Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man flytta usermappen till ny dator?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 18:40

Om man kör en dator (med ny, ren 10.3.3) som target dvs som ext HD via FW, tar bort dess original-usermapp och ersätter den med en annan fräsch fungerande från en annan likadan maskin...?

Finns adminrättigheterna kvar t ex - eller ligger info på annan plats i systemet som därmed kommer att sakna den ordinarie usern när man bootar om burken??

Jag kommer sannolikt att testa detta ändå sent ikväll, men om nån har koll på detta och jag hinner få veta nåt innan, kanske jag besparar mig onödigt jobb. Det är ju just för att tjäna tid man vill göra så här.

Om användarna heter samma sak så borde det inte bli något problem.

• Medlem
  • 2004-04-14 19:11

Kan inte svära på att det är sant, men den informationen ligger väl i NetInfo.
Så länge användaren heter samma sak och har sin hemmamapp på samma ställe (samma path) så borde det inte vara några problem.
Om man inte får strul med behörigheterna på alla filerna i hemmamappen förståss...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 19:31

Problemet är att användarna måste ha samma UID (UserID) vilket assignas till användarna allteftersom de skapas.
Annars kommer det att bli jätteproblem...

Fast det går att åtgärda i terminalen, men det blir bökigt då

• Oregistrerad
  • 2004-04-14 19:38

Kan inte en borttagen användare (.dmg) läggas tillbaka?

• Oregistrerad
  • 2004-04-14 20:38

UID är det som styr vem som får göra vad. Har du bara en användare som skapades vid installationen har den UID 501. Det spelar ingen roll vad användaren heter. Alltså; ersätter du usermappen med UID 501 med ny som har UID 501 kommer du inte att få några problem. Carbon Copy Cloner är ett utmärkt verktyg för att få rätt saker kopierade.

Det kan dock vara bra att rensa bort NetInfo-databasen och ".AppleSetupDone" i Single User Mode och återskapa "första användaren".
Kommandon för detta:

"Kommando + S" under uppstart. Radbaserat gränssnitt. Engelsk tangentbord.
fsck -y
mount -uw /
mv /var/db/netinfo/local.nidb /var/db/netinfo/local.nidb.old
rm /var/db/.AppleSetupDone
reboot

Du kommer nu att få samma installationsguide precis som när burken var uppstartad för första gången.

• Oregistrerad
  • 2004-04-14 20:51

med samma namn, kortnamn, grupp och lösen så har jag flyttat runt min huvudanvändare sedan lanseringen av 10.1 på ett realitivt stort antal datorer... men då har jag alltid loggat in som root och ersätt en tom (nyskapad) användarmapp med en gammal... det har alltid bara varit att logga ut och logga in så är det fixat.

• Oregistrerad
  • 2004-04-15 01:45

Tack för alla inlägg!

Jag har gjort många varianter av useröverflyttningar de senaste åren. Ofta byter jag PowerBook och då har det varit bekvämt att göra så här även om man ibland kan få ett och annat som måste justeras.
Men den här gången var det lite annorlunda och jag måste skicka ett extra tack till Schuckert då det visade sig vara kommandoraderna som var helt avgörande för att det skulle gå igenom, som det nu gjorde.

Det enda negativa nu är att jag gått från en PB17 till PB15 och nu ikväll till PB12!
Ser snart inte vad jag skriver...

Vi får se, man kanske blir nöjd med detta om några dagar, men jag sitter nog snart med en 17 igen.

Ibland kan det behövas att man ändrar ägare.

sudo chown -R kortnamn: /Users/kortnamn

Logga ut och in igen...

• Medlem
  • Borås
  • 2005-08-18 16:52

radera användare

jag har raderat ett par användare som lades upp tillfälligt, nu är de flyttade till user-mappen på min HD, när jag försöker ta bort dessa mappar (som nu inte fyller ngn funktion) står det att jag inte har behörighet.

jag är inloggad som admin...

vad kan jag göra?

villl städa bort dessa två mappar, ser fult ut i min user-mapp

tack på förhand!

Kolla på "Konton" i systeminställningarna. Där kan du markera de konton du vill ta bort, och klicka på minustecknet nedanför.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-08-18 17:34

de är redan borttagna men de "överblivna" mapparna som ligger på HD:users kan inte raderas... hur tar jag bort dem?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kolla på "Konton" i systeminställningarna. Där kan du markera de konton du vill ta bort, och klicka på minustecknet nedanför.

1
Bevaka tråden