutse »problemmotiv«. testa att ändra vinkel i förhållande till motivet. ofta går det att se skillnaden i förhandsvisningen i kameran. problemen med moiré är avsevärt mindre i raw.
/anders k

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-17 14:46

Några smarta tips för sån retusch? Jag har nån gång lyckats hyfsat genom att maska av hela det drabbade området och sen dra ner mättnaden för att minimera färgskillnaden, och sen med färgbalans och andra trixs försökt hitta tillbaks till den korrekta originalfärgen. Men man tappar ju lite av de naturliga skiftningarna.

Testa att markera det drabbade området och köra Gaussisk oskärpa på det, följt av att du tar Redigera > Tona Gaussisk oskärpa och väljer läget Färg. Då kommer skärpan tillbaka igen, men färgskiftningarna är utsuddade. Gå tillbaka och testa med olika radier på oskärpan tills du är nöjd.

• Medlem
  • 2004-04-26 00:25

Intressant med jämförelsen, trist att de inte lyckas komma till bukt med problemet. Canonens moaré ser ju lite snällare ut, även om det inte är vackert där heller.

Det krävs ju ett eländes retuscharbete för att få såna bilder användbara. Några smarta tips för sån retusch? Jag har nån gång lyckats hyfsat genom att maska av hela det drabbade området och sen dra ner mättnaden för att minimera färgskillnaden, och sen med färgbalans och andra trixs försökt hitta tillbaks till den korrekta originalfärgen. Men man tappar ju lite av de naturliga skiftningarna.

Konvertera till Lab-läge och lägg oskärpa på a och/eller b. Kan hjälpa mot färgade moiréer.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-18 17:21

Fuji S2 gav mig stora problem med ett hustak.
För att bryta moire så skall man går närmare eller flytta sig från objektet som man kan misstänka kan åsamka moire.
Vad jag ville visa var att vid vissa linjemönster uppträder moiren även hos Canon.
Var man lägger brytpunkten hos filtret (luddighet) räknas fram av tillverkaren. Här verkar Canon ha en bra genväg.
Mvh

Senast redigerat 2004-04-18 21:57
1
Bevaka tråden